/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Lak til at forsegle rust og ir på metal
Fra : mjanneh
Vist : 716 gange
50 point
Dato : 31-07-11 07:24

Hej

Jeg har et stykke jern, der er lidt rustent. Det er meningen, at det skal være sådan - men jeg vil gerne forsegle det med noget lak, så udseendet forbliver som det er nu.

Tilsvarende har jeg noget kobber med ir på.

Hvilken lak kan jeg bruge til det? Det skal kunne sprayes på.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-07-11 07:44

Normalt ville man bruge Zaponlak, men om det kan holde på rust og ir ved jeg ikke, normalt bruges det jo på blanke metaller.
Mit bedste bud vil være polyester.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-07-11 09:45

Du kan købe klar lak til metal i spraydåse.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-07-11 14:24

->alka
Ja og det er netop det der hedder Zaponlak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-11 20:45

Jeg tror ikke på at zaponlak bliver pænt eller kan holde ovenpå rust. Brug heller en tynd næsten farveløs hærdende olie af typen Rustban eller Tectyl.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 31-07-11 22:49

Tak for kommentarer/ideer til mit spørgsmål.

Hærdende olie - det er måske også en mulighed. Faktisk ville jeg have købt noget speciel lak fremstillet i US, men det må ikke sendes med luftpost.

Jeg går lidt videre med det.

Annuller spørgsmålet
Fra : mjanneh

Dato : 02-09-11 18:29

Jeg har desværre ikke modtaget et helt brugbart svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Har dog fundet et produkt i DK, som skulle være velegnet til formålet "Plastik" (ja, det hedder det) fra Cramolin