/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Maizena det samme som majs mel?
Fra : supersine669
Vist : 3396 gange
200 point
Dato : 29-07-11 18:59

Min svoger er allergisk for gluten. Vil derfor bage en slags boller, der indeholder majs mel.

Er Maizena det sammen som majs mel?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 29-07-11 19:05

Nej, Maizena er majsstivelse (ligesom kartoffelmel er kartoffelstivelse) så det kan ikke erstatte rigtigt majsmel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-11 19:32

Majsmel = formalede hele majskerner indehilder ikke gluten:
http://www.denstoredanske.dk/Mad_og_drikke/Gastronomi/Gryn,_br%C3%B8d,_ris_mv./majsmel
Karolines køkken er enig
Citat
Majsmel

Majsmel er fint formalede hele majskerner, og majsmel indeholder derfor ikke gluten. Majsmel anvendes til majsgrød, -vælling og majspandekager.
hentet herfra:
http://leksikon.arla.dk/Guides/Mel-og-gryn/
det viste jeg godt og linken er kun for at understrege at det passer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-11 19:34
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-11 23:41

Citat
Nej, Maizena er majsstivelse (ligesom kartoffelmel er kartoffelstivelse) så det kan ikke erstatte rigtigt majsmel.

Maizena er bare mere fintmalet, alt majs indeholder stivelse.
Og så er der det grove majs man bruger til Polenta.........mums.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-11 06:08

Ja, Luffea, men majsmel indeholder meget andet end stivelse, fibre, smagsstoffer osv, som ikke er i maizena.

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 30-07-11 11:27

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-11 11:52

Selv tak, supersine669.