/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sygedagpenge
Fra : FrejaFlop
Vist : 2725 gange
50 point
Dato : 31-07-11 19:45

Hej Kandu

Må man tage ud af landet når man får sygedagpenge - altså på en lille 4dages ferie? Bliver der nogle problemer ud af det? Bliver man trukket i sygedagpenge - ja nu behøver en Kandu jo ikke at svare "du skal bare lade være med at sige det til nogen". JEg vil nemlig gerne vide hvordan reglerne er - og følge dem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-07-11 19:53

Jeg tror du gør som det passer dig, og skider på regler og love.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-07-11 20:10

Selvfølgelig skal du melde ferie til A-kasse og Jobcenter, og i den tilsvrende periode vil du ikke modtage dagpenge. Sådan er reglerne hvis du er på dagpenge. Til gelgæld kan du så hæve feriepenge fra tidligere arbejdsgivere, hvis du har det - alternativt har du måske optjent feriedagpenge i din A-kasse, så kan du søge dem.

Har du ikke meldt ferie, kan du risikere at blive indkaldt til rådighedssamtale, og så har du et problem hvis du sidder i udlandet.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-07-11 20:17

http://www.juraeksperten.dk/sygedagpenge_og_ophold_i_udlandet.html - det vil sige du må ikke tage til udlandet.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-07-11 20:21

Du kan godt få problemer.

Du har som udgangspunkt ikke ret til at holde ferie, når du modtager sygedagpenge, eller din arbejdsgiver modtager sygedagpengerefusion fra kommunen.

Du har ikke ret til at holde ferie, når du modtager sygedagpenge, eller din arbejdsgiver modtager sygedagpengerefusion fra kommunen.

Du kan evt. aftale med kommunen og din arbejdsgiver, at du raskmelder dig for at holde ferie og sygemelder dig igen efter ferien. Men det er vigtigt, at du har kommunens accept, inden du rejser på ferie.

Herfra: http://www.krifa.dk/fs/sygdom/sygedagpenge/ferie.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-07-11 20:24

Ja og opdager kommunen at du snyder, så stopper sygedagpengene omgående.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-11 20:57

Det afhænger af hvilken sygdom...i princippet kan du ikke holde ferie, der skal du gå til behanding eller ligge i din seng, men ikke alle former for sygdom kræver behandling eller at du ligger i sengen, hvorfor det i nogle tilfælde godt kan lade sig gøre at rejse ud af landet

Du bliver nød til at kontakte din kommune eller fagforening alt efter hvor du får sygedagpengene fra.

Rejser du ud af landet, og det bliver opdaget, kommer du i karantæne

Jeg har med kommunens accept være på ferie i udlandet, imens jeg var syg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 20:57

Hvis man nu siger pænt at man accepterer træk for de 4 dage ?

Ved sgu ikke om man som syg skal stå til rådighed for "arbejdsmarkedet" i 4 dage, sagsbehandlerne arbejder jo ud fra at der ringer 27 arbejdsgivere hver dag og tilbyder et fultidsjob selv om folk har begge ben i gips.
Så kan de jo også sige at er man rask nok til at rejse kan man også arbejde.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-07-11 21:05

Som Nordsted1 er inde på, kommer det an på, hvad man fejler.

Hvis det f.eks. forlænger sygeperioden eller behandlingsforløbet, er det ikke sikkert, at man får lov til at rejse.

Et tænkt eksempel:
Du har ventet x uger på en operation og vælger at holde ferie og rejse ud af landet, så din operation må udskydes. Her vil du nok ikke få lov til at holde ferie.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 31-07-11 21:05

Er det en 4 dags ferie, kan du måske lægge den fr (efter posten har været) lø-sø-ma ti - så skulle pokker tage dem, om de fanger dig. Du får i så fald tidligst post fra dem om tirsdagen, da de ikke sender post ud lørdag. Så bare du er hjemme senest onsdag morgen når sygesikringskontoret åbner, så du kan reagere på et evt. brev

Fordi man er sygemeldt, er der ingen (bortset fra dette stive system) der siger, at man ikke kan holde "ferie". Man kan jo lige så godt sidde på Mallorca i en liggestol med en flydende parasolanretning eller på Bornholm med et brækket ben, som man kan sidde i sin 4.sals lejlighed på Nørrebro og glo ud af køkkenvinduet.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 31-07-11 21:07

Citat
Du har ventet x uger på en operation og vælger at holde ferie og rejse ud af landet, så din operation må udskydes. Her vil du nok ikke få lov til at holde ferie
Hvis dette er tilfældet, er man osse så dum, at man kan på 10 minutter kan få en førtidspension og derefter kan holde ferie hele året.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 31-07-11 21:31

Tak for de mange indlæg. Jeg skulle måske have nævnt at vi taler om en person som er selvstændig erhvervsdrivende og får sygedagpenge pga. knæoperation med kunstige protese. Så det har ikke noget at gøre med at stå til rådighed på arbejdsmarkedet. Men det er selvforsikring som betaler sygedagpengene via kommunen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-11 22:12

Så må han jo spørge forsikringen eller er det kommunen??

Skal han ikke gå til genoptræning eller er det på en DVD

De første måneder siger lægerne er et helvede at komme igennem efter den operation, så det kan måske opmuntre ham i sit smertehelvede at komme lidt på ferie... umiddelbart ser jeg ingen hindring i at tage på en miniferie, men jeg ville forhøre mig hvis jeg var ham

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 31-07-11 22:20

er det ikke bedst at kontakte en af rådgiverne på selvforsikrings selskabet og spørge dem, hvis de betaler sygedagpengene via kommunen..

Citat
Fordi man er sygemeldt, er der ingen (bortset fra dette stive system) der siger, at man ikke kan holde "ferie".

er enig det burde værer tilladt at tage på en 4 dags ferie. men det går nok ikke med en verdens turne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 22:37

Citat
er det ikke bedst at kontakte en af rådgiverne på selvforsikrings selskabet og spørge dem, hvis de betaler sygedagpengene via kommunen..

Muligvis, det er jo f.eks. kendt at A-kassernes medarbejdere kender lovene bedre end kommunerne.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 31-07-11 23:09

det må du ikke.
Men du kan raskmelde dig og holde ferie i de dage, hvorefter du melder dig syg igen. For det er du jo når du nu pt modtager sygedagpenge

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-08-11 08:23

Citat
Så det har ikke noget at gøre med at stå til rådighed på arbejdsmarkedet. Men det er selvforsikring som betaler

hold da K___ en gang ____, og det var da også svært lige at nævne..............

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 08:29

Det må vel betegnes som rekreation?? Før i tiden kunne man komme på rekreationsophold, også i udlandet, men det er sparet væk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-08-11 08:32

du kan ikke modtage sygedagpenge i den tid du er ude af landet. og du skal meddele kommunen at du er bortrejst. ellers mister du helt retten til sygedagpenge.
det hedder socialt bedrageri.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-08-11 09:28

Citat
du kan ikke modtage sygedagpenge i den tid du er ude af landet. og du skal meddele kommunen at du er bortrejst. ellers mister du helt retten til sygedagpenge.
det hedder socialt bedrageri.

Det første spørgsmål giver indtryk af netop at undgå den situation ved at være ærligt formuleret, og at være ærlig overfor kommunen når spørgsmålet stilles, tilbage er så kun en mavesur sagsbehandler der kan stikke en kæp i hjulet, hvad de desværre gør en gang imellem.

De fleste modtagere af overførselsindkomster er jo ærlige til punkt og prikke da de ved at der er store økonomiske konsekvenser ved at træde ved siden af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 09:33

Trimare46.... du har vist ikke læst hele tråden??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-08-11 16:19

Der sker en masse forvirring i begreberne her.

Læs nu linket fra skytten49

http://www.juraeksperten.dk/sygedagpenge_og_ophold_i_udlandet.html

Der er tale om sygedagpenge, enten man selv modtager dem eller arbejdsgiver modtager dem og udbetaler løn, eller hvis man er selvstændig .

Man kan altså ikke holde ferie- mens man modtager sygedagpenge - men der kan være tale om at man opholder sig et andet sted end på hjemadressen- mens man er sygemeldt. Særligt med ophold i udlandet er der de betingelser som er skrevet i linket.

Såfremt man opholder sig et andet sted end på hjemadressen, skal man altså kontakte sin sagsbehandler- som der også står i linket.
Hvis man melder ferie og derfor ikke modtager sygedagpenge i de dage-så er der ligeledes diverse betingelser som skal være tilstede, når man vender tilbage igen.

http://www.dukh.dk/netradgivning/sygedagpenge/ferie-under-sygemelding

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 16:36

Som jeg har skrevet længere oppe i tråden - jeg har været sygemeldt, og fået tilladelse af kommunen til at rejse til udlandet

Jeg skrev senere, at det kunne kaldes rekreation, efter en stor knæoperation, og det er da også nævnt i linket

Citat
1) Du "er på rekreationsophold med fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en læge af helbredsmæssige grunde".

Man kan så ikke påstå at der er fast lægetilsyn, men det er der jo ikke engang i DK. Man kan man få udleveret en DVD med genoptræningsprogrammet, i stedet for at komme til genoptræning på hospitalet