/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Glykæmisk index
Fra : pifo
Vist : 2223 gange
100 point
Dato : 31-07-11 07:44

Er der nogen af jer, der kender en side, hvor man kan få en oversigt over fødevares glykæmiske index?
Jeg har selv fundet denne:
http://www.lavidaverde.dk/glykaemiskindeks.html

Men jeg synes ikke den er særlig omfattende, så jeg ville sætte pris på en lidt længere liste.
Helst på dansk, men ellers en engelsk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-07-11 07:59

Det er efterhånden en kunstart at spise den rigtige mad, som du kan se her er det ikke så nemt at få styr på det glykæmiske index.

http://www.dr.dk/P1/Sundhed/Udsendelser/2011/04/07102105.htm

Jeg nøjes med spejl og badevægt, det kan jeg lige overskue

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 08:12

Hvad laver hvidvin og rødvin nede i bunden af indekset ????

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-07-11 08:18

Citat
Hvad laver hvidvin og rødvin nede i bunden af indekset ????

Tænk, det har også altid undret mig, for der er vel noget sukker i vin også?
Men det er jo ikke så dårligt, hvis man spiser efter det glykæmiske index, så kan man drikke vin til maden. Jubii...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-07-11 08:58

Sødmælk er "sundere" end letmælk, kartoffelchips sundere end pommes fritter, flødeis bedre end melon, og kogte gulerødder er noget af det værste. Man skulle tro det var en øldrikkende overvægtig mand, der have lavet det, bortset far der netop mangler øl på listen.

Under jagten på øls GI finder jeg denne side, med nogle andre tal end pifos

http://www.fit-for-fight.dk/vis.php?id=12 men uden basisfødemidlet , øl!

I Norge sprænger øl skalaen, 105 http://www.roche.no/portal/no/glykemisk_indeks

men rå gulerødder er kun 30, mod 71 hos pifo

Det minder mig om historien om de tre blinde mænd, der møder en elefant (meget flink og tam) og skal finde ud af hvad de har mødt, den ene siger en slange, den anden et træ, den sidste et reb!

Jeg tror jeg snart skal have mig en rå gulerod og en øl som formiddagsmad

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-11 18:53

Citat
Sødmælk er "sundere" end letmælk,

Nej, Glykæmisk Index har ikke nødvendigvis noget med sundhed at gøre, men det har en betydning for, om man taber sig eller tager på.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-11 18:55

Findes der virkelig ikke en mere fyldestgørende liste? Evt en engelsk version?

Accepteret svar
Fra : supermusen

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-11 18:58

Altså jeg ved ikke rigtig noget om det dér, men Google kan da hjælpe med meget.
Kan du bruge denne database:

http://www.glycemicindex.com/

Altså undskyld jeg spørger, men er det en slankekur? Er det ikke det samme som Atkins kuren? Den var min kollega på en gang, og hun blev altså rigtig syg af det, så det håber jeg ikke, du har gang i?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-08-11 20:19

Altså, uden at have en stand forskid på det, så lyder glykæmisk indeks som tidens nye, sexede, alt-mulig kur (panacea), hvis forskellige lande har et helt forskelligt glykæmisk indeks for samme fødevare, skal man jo bruge al sin tid i supermarkedet for at finde ud af, om det er en spansk, dansk, eller peruviansk asparges man køber, og checke appsén om hvad der (måske) er sandt i dag!

Kig i spejlet, check dit BMI, lad være med at ryge, drikke, spise fedt,grillet kød, osv., dyrk motion, måske dør du lidt senere!

INGEN er nogensinde kommet herfra i live

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 02-08-11 20:36

Rolig nu, venner

Selv om Klaudi netop har udviklet et lille program, der tydeligt indikerer at jeg burde tabe mig, så er jeg hverken i gang med Atkins kur eller Glykæmisk kur. Det er til et helt andet projekt, jeg lige har brug for tabellen.

Tak, Supermus, måske kan jeg godt bruge dit link, det ser ud til at være lidt mere udførligt, end det jeg havde fundet, jeg havde dog håbet på et dansk skema, men det findes nok ikke.
Og tak til dig, vagnr, for dine altid opmuntrende og humoristiske indslag