/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Oldtimer Komputer.
Fra : Mosebaek
Vist : 724 gange
200 point
Dato : 02-08-11 20:17

Jeg smider så godt som aldrig ting væk,så længe de er funktionsdygtige.(Derfor er konen her endnu).

Men jeg er kommet til at tænke på,hvor lang levetid,har en komputer egentlig??? Tror nok det er meget forskellig. Og jeg forestiller mig en stationær,lever noget længere end en bærbar.

Denne jeg bruger her,fik jeg i anden 2004. Efter lidt regning,har den kørt i runde tal 10.000 timer.
Maskinen er en hp pavilion t370. Jeg tror selv hp er det bedste der fås.

Skal jeg regne med den kolapser lige pludselig,efter 10.000 timer eller........
Den viser på ingen måde svaghedstegn endnu. Har aldrig haft problemer med den.... men intet lever jo evigt.

Hvor gamle er jeres pc`er ???

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-11 20:28

Jeg har skiftet batteriet een gang. For ca.to år siden.Der eneste "bøvl",der har været.

M.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-08-11 20:32

Meget elektronik, der ellers er lavet ordenligt, har en middellevetid på 10 år, så computeren burde kunne køre i 10 år.
Men harddisken vil nok stå af før, specielt hvis den kører meget ofte. CPU og grafikkort vil også leve kortere tid, hvis de ikke bliver kølet optimalt.

Jeg har vist aldrig haft en PC der er blevet mere end 4-5 år før udskiftning. Oftest er de blevet kasseret fordi jeg kunne få hurtigere maskiner, og ikke fordi de var defekte.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-11 20:38

Citat
CPU og grafikkort vil også leve kortere tid, hvis de ikke bliver kølet optimalt.

Jeg har gjort den ren flere gange,da jeg desværre ryger meget pibe. Det suges lige ind i "dyret".

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-11 20:41

Min ældste var fra 2001 den kunne ikke være med mere hverken med Windows XP som simpelhen ikke kunne starte hver anden gang jeg ville bruge computeren, det var ikke meget bedre med Linux som godt nok startede hver gang men var meget langsom til alt jeg brugte computeren til.
Nu har den fået nyt liv men der er heller ikke meget mere end kabinettet og harddiskene som er fra gamle dage, den kører med Windows XP og Linux Ubuntu.
Den næstældste er en Medion bærbar fra september 2006 som kører udmærket endnu med Windows XP og Linux Mint.
Den yngste er en HP fra december 2007 den kører meget stabil og hurtig nok til mig også med Windows XP og Linux Mint
Nå ja jeg kom til at købe nogle stumper som jeg har sat sammen så det må vel være den alleryngste, den blev kørende her i juli 2011 og kører Linux Ubuntu

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 02-08-11 20:42

Hejsa,

Jeg har 2 stationære, hvor den ene kører som mailserver og den anden som web server og begge har kørt 24/7 siden 2002. Disse har kørt uden nævneværdige problemer medens min bærbare og 2 andre har givet problemer jævnligt !

Bluesky

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-11 20:56

Citat
Jeg har vist aldrig haft en PC der er blevet mere end 4-5 år før udskiftning.

Problemet ved en udskiftning,er jo også at samtlige programmer smutter.
Jeg er utrolig glad for disse:

Windows XP Home edition SP3
Internet Explorer 8
Outlook Express 6

De virker bare...... hele tiden..... ta`den o.v.n.

M.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-08-11 21:08

XP var et udemærket OS, Win7 kører nu meget godt.
Jeg har heldigvis aldrig brugt Outlook og kun IE når jeg har været nødt til det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-11 21:31

Citat
ta`den o.v.n.
Det var altså ikke mig som PCer ud når de blev 4-5 år

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-11 21:59

Citat
Det var altså ikke mig som PCer ud når de blev 4-5 å

Det var bare en reminder,til din kørende tråd.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-11 22:11

Den her så er du kørende http://europe.mozilla.org/da/
og desuden er tråden lukket nu

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-08-11 09:07

Når man selv bygger sin maskine kan man jo geninstallere alle de programmer man ønsker.

Så kan du jo beholde både din XP, IE8 og OE6. Ingen ben i det.

Jeg ved godt at det er et problem hvis man køber mærkevaremaskiner - derfor sværger jeg til de hjemmesamlede. Skifter indmad - undtagen HD - ca. hvert andet år. Har endnu aldrig oplevet at ting, der er installeret på en anden partition end C:\, er forsvundet. (Har dog backup af alt på en ekstern HD.)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-08-11 09:41

Citat
Når man selv bygger sin maskine kan man jo geninstallere alle de programmer man ønsker.

Ja,gid man kunne.Men det har jeg ikke hjernekapacitet til.

Jeg kender mine begrænsninger.Nok derfor hp`en lever endnu.

M.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-08-11 09:47

Hvis du kan installere et nyt program kan du vel også installere et gammelt.

Om det er fra CDrom eller fra en fil på HD'en - det er eet fedt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-08-11 10:11

Citat
Hvis du kan installere et nyt program kan du vel også installere et gammelt.

Jeg tænker på problemet,med selv at "bygge" en maskine.Der er mine kundskaber for små.

M.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 11:15

Citat
Skal jeg regne med den kolapser lige pludselig,efter 10.000 timer eller........

Tror den lever længere...

selv har jeg en oldsag der kører Win 3,1 og den skaber sig ikke endnu
samt en ældre Compaq bærbar/ sikkert en af de første

men den kører stadig.

Jeg bygger også selv, så er man rimelig på forkant med hardwaren,
og så er det også meget billigere.
Og man behøver ikke den store hjerne for at skifte budkort eller processor,
man skal bare passe på ikke beskadige delene
samt lige vide hvor de enkelte ledninger hører til
.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-08-11 11:35

Den ældste vi har er en hjemmebygget sag fra 1996, kører dagligt i ca. 6 timer uden problemer.
Derudover har 2 hjemmebyggede fra 2001 der kører Adobe CS programpakker m.m. til grafisk brug.
De kører hver dag 6-8 timer og kører i netværk med printere og 1 stk MAC. De problemer der har været er af softwaremæssig karakter.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-08-11 12:52

Mosebaek -

- at samle en pc er overhovedet ikke vanskeligt.

Det "vanskeligste" er at finde dele som passer sammen - altså bundkort, grafikkort, processor og ram. Resten er barnemad.

Lad ikke dette gå videre: jeg er 70 år gammel og kvinde - og har samlet mine maskiner de sidste 10 års tid. Hvis jeg kan finde ud af det - så kan du også.

Vil dog lige sige, at opgradere en mærkevaremaskine er vanskeligere, men det er mest pga.
manglende plads i kabinettet. De maskiner er meget kompakte. Jeg har et midi-tower, købt i 2001, og det er perfekt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-08-11 13:56

Jeg er 68, og har samlet egne PC'er i 17 år

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-08-11 14:00

Ja, det er det jeg siger: selvfølgelig kan man bygge sin egen pc. Man skal bare ikke være bange for det. Det er det hele.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-08-11 14:31

Citat
Lad ikke dette gå videre: jeg er 70 år gammel og kvinde - og har samlet mine maskiner de sidste 10 års tid.

Citat
Jeg er 68, og har samlet egne PC'er i 17 år

........ og så tror man det kun er ungdommen,der har "fod" på elektronik...... godt gået.

Jaja,man skal aldrig si`e aldrig. Jeg bliver 69 til efteråret.Så måske jeg bliver moden nok,til at forsøge.

M.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 03-08-11 23:55

Mosebaek hvis du har lyst og tid - så prøv, efter at have læst siden der er link til herunder vil du se at det ikke er så svært, og kører du alligevel fast så sidder Kandu supporten kun et spørsmål væk, jeg blev usikker i efteråret og samme aften blev jeg overbevist: http://www.kandu.dk/Spg151322.aspx billederne på Peecee er slettede, de viste et nærbillede af bundkortet og fra Klaudi kom samme nærbillede med røde pile på så selv jeg kunne forstå det.
Nå men det var link til saml selv guiden vi mangler:
http://www.komplett.dk/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyourownpc
klik på billederne for at få vist i stort format

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-08-11 08:48

Samle selv har den fordel, at man kan proppe de faciliteter i PC'en som man har behov for, selvfølgelig under hensyn til det bundkort man har valgt

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-08-11 10:53

Tak for svaret o.v.n...... med en god inspirationskilde.

VH. M.

PS. Stadigvæk ingen svaner,i miles omkreds.En katastrofe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-11 19:08

Nu du siger det så er der observeret meget få svaner heromkring også, der der var i vinter har sikkert været trækfugle.
Tak for accept - gå du bare igang med selvbyggeriet, du kan jo altid spørge hvis du går i stå