/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Boliglån- spar 15.000 kr
Fra : ganga
Vist : 388 gange
50 point
Dato : 30-07-11 08:20

Hej
Læste i BT, at man kan tjene 15.000 kr. på ens boliglån. Hvis man tager et fastforrentet lån nu på en mio. kr. - uanset om det er for at købe en ny bolig, omlægge lån, belåne friværdi eller til helt andre formål, -hvis man tager lånet inden d. 31 august, vil der være en besparelse på 15.000 kr. pr. lånt million at hente...

Jeg har et 4 % fastforrentet lån, som kører over 30 år..Vil der være nogen ide for mit vedkommende, at omlægge ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-11 08:28

be din bank lave regnestykket

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-11 08:28

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 56
- Annullerede 29
- Slettede 0
Ialt 86

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-07-11 08:31

Det kommer meget an på, hvad du skal betale i omkostninger for det nye lån/låneomlægning. De "kloge økonomer", har i mange år fortalt, at nu steg renten bl.a. på f-lånene. Dem som har været med siden starten, har sparet små 300.000 kr. i renter pr. 1 mil, så det er der pengene ska hentes hvis man vil "tjene/spare", og så "tage den risiko" med.

Hvis vi hade et 30 års obligationslån skulle vi betale ca. 5.000 kr. om måneden. Vi valgte i 2006, at tage et flexlån hvor renten kunne stige til max 5% - hvilket den gjorde de første pr år. Siden har vi betalt knap 1.019 kr. om måneden, dvs. vi har sparet 36.000 kr. pr år i foreløbig3 år, så det er 108.000 kr.! Vi skal først omlægge igen i 2016, så at omlægge for at spare??? Det kan selv de kloge hoveder ikke blive enige om!

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 30-07-11 08:45

Hej alka..
ok.., dvs. det vil være en god ide at kontakte banken for at høre hvad de skal have i omkostninger for låneomlægningen..
Men nu er dette område ikke min stærke side.., kan du skære det ud i pap for mig, hvorfor at man netop nu, kan spare 15.000 kr per lånt mio.?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-08-11 08:13

Du kan ikke spare noget, hvis du har et 4% fast rente lån. Da renten pt er 4%.
En tommefinger regel er at man skal gå 2% op eller ned for at få en fortjeneste.

Du skal ind og følge kurserne for de enkelte obligationstyper.

Når BT skriver at du kan tjene 15.000,- kr hvad er det så i forhold til ? At man optog lånet i 1982 eller noget helt treidje ?