/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Underlag for klinker
Fra : århushansen
Vist : 1864 gange
200 point
Dato : 02-08-11 11:55

Hej Alle!

Jeg skal til at lægge klinker i min kælder (hvor der ikke er gulvvarme), og vil høre om der er nogle muligheder for at ligge et underlag som 'varmer'?

Jeg har set på nettet nogle WEDI Byggeplader, men kan ikke rigtig se om det er noget der bruges som underlag for klinker?? Ved i om disse kan bruges? Er der noget andet der kan bruges?

Alle gode forslag modtages.... På forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-08-11 12:59

Der er ikke noget der varmer uden der tilføres energi,
og jorden under din kælder er ikke det koldste sted en vinterdag,
så tvivlsomt om ekstra isolering kan betale sig netop der?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-08-11 13:16

Hvad kan du gøre ved kældergulvet?
Gulvet betyder meget for, hvor rar kælderen virker. Et godt valg til kældergulvet er klinker eller fliser. De er robuste og nemme at gøre rene, og det gør dem velegnede til de funktioner, som typisk er placeret i kælderen. Desuden fylder klinker og fliser ikke så meget i højden, så de tager ikke så meget af kælderens loftshøjde.

Lægning af klinker og fliser:

Inden du lægger klinker eller fliser, skal du være sikker på, at det eksisterende betongulv er tørt og uden opstigende grundfugt.
Gulvet skal være plant. Du kan planere det ved at lægge et såkaldt selvnivellerende afretningslag (spørg efter konkrete produkter i byggemarkedet).
På det plane underlag skal du påføre et fugttæt materiale, f.eks. støbeasfalt eller en vandtætningsmembran fra et såkaldt MK-godkendt flisesystem (ligesom man gør i badeværelser, spørg efter konkrete produkter i byggemarkedet).
Herpå lægger du klinkerne/fliserne.

Fundet her:
http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/artikel/smaa-forbedringer-af-kaelderen/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-11 13:18

Al god isolering er mere eller mindre blød, så den vil kræve et hårdt overlag til at bære eller trykfordele. Det vil koste en del plads, så gulvet hæves.
Næstbedst er et lag af porebeton, men isoleringsevnen er moderat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-11 13:21

Glemte at skkrive at glasfoam er hård og godt isolerende. Det er ikke så gængs handelsvare, men burde kunne skaffes. Det er et ret dyrt isoleringsmateriale, men det har en god bæreevne i sig selv, og kan nøjes med et lille trykfordelende lag. .

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 02-08-11 13:38

grav ud og lig mindst 30 cm flamingo der er flere slags lig rivnet og bind varme slanger eller el fast og fyld 10 cm betong på så kan du lægge klinker lægger du klinker på det gamle beton vil du fortryde det da gulvet vil svede

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-08-11 14:33

http://www.balslev.fo/files/Litex_kar.pdf
dette er nok det nærmeste du kommer dit mål uden at lave gulvvarme.

Annuller spørgsmålet
Fra : århushansen

Dato : 22-08-11 10:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål