/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandstøvsuger
Fra : Torben76
Vist : 2575 gange
300 point
Dato : 31-07-11 10:30

Efter to gange vand i kælderen i juli har vi tænkt os at købe en vandstøvsuger. Det er vist det, der også hedder en våd-/tørsuger. Altså en maskine som kan opsuge vand fra gulvet. Kan nogen komme med nogle gode råd om, hvad vi skal gå efter?

Begge gange har vi opsamlet i størrelsesordenen 100 liter vand fra kældergulvet. Så vi har altså ikke brug for én, der kan tømme et svømmebassin.

Vi har boet her i fire år og har tidligere haft lidt vand på kældergulvet, men aldrig mere end at det kunne tørres op med nogle håndklæder. Så vi regner ikke med at få brug for vandstøvsugeren ofte. (At vi har haft en større mængde to gange på en måned skyldes formentlig, at jorden omkring ejendommen stadig var mættet med vand efter det første skybrud, da det andet kom.)

Jeg har kigget lidt rundt på internettet. Men det er ikke rigtig klart for mig, om de forskellige modeller er velegnede til opsugning af vand eller kun af vådt snavs. Er der forskel? Eller kan alle våd-/tørsugere opsuge vand? Vandet i vores kælder siver ind gennem gulvet og er rent regnvand, ikke kloakvand.

Jeg har bl.a. fundet denne til 999 kr.: www.stov.dk/default.asp?Action=Details&Item=901. Vil den være tilstrækkelig til "almindelig" husholdningsbrug, eller bør man gå efter en dyrere model?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 10:40

Den ser da ok ud og med kapacitet på 20 liter skal du jo kun tømme ca 5 gange

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 10:43
Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-07-11 10:46

Jeg sværger til nilfisk ( alto ) de har været brugt i industrien hvor jeg er ,i mange år ,og jeg kan love for at de bliver brugt ( misbrugt )
Jeg har selv 2 stykker -det jeg synes er fordelen ar at beholderen er af plast og ikke metal..
Men den du har fundet er sikkert også en god maskine til dit formål..

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-07-11 10:48
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 10:49

Hvad med at lave et hul i gulvet og bruge en sådan fætter:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8411&Grp=&n=10

Så kan I også flygte sydpå når der kommer varsel om en uges skybrud

Jeg har ikke kendskab til pågældende vådstøvsuger, men har nogle gange brugt en billig combistøvsuger på mit job, den klarede udmærket "fladvand", dog var den svær at få i gang efter at den selv havde afbrudt strømmen når man glemte at holde øje med vædskestanden.

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 31-07-11 11:29

LuffeA: Tanken om en grundvandspumpe har strejfet mig. Men det virker som et ret omfattende indgreb. Skal man ikke have fagfolk til at lave sådan et hul i gulvet? Står pumpen nede i hullet? Hvad så hvis hullet bliver fyldt med vand (hvis pumpen ikke kan følge med f.eks. under et kraftigt regnskyl) - kan pumpen tåle det?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-07-11 11:37

En grundvandspumpe er et godt alternativ, men så må du være sikker på at den står på den allerlavste plads i kælderen ( at du laver dit hul der) ellers er du lige langt.
Du må have et afløb i nærheden -eller pumpe det ud af huset .
Hvis du skal bo i huset mange år fremover, ville jeg starte med en sådan støvsuger og så vurdere at få drænet rundt huset i stedet for -det vil give huset en langt højere værdi.
En drænering koster lidt penge .....men det er det værd

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-07-11 12:06

en grundvandsumpe er nok den eneste rigtige løsning. det er jo mange gange når det er rigtig varmt at problemet opstår. og så er det sgu rart at kunne tillade sig at tage på ferie uden at skulle tænke på den slags problemer.
og for at banke et hul i gulvet og sætte en brønd ned, kræver ikke de store kundskaber.
det kan du sagtens selv gøre. du kan jo også nøjes med selv at lave hullet og så få en murer til at reparere gulvet.
det kan ikke koste ret meget.
jeg har selv haft et hus der lå lige ned til en sø og der var en pumpe i kælderen. den kunne klare ca 3 m3 i timen og det må formodes at være rigeligt.
en sådan pumpe koster under 500 kr.
du bør få en pumpe med fast vippearm. den er mest stabil og holder i mange år.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 12:10
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 12:15

Det med Pumpe i gulvet er en varig løsning...

Men om det hjælper handler om hvorfra vandet kommer ind.

Hvis vandet kommer via kloak, skal der en ventil i.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 12:31

Citat
Tanken om en grundvandspumpe har strejfet mig. Men det virker som et ret omfattende indgreb. Skal man ikke have fagfolk til at lave sådan et hul i gulvet

Det er jo relativt.
Pumpen skal være "neddykket", den blå dims Du ser på siden er en flyder, når den stiger opad tænder den for pumpen.
Den viste er dog overfølsom for snavs, max 5 mm, en lidt dyrere der er vist længere nede kan klare 35 mm.
I grunden kan man jo bare hugge et hul i gulvet ved en væg og købe et Ø 30-40 cm brøndrør og anbringe i hullet, og så lægge en rist ovenpå, der vil så være lidt ekstra arbejde hvis gulvet er isoleret eller der ligger parket.

Og så udløbet, som jo blot skal sidde et sted og gå ud et sted hvor det udpumpede vand ikke kommer tilbage.
Og test den et par gange om året med et par spande vand.

Det er bare en ide, jeg tror lige at de lidt mere bygningskyndige blandt Kandubrugerne skal bedømme om jeg er 1/4 eller heltosset

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 12:32

Citat
Vandet i vores kælder siver ind gennem gulvet og er rent regnvand, ikke kloakvand.

Med den smule vand er det da nok med en vådstøvsuger
http://www.multikoeb.dk/hus-have-42/central-stoevsugere-62/vaad-toer-stoevsuger-380/einhell-stoevsuger-m-m-stroem-udtag-vaad-toer-1250-watt-20-liter-72274.html

Med en grundvandspumpe skal du jo ha' gravet det halve af kælderen op og lavet strøm og afløb osv
og virker den så den dag der kommer vand!?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 12:52

Citat
Det er bare en ide, jeg tror lige at de lidt mere bygningskyndige blandt Kandubrugerne skal bedømme om jeg er 1/4 eller heltosset

Det skal nok bedømmes af nogle med andre kompetancer...

Spøg til side.

Så længe vi ikke ved ved hvor vandet kommer ind. Er de svært at give bud på den optimale løsning.

Hvis jorden er mætte af vand, hanlder det måske om et udvendigt drænforhold.

Hvis der skal laves en pumpebrønd, kan denne både etableres ude og inde.

Hvis det indtrængningsproblem skal der i gulv også lægges dræn, hen til pumpebrønden.

Såfremt kældergulv ligger umiddelbart over grundvandsspejlet, kan en pumpebrønd komme til at pumpe meget vand væk, som aldig ville have nået overfladen af kælderguvlet. Dette er spild af strøm.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 12:56

Jeg havde ikke set at problemet er indtrængning.

Så er den varige løsninge etablering af dræn....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-11 13:27

Vandindtrængning kan klares med omfangsdræn og måske en pumpe for enden i et dybere brøndhul.
En grundvandspumpe kan stå neddykket i flere mtr. vand.

Den bør ikke stå direkte på bunden af hullet men på en mursten eller lignende så sugehullerne er frie for grus ol.

Når du beregner dybden af hullet så husk, at den først starter når flyderen vender opad.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 14:59

Hmm, nok en fordel at have grundvandspumpen udenfor så man slipper for lugten af råddent vand indendøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-11 16:23

Hvis der en dag kommer vand fra et ægte skybrud, kan en vandstøvsuger slet ikke følge med.

Men selv en billig grundvandspumpe har en langt større kapacitet.

Vandstøvsugere er kun til at fjerne tet sidste mm tynde vandlag, som er svært at få væk, hvis gulvet ikke hælder rigtigt mod et bestemt sted. .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-11 19:01

Grundvandspumpen er til det grove, mens vandsugeren er til det kosmetiske. At banke et hul i gulvet og støbe en stump betonrør ned er ikke noget problem, næh problemet er: Hvor dælen skal man hælde det oppumpede vand hen? under og lige efter skybrud vil de offentlige afløb hellere spy sort vand ud end tage imod fint klart vand indefra!
Selv en nem og billig grundvandspumpe vil ofte kunne fjerne to-tre tusind liter vand i timen, hvis det ikke skal højere op end 3-4 meter, og der er næppe brug for den mere end en gang eller to om året.
Jeg bruger selv min, når brønden ved mit fritidshus ikke har været i brug en vinter. Så suger jeg alt det op, som har stået og lumret nogle måneder plus hvad der er løbet til af flydesand. Indtil videre kører jeg med den billige, jeg købte i omkring 1994.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-11 19:04

Dræning afhænger også af, om der er nogen steder, vandet kan løbe hen. Den billige Nilfisk/Alto våd-og-tørsuger, jeg også har købt, kostede et sted mellem 400 og 600 svenske kroner for tre år siden. Den funker fortræffeligt men til indendørs brug kræver den høreværn.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-08-11 08:50

Det er stort set ligegyldigt, hvilken "vandstøvsyger" du køber. Forskelle er prisen og så beholderens størelse. De er alle god til at syge vandet op.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 03-08-11 15:04

VÅD/TØR STØVSUGER 20 L WASCO hos Harald Nyborg til 299,- i denn uges folder

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4470&n=10

Godkendelse af svar
Fra : Torben76

Dato : 08-08-11 18:19

Tak for alle jeres bidrag. Vi endte med at købe denne, som Klaudi foreslog:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4470&n=10

Hvis det så på et tidspunkt viser sig ikke at være tilstrækkeligt, må vi jo genoverveje situationen.