/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
65 grader i 8 timer
Fra : winetaster
Vist : 867 gange
50 point
Dato : 30-07-11 09:01

Kan jeg sætte en steg i kold ovn
og stege ved 65 grader i 8 timer ?

Eller skal stegen have 15 min. ved højere varme først ?
Hvordan langtidssteger man bedst ?

Mvh W.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 30-07-11 09:13

Jeg kan varmt anbefale denne rapport om stegning af kød fra fødevarestyrelsen, den kan downloades her

http://www.fodevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle_publikationer/2002/001.htm

Der står alt hvad man kan ønske sig, også om langtidsstegning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-11 12:15

Jeg har ikke meget forstand på stegning, men foretrækker at give stegen et fur, mindst 80 grader,
så får man en fin sprød skorpe, og hvorfor den senere lange stegning?

Nogle vil huske de rosenrøde salmonella forgiftninger...

Sæt et stege termometer i midten og stop når den ønskede temperatur,
for det pågældende kød, er opnået.

Lad det modne lidt bagefter før servering...

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-07-11 13:16

Du skal over 75 grader, for at være sikker på at dræbe diverse bakterier.

vic200

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-11 14:31

Hvis du virkelig vil ud i fancy langtidsstegning, er der sous-vide-tilberednig (dvs vakumpakke kødet, varmebehandle det i vand osv) , som også er omtalt i den rapport jeg linkede til.

Jeg elsker det smørmøre, men stadig røde kød, min viv foretrækker det meget mere stegt

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-07-11 07:24

Hvad slags kød, er det, du vil stege? Flæskekød eller oksekød?
Prøv evt. at kigge her:

http://www.bilka.tv/video/838435/langtidsstegt-marmoreret

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/langtidsstegning-af-koed

Under alle omstændigheder, så er det en god idé at brune stegen i en gryde eller en pande, hvis du skal langtidsstege. Hvis du gør det i ovnen, så kan du ikke få oven kølet ned hurtigt nok.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-07-11 07:51

Ved normal stegning er kødet for stegt yderst, men (hvis man er heldig) perfekt i midten, ved langtidsstegning har kødet den samme temperatur fra yderst til inderst.

Men hvis ikke man bruner det, før eller efter turen i ovnen/vandbadet, smager det som kogt kød, det mangler stegeskorpen (Maillard-reaktionen, hvis det skal være fint).

Mange slagtere og restauranter bruger sous-vide, vakumpakker kødet, i termostatstyret vandbad adskillige timer, kødet får den perfekte temperatur, bliver rigtig mørt, og så kan man lige vende det på panden eller skære det til bøffer som steges ganske kort.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-08-11 08:15

Hvilken slags kød snakker vi om ? Ko, Ged, Gris, Hane ???

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 01-08-11 08:53

Mange gode indlæg fra alle,
Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-08-11 09:10

Selv tak, winetaster.