/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
fiat uno stort benzinforbrug
Fra : gertajensen
Vist : 706 gange
100 point
Dato : 29-07-11 22:23

Hej. Jeg har en fiat uno fra 1992.
Uno 60. Jeg har et problem med benzinforbruget da den bruger utroligt meget og jeg kører højst 8-9 km på literen. Nu er det en model med mono-jettronic system så fejlen kan jo nok ligge flere forskellige steder men måske der er en typisk fejl på den type systemer??
Nogen der måske har et seriøst bud??
Mvh. Gert

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-07-11 22:51
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-07-11 22:52

Du må gerne få et link til programmet....?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-07-11 22:53

Glemte..

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-07-11 00:00

Du skal have styr på flg :

1) luftfilter skal være rent. Det er almindeligt at det skiftes en gang om året.
2) tændrør holder ikke evigt, de bør i al fald skiftes for hver max 100K km
3) motorens kølevandssensor fortæller styreboksen hvor meget ekstra benzin motoren skal have, for ikke at den skal gå i stå.
Lige præcis denne sensor har en kedelig vane med at afbryde og så tror styreboksen at motoren er iskold og giver derfor for meget benzin.
4) en simpel utæthed i benzinrør eller slanger er bestemt sandsynligt i en 19 år gammel bil.

Mono jetronic systemet er yderst driftsikkert og pålideligt.
Langt de fleste fejl giver start eller motorkraft problemer, fordi det ikke vil give motoren benzin/benzin nok.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-07-11 02:57

8-9 km/l er rigtig flot for en jetmotor.....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-07-11 05:41

Hvad er et stort benzinforbrug,
du nævner ikke noget om hvordan du kører,. ?

hvis din kørsel hovedsagelig består af langture MAX 80 - 90 km/t
og uden for mange start / stop, .. så er det klart for meget,

kører du derimod hovedsagelig bykørsel, med mange stop / start,
+ 'kø-kørsel' i myldretiden, .. så er dit forbrug ikke overraskende, eller unormalt,

din bil er fra fabrikken opgivet til 15,9 km/l, (ny bil)
det skal du være meget dygtig for at opnå,

prøv at køre en tur som vist på denne video, og fortæl hvor langt du så kører,
kommer du stadig ikke over 8 - 9 km/l,.. er der grund til at undersøge bilen,

eksempel fra min egen bil :
fra fabrikken opgivet til 16,8 km/l
ved 'frisk' kørsel, mange starter, småture og en del bykørsel, ca. 10 - 12 km/l
('meget' frisk kørsel, under 10 km/l)
ved meget forsigtig økonomikørsel, (ikke myldretid) mest langture, MAX 85 km/t,. op til 20 - 21 km/l