/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Uvidende Helle Thorning-Schmidt.
Fra : prio
Vist : 1065 gange
100 point
Dato : 27-07-11 14:35

BT oplyser, at Helle Thorning-Schmidt tilsyneladende ikke kender meget til nationaløkonomi.

Hun ved ikke, at Danmark har overskud på betalingsbalancen og ikke har nogen udlandsgæld.

Det er ikke første gang, at man hører om hendes uvidenhed, og jeg synes, at det er meget utrygt, at hun - højst sandsynligt - bliver vores næste statsminister.

Hun ser godt ud, og er en veltalende kvinde, men det er vel ikke nok?

Har Socialdemokraterne ikke andre mere begavede emner til statsministerposten?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-07-11 14:50

For mig at se har Danmark et problem. Ingen af de politikere der sidder i folketinget har potentiale som stansmænd/kvinder. Sørgeligt for Danmark. Selv ikke vores nuværende statsminister har format.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-11 15:19

I får lige linket, så i kan læse hele teksten

http://www.bt.dk/politik/thorning-gik-i-faelden-paa-laesermoede

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-11 15:25

Blandt de blinde er den enøjede konge!

Jeg tvivler på, at den nuværeende statsminister, juristen Lars Løkke, eller den nuværende finansminister, juristen Klaus Hjort, har den fjerneste anelse om nationaløkonomi, så med HTS kan der kun være tale om en fremgang.

Men INGEN af dem kan sige noget sammenhængende om nationaløkonomi (eller andre fagligt tunge områder) uden et talepapir fra deres embedsmænd, idet de ikke er eller skal være faglige eksperter, men politikere!

Den tid er forlængst forbi, hvor justitsministeren skulle være jurist, økonomiministeren økonom osv. Politikerne skal forholde sig til de store linier (mange af dem kan end ikke det), mens det faglige overlades til embedsmændene.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 27-07-11 15:38

Og hvad skal vi så gøre ved det?

Næsten Ingen interesserer sig jo for at gå ind i politik!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-11 16:24

Og HVOR er det så lige der står at "folkevalgte" politikere skal være omvandrende leksika - eller have bestemte uddannelser

Den slags har de "fagfolk" til.......

og de skal være UPOLITISKE i deres arbejde (men det kan jo så diskuteres )

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-07-11 17:02

vagnr

-du siger vel ikke, at en statsministerkandidat må være så uvidende, at hun kan komme afsted med at anklage den nuværende regering for underskud på betalingsbalancen?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-07-11 17:04

Nu er det jo ikke sådan at hun er alene om tingene prio, dem der sidder nu er sku da mindre smart end Helle, det du mener er åbentbart at en alm: arbejdsmand ikke skal kunne blive Statsminister, det går sku godt for det danske demokrati, jeg er meget imponeret.
alan57

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-07-11 17:07

Citat
Næsten Ingen interesserer sig jo for at gå ind i politik!

Hvor har du ret! Det er sikkert sandt, som granner siger: " Ingen af de politikere der sidder i folketinget har potentiale som stansmænd/kvinder"
Men hvor mange af os har virkelig lyst til at overtage pladsen?

Medierne driver en hetz på politikerne, og vi interesserer os mere for personforfølgelse end den egentlige politiske debat.

Gør han det nu rigtigt? Siger hun nu det forkerte? Hvad laver han / hun nu?

Ja, jeg må tilstå, at jeg ikke kunne tænke mig at bytte plads.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-11 17:08

Citat
så med HTS kan der kun være tale om en fremgang.

Du må være lykkelig,og håbefuld i din visdom.

Bortset fra det,er der mange journalister jeg vil gi`betegnelsen latrinære.

I Ekstra-Pladeren var der et "smukt" billede af L.L.Rasmussen.Da han var nået i mål på cykelturen til Frankrig.Det "store drama" bestod i at han drak en fadøl,samtidig med han nød en smøg.Fadøllet i hans hand,var pertentlig omgivet af en rød ring,så det endelig ikke skulle undgå vore blikke.

Jamen,hvis dette er en drama,så må aviserne være alvorlig på spanden for nyheder.
Hvor mange danskere ville ikke betænke sig selv,med en fadøl og en smøg oven på sådan en køretur.

Jeg kan sagtens finde på begge dele,uden de store fysiske udfoldelse.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-11 17:18

Citat
Medierne driver en hetz på politikerne, og vi interesserer os mere for personforfølgelse end den egentlige politiske debat.

HVEM er det så lige der skal i "skole"

Politikerne eller journalisterne

Eller måske de stemmeberettigede der "søber" det hele i sig og tror medierne er "Gud"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-11 17:22

Se dog på hvad de FAKTISK kan "komme" med og ikke hvad de "påstår" de kan og vil

Fejlen ved "lille" Danmark er at vi ikke har noget at "brokke" os over - vi har det som blommen i et æg - derfor opfinder vi alle til lejligheden "fundne" historier......

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-11 17:23

Citat
Nu er det jo ikke sådan at hun er alene om tingene prio, dem der sidder nu er sku da mindre smart end Helle, det du mener er åbentbart at en alm: arbejdsmand ikke skal kunne blive Statsminister, det går sku godt for det danske demokrati, jeg er meget imponeret.

Det var nok alligevel dagens (bedste) pointe. At sammenligne denne uvidende overklasse glamour girl,med en arbejdsmand.
Næh,fejlen ved Socialdemokratiet i dag,er netop at de for lang tid siden,har forladt deres omsorg for "Arbejdsmanden".
Derfor ser vi jo også nu om dage,mangemillionærer,højtstående direktører m.m. stemmer på S.

At kalde Socialdemokratiet et arbejdeparti idag,er simpelthen et skændsel over for det danske sprog.

M.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-07-11 17:25

Der er stor mangel på kritiskjournalistik i Danmark, medierne svigter her deres rolle om at holde politikerne i ørene, det er sku blevet sådan at det nu er politikerne der selv forklarre hvad der skal i nyhederne, det er noget svineri og vores demokrati er i fare pga: det.
alan57

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-11 17:26

Citat
At kalde Socialdemokratiet et arbejdeparti idag,er simpelthen et skændsel over for det danske sprog.

Ja i særdeleshed da der ikke længere findes "arbejdere"

De få der findes er alle på bistand

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-11 17:30

....... men ellers tror jeg da,refi har meget ret i dette:
Citat
Fejlen ved "lille" Danmark er at vi ikke har noget at "brokke" os over - vi har det som blommen i et æg - derfor opfinder vi alle til lejligheden "fundne" historier......

M.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-07-11 17:52

Citat
HVEM er det så lige der skal i "skole"

Måske er det os alle sammen?

Måske burde vi overveje lidt mere, hvad vi hver især kan gøre for at bidrage, i stedet for at pege fingre af hinanden. Vi har efterhånden en kultur, hvor vi i højere grad vil finde fejl hos alle andre end os selv.

Vi er ikke gode til at se vore egne, og vi er bestemt ikke gode til at sige undskyld, eller til at tage ansvar for løsninger. Men at påpege problemer, dét kan vi alle - ja, også Mig!

God aften
Pifo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-11 17:58

Problemer findes overalt i hverdagen og i hele verden....

Problemer er blot løsninger der endnu ikke fundet....

Lavede man en skala over verdens problemer ville Danmark ligge nederst...........

Er det nu så skidt at blive "sidsteper" på den skala

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-11 18:08

Dit indlæg pifo,kan jeg sagtens sympatisere med. Men denne er jeg lidt i vildrede med:
Citat
og vi er bestemt ikke gode til at sige undskyld

Jeg synes netop,der er gået mode i at sige undskyld. Det ser vi uafladelig på tv. Politikere m.m.
Somom alt kan "jævnes" med et "undskyld".Jeg har lige haft en sag med min bilhandler.... "undskyld"......... jatak, men det koster mig penge.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-07-11 19:47

Generelt er aviserne nogle svin med deres personforfølgelse. Derfor holder jeg ikke Ekstrabladet mere. Dem og BT er de værste.

Politikerne er mennesker på godt og ondt. De har et hårdt job, men de får også en løn for det, og en fed pension.

Og de skal opføre sig ordentligt. De skal repræsentere os. Men de er mennesker. Og de har fejl og mangler lige som vi har. Og aviserne svælger i det. Føj.

Det er aviserne der skal beherske sig, ingen personhetz mere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-11 19:50

Gennem lidt over 30 år i div. ministerier havde jeg fornøjelsen (som regel) af følgende ministre, måske er der smuttet en eller to der ikke har sat sig spor i min erindring:

H. C. Toft, Egon Jensen, Helge Nielsen, Svend Jakobsen, Ove Hove, Erling Olsen, Erling Jensen, Poul Nielson, Knud Enggaard, Svend Erik Hovmand, Jens Bilgrav-Nielsen, Anne Birgitte Lundholdt, Jann Sjursen, Svend Auken og Bendt Bendtsen, altså i snit ca 2 år hver.

Blandt dem var der 1 (én), der rent faktisk var godt inde i sit fagområde, nogle flere var ordentlige mennesker, endnu flere ret ligegyldige (ingen visioner, holdt bare stolen varm), nogle få ikke for kvikke, ca. ligeså mange drikfældige, og en enkelt et ubehageligt menneske!

Politikere skal ikke være fagspecialister, men holdninger og visioner!

Alle (gamle) politiske partier har i øvrigt skiftet vælgergrupper, bønderne er ikke længere flertallet af venstres vælgere, husmændene slet ikke af radikales, selv grosserere og godsejere er nok ikke flertallet af de konservative vælgere, og da der heller ikke er så mange traditionelle arbejdere tilbage er de heller ikke flertallet af sossernes vælgere!

Hvor svært kan det være at forstå, at partiernes vælgerskare skifter med udviklingen i befolkningen, der vel netop er et bevis på tidligere tiders gode udvikling i Dk, med flere bedre uddannede osv. Hvis de gamle partier kun var for de gamle kernevælgere, ville størstedelen af os ikke have et parti at stemme på.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-07-11 20:52

I min tråd "Druk og politik" havde jeg den, 17 - 07. kl. 9.03 samme indlæg/afsløring som dig, Prio.( Vedr. Helles uvidenhed) Der var bare ikke så mange der reagerede på afsløringen - jo vagnr. gjorde....

Det tegner faktisk ikke godt når statsministerkandidaten prøver i bedste akedemikerstil, at lave sort om til hvidt...
Flere økonomer har også udtalt; "Helle er ikke den skarpeste kniv i skuffen"

Nå, jeg skal ikke trætte Jer med lange indlæg...

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-11 20:55

Det bedste ved HTS er de store troskyldige øjne. Mon hun tager dem af ved aftentid.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-11 21:13

vagnr har ret i sine iagttagelser. "jurist-økonomi" kan man ikke bruge til meget. Tilsyneladende er der ikke mange politikere, der lytter til de økonomiske vismænd og andre økonomiske eksperter. Jurister er beklageligvis lige så dumme til økonomi som økonomer er til jura.

Men man kan så også spørge - og der et er vel en slags svar til prio - om politikere i grunden behøver at være særligt velorienterede inden for forskellige fagspecielle områder. Kan man være finansminister uden at være cand. oecon? Kan man værre justitsminister uden at være jurist? Kan man være kirke- og undervisningsminister uden at være skolelærere eller cand. theol? Eller forsvarsminister uden at være general?

Ja, det kan man. Thorning Schmidt er ikke fagekspert, og behøver heller ikke at være det. Hun er generalist - dvs. har en generel indsigt i samfundsmæssige emner og en god forståelse for de overordnede udfordringer inden for de forskellige fagområder. Det mener jeg også, at hun demonstrerer på udmærket måde gennem sine offentlige markeringer. Det samme kan i høj grad også sioges om Lars Løkke Rasmussen. Jurist, ja, men med en god indsigt i rigtig mange politiske emnekredse og med en stor erfaring fra kommune, amt og Folketing.

Stor bekymring: For både Thorning og Løkke gælder, at de har brug for at omgive sig med eksperter, der kan hjælpe dem til at udfylde de mange huller i deres viden. Kan de vælge de rigtige rådgivere? Med en katastrofalt dårlig kommunalreform bag sig, en politi- og domstolsreform, der har forringet disse vigtige områder, og med tre nye krige inden for de sidste 6-7 år, hvor Danmark for første gang i Danmarkshistorien er aktivt involveret som angribernation over for lande, som vi aldrig tidligere i historien har været i konflikt med (Irak, Afghanistan, Libyen). Med denne baggrund kan man kun spørge, om embedsapparatet, der jo er de primære rådgivere for ministrene, om de er dygtige nok? Mange er i tvivl.

Men, du, vagnr, du stiller også et helt konkret spørgsmål? Har de (S) ikke nogen mere begavede end Helle T-S. Hvis det er det, vi skal svare på, vil jeg sige: Jo, det tror jeg bestemt at S har. Ligeesom jeg er sikker på at V har større begavelser (forhåbentlig) end Lars fra Græsted. Men i politik er det ikke altid bevavelsen, eller intelligenskvotienten, der er afgørende for, hvem der træder i spidsen for et parti.

Hvsi jeg var i Socieldemokraternes inderkreds, ville jeg nok se Helle T som den mest realistiske mulighed, men jeg ville selvfølgelig også være opmærksom på, at der måske er en håndfuld (efter min mening ca. 6 andre personer) i S's ledelse, der ville være endu bedre som politiske ledere.

Men det er ikke min opgave - eller din. Det må S faktisk selv finde ud af, og de er nok også bedst egnede til det!

Jeg ved ikke, om du kan bruge mit svar, men jeg har gjort mig umage for at være så neutral som mulig i forhold til emnet.

Mange venlige hilsner - Oldboston

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-11 21:55

oldboston, det er prio, ikke mig, der stiller spm., jeg prøver bare at bidrage med svar.

Hvis faglig dygtighed og indsigt var det der afgjorde hvem der skulle være statsminister, ville det nok være enten Mogens Lykketoft eller Thulesen Dahl, der var statsminister.

Lykketoft viste med al ønskelig tydelighed, at den faglige dygtighed netop ikke er nok, man skal også kunne "forføre" vælgerne!

Handlede det kun om faglighed, kunne vi nøjes et departementschefstyre, ligesom under besættelsen, og slippe for besværet med at skulle stemme engang imellem.

De ca 80% af os, der plejer at stemme, ville nok ikke være helt tilfredse med embedsmandsstyret, men Dk ville garanteret leve op til alle internationale forpligtelser!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-11 21:55

Citat
For mig at se har Danmark et problem. Ingen af de politikere der sidder i folketinget har potentiale som stansmænd/kvinder. Sørgeligt for Danmark. Selv ikke vores nuværende statsminister har format.
Så er det de forkerte vi har valgt til sidde på tinge, vi har et Folketing altså er det medlemmer af folket som er valgt til regere landet, det skulle nødigt end med at det kun er akademikere som kan vælges, det "grove" har foketingets medlemmer embedsmændene til (hvorfor kommer jeg til at tænke på Yes Minister når jeg skriver dette )
Desværre er næsten al politik baseret på hovsa lovgivning og populisme og der har pressen et stort ansvar som de efter min mening ikke håndterer særlig godt.
Helle Thorning Smidt har begået en bløler lige her og den får hun næppe lov til at glemme nu når valgkampen for alvor går i gang, andre af vore folkevalgte kunne nemt havne i samme situation så hvorfor blive ved at træde i den fortalelse?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-11 21:58

Citat
jeg synes, at det er meget utrygt, at hun - højst sandsynligt - bliver vores næste statsminister.
lad være at stemme på S og SF til valget, hvis vi alle kunne blive enige om det, så ville problemet være løst

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 27-07-11 23:33

tror at hverken helle thorning eller lars løkke har forstand på økonomi.

syntes at de begge kommer med populistiske forslag, for at kunne blive genvalgt til næste valg

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-07-11 23:45

Jeg synes ikke specielt at det er et problem at ingen af statsministerkandidaterne er økonomer, det har de alle embedsmændene til. Men det er et problem hvis de ikke forbereder sig godt nok.

Det svarer til en lærer der skal undervise i ´matematik og ikke selv forstår det han/hun underviser i. For så kan stoffet ikke formidles.

Så inden Helle går i pressen så skal hun bede om spørgsmålene, så skal hun have mulighed for at forberede sig. Så længe hun ved hvor hun skal få hjælpen, så kan jeg ikke se problemet.

Problemet er nærnere at aviserne nok skal køre hetz på personerne så de kommer til at fremstå som uærlige og dumme. Og det er et problem at pressen ikke vil opføre sig ordentligt.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-11 10:26

Nej selvfølgelig kan en politiker ikke ha' forstand på det hele.......Meeen, en statsministerkandidat burde da vide, om der er underskud/overskud på betalingsbalancen.

Ellers må Helle spørge Kandu.......................

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-07-11 10:55

Det er da ikke fordi jeg syntes HTS har imponeret i denne sag, på det overordnede plan burde det være paratviden for enhver toppolitiker, og hvis man er i tvivl, må man sno sig udenom

Men som jeg skrev tidligere, blandt de blinde er den enøjede konge.

Lille Lars kender ikke altid sit eget navn, kan heller ikke altid finde den rigtige pung til at betale film og fadbamser, Karen Elleman kan ikke sortere sit affald, Henriette Kjær kunne ikke betale sine regninger, hun og Lene E kunne ikke finde ud hvor de boede (men godt at indkassere tillægene for at bo i Jylland, mens de delte lejlighed i kbh), juristen Klaus Hjort har begået et par grundlovsbrud, Kristian Jensen har ligefrem erkendt grundlovsbrud, men ikke ment en sådan detalje krævede hans afgang (DF var enig), men DF fyrede dog den pæne Lars Barfoed på fødevareskandalen, listen er uendelig og vokser nærmest dagligt.

Der er også masser af eksempler på min side af spektret, fx fup i Køge, min borgmester skal igen i behandling for alkoholisme, Villy S kan ikke tælle plejehjem osv.

Oceaner af eksempler kan findes her

http://www.politikerlede.com/

der er rigelig med læsestof, opmuntrende læsning er det ikke

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-11 13:36

Nåe,endelig kom der lidt ligevægt i skålen:
Citat
Der er også masser af eksempler på min side af spektret, fx fup i Køge, min borgmester skal igen i behandling for alkoholisme, Villy S kan ikke tælle plejehjem osv.

For ellers synes jeg godtnok din "efterforskning",er noget ensidig.For at sige det pænt.
Det har jo så den fordel (for os),at man aldrig er i tvivl,om dit politiske ståsted.

Nu har vi sol,fra en blå himmel og stille vejr.Ca.25 gr.,så vejret er for godt til indendørs sysler.
Ellers kunne jeg da godt "underholde" dig,med alenlange beretninger om de "røde" regeringer,vi har haft i perioden midt-halvtredserne op til nyere tid.

Behøver jeg nævne Viggo Kampmann,eller Per Hækkerup,eller A.C.Normann (Radikal) eller Anker for den sags skyld.(En sympatisk mand,men en uduelig statsministet). Nejvel,behøver de ikke nævnes. Mange husker deres "karriere" endnu.

Dette var bare en udpluk,af den persongalleri,jeg har i tankerne.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-07-11 15:34

[CITATDet har jo så den fordel (for os),at man aldrig er i tvivl,om dit politiske ståsted. [Hahahahaha] [Hahahahaha] [/CITAT]

PUHA, jeg var ellers helt nervøs, men jeg går ikke ind for forstillelse

A. C. Normann havde vist mest et problem med en langsom ministerchauffør?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-11 15:41

Det er blevet sagt om Per Hækkerup - at han, i en kæmpe brandert forærede nordsøolien væk til Nordmændene. Per var fordrukken, men han forærede ikke noget væk.....Det både skriver og siger Uffe Ellemann - og så passer det.

Men hvordan opstod myten så..? Jo, Per Hækkerup var en meget folkelig mand. Per var ikke bleg for at sidde sammen med alm. arbejdere og drikke en formiddags øl - eller fem. Det ved jeg fra mine forældre, som havde sommerhus samme sted som Hækkerup-familien - og det var i Stubberup v/ Nysted.
Når min far gik hen til købmanden for at handle, mødte han som regel Per -og så skulle de da liiiige ha' par bajsere - og gerne sammen med en masse andre fra sommerhusene. Endvidere blev mine forældre tit inviteret som gæster - i kraft af naboskabet, hos Hækkerup. (sommerhuset i Stubberup)

Jens Otto - med efternavnet Krag, var lidt - nej, Jens Otto var meget misundelig på Per's folkelighed og popularitet blandt alm. arbejdere, derfor plantede Jens Otto selv historien om Per til aviserne.....!

Ja, nu kender vi S igen.

Og Krag.....ja, han spyttede sku' heller ikke i glasset. Krag var storforbruger af sprut og kællin...øh..kvinder..... Nå men, det er en helt anden historie...

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-07-11 16:24

Heidi-Ho, du har helt ret med Per Hækkerup, historien om Hækkerups foræring i en brandert er så god at den lever evigt, men passer ikke, selv om også Bo Lidegaard har den med i en af sine bøger.

Politik, og meget andet arbejde, var i "de gode gamle dage" præget af et drikkeri, vi aldrig ville acceptere i dag. Flere af mine ministre fra dengang (uanset partifarve) skulle have sagerne forelagt INDEN frokost, ellers vidste man aldrig hvad der skete! Der blev gået til den i snapstinget, til møder var der altid øl, snaps (og øl, selvfølgelig) til frokost osv.

Men du er omsider blevet EU-tilhænger og går måske også ind for euroen, kan jeg forstå?

"Det både skriver og siger Uffe Ellemann - og så passer det." [Blink]

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-07-11 18:03

Hvor ved du fra at det var Jens otto der lavede den historie Heidi-Ho ?
Jens Otto og Per H, var begge store politikier med visoner og det er det vi mangler idag og om en går i seng med andre kvinder kommer ikke mig ved så længe det ikke gårt ud over politiken, den eneste der kan have noget med det at gøre må da være hans kone.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-11 18:45

Citat
Jens Otto og Per H, var begge store politikier med visoner

Jamen hvilke visioner??? Var de redelige???(J.O.Krag) Eller var han nærmest uvederhæftig.
At han var "stiv"(ikke kun af alkohol) og utrolig arrogant,er een ting. Men var han ærlig eller løgner???
Han var nok bedre til at skjule sin tørst end Per Hækkerup,med sin.

Vi er nok nogle stykker,der stadigvæk husker hans bombastiske afvisning,af et samarbejde med kommunisten Aksel Larsen og SF.Såvidt jeg husker,var det dagen efter valget,han med åbne arme,inviterede SF til forhandlinger.
Det pæneste jeg kan finde på at sige om J.O.Krag,er at han er født i Randers.

Også interessant,at læse Helle Virkners beskrivelse af ham,som person.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-07-11 18:57

Jeg foretrækker en politiker, der siger åbent og ærligt "man har et standpunkt, indtil man tager et nyt" fremfor dagens politikere (uanset partifarve) der gør præcist det samme, men lyver om det!

Et af de seneste eksempler er den relle afskaffelse af efterlønnen, hvor lille Lars og Pia K begge gentagne gange har sagt den ikke skulle forringes, og nu prøver at bortforklare deres nye politik, eller at få os til at tale om toldere i stedet.

Nyrup gjorde som bekendt det samme, og fik (fortjente) tæsk for det, VKO er langt bedre til spin, det er det eneste de er lykkedes med, men det er måske nok for nogle

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-11 19:16

Een ting vil jeg rose dig for vagnr,du er en god ordkløver. Ikke for ingenting,du har haft din gang på Christiansborg.
Citat
Jeg foretrækker en politiker, der siger åbent og ærligt "man har et standpunkt, indtil man tager et nyt"

Det havde vel været "pænt",om han havde sagt det inden valget. Og det med det "ærlige",tror jeg vi skal springe let henover.

Citat
Et af de seneste eksempler er den relle afskaffelse af efterlønnen,

Igen en postulat,som jeg ihvertfald ikke har set dokumentation for.Men jeg fylder åbenbart for lidt med i tv nyhederne.

M.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-11 20:06

Citat
Men du er omsider blevet EU-tilhænger og går måske også ind for euroen, kan jeg forstå?

"Det både skriver og siger Uffe Ellemann - og så passer det."
Nej, jeg er hverken tilhænger af EU, Euroen - eller af Uffe Ellemann.
Meeenæhhhh, der er noget der hedder ironi.

Hej Allan57.
Jeg har læst det i Nicolajs Bøghs bog, "Hækkerup"

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-07-11 21:41

Nu har jeg bestilt Hækkerupbogen på mit lokale bibliotek.

Ligesom jeg kan se, at Bo Lidegaard støtter Nordsøolie-myten, er jeg spændt på hvad Bøgh har af beviser!

Ironisk, det kan du da selv være

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-11 06:31

Citat
Igen en postulat,som jeg ihvertfald ikke har set dokumentation for.Men jeg fylder åbenbart for lidt med i tv nyhederne.

Mosebaek, TV-nyhederne elsker billeder, er der ingen billeder gidet TV ikke vise det. I går var der fx et laaaangt indslag på TV2 News om nogle guldfisk, der flere måneder efter et jordskælv var blevet fundet i live i deres akvarium, vigtige sager

Aviserne giver en langt bedre dækning af det der foregår, mens TV hellere spørger tilfældige folk på gaden hvad de mener on noget de ikke rigtig har styr på, jf den gamle historie, hvor folk blve spurgt om de syntes det var en god ide at flytte diskontoen til Hanstholm, det syntes de fleste godt om!

Men i "Søndagsavisen", som jeg netop har fået, er der en stor midtersideartikel om efterlønnen, hvor der bl.a. står, at ALLE taber på reformen, at aftalepartierne løj om det inden det blev vedtaget, men nu erkender Klaus Hjort at alle taber, de fattigste mest, folk født efter 1967 skal være 66 år før de kan få 3 års efterløn.
FTF siger ordningen reelt er afskaffet, idet der jo modregnes for de pensionsordninger, alle (næsten) i dag har på deres arbejde (og selvfølgelig også for det man selv frivilligt måtte indbetale).

Derudover tror jeg der er mange af dem der har sparet op til deres egen pension, der får sig en grim overraskelse når de går på folkepension (som 69 årige, hvis de er fra 1967 eller yngre), og opdager at deres selvbetalte pension modregnes i pensionstillægget!

Det sidste er der ikke noget nyt i, men for mange mennesker ville det være bedre at have sørget for at nedbringe deres gæld, betale boligen ud el. lign., i stedet for at spare op til deres pension, for så at miste pensionstillægget i stedet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-07-11 09:32

Indrømmer at jeg ikke kender enkelthederne i efterlønsforliget. (Kan ikke ta`TV2 News).
Men at det skulle være afskaffet,kommer bag på mig.

Noget andet er,at der er vel ikke mange (ud over mig),der er interesseret i Græske tilstande. Som skyldes (igen opfattet fra medierne) statslig overforbrug. I form af alt for høje sociale ydelser,udbetalt alt for tidlig. (For kort arbejdsliv). Var det ikke som 58 årig,man blev pensionist????

Når jeg skriver "ud over mig",skal det forstås sådan at jeg ser med en vis tilfredshed,hvor vakkelvorn EU er. Kan kun holdes i live ved kunstig åndedræt. Men det holder nok så længe Tyskland gider financiere skittet. Og det gør de jo nok et stykke tid endnu,da Tyskerne godt ved at EU er skabt på basis af deres historie. (Går bodsgang).

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-11 09:45

Det var ikke TV2 News, du skal se, men Søndagsavisen, som du vel som de fleste andre får hver week-end, meget grundig artikel om efterløn på midtersiderne.

Græske tilstande, amerikanske tilstande, danske tilstande, forskellene er ikke store, vores økonomiske krise startede i 2007, ca 1 år før den globale krise, så også der var i front

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-07-11 15:44

Jeg tror bare ikke på det Heidi-Ho, hvor Nicolajs Bøgh har sin viden fra ved jeg ikke, men jeg vil godt se nogle beviser på det, enhver kan jo sige/skrive hvad de vil om en afdød person som ikke kan forsvare sig selv.
Derfor kommer det til at handle om tro og ikke viden, jeg tror også at der må være liv et eller andet sted ude i rummet, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed så derfor er det jo ligegyldigt.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-11 16:52

Heidi-ho, jeg er faktisk lidt skuffet, fik Hækkerup-bogen i dag, og det er godt nok noget af det tyndeste om Krags rolle i forhold til Hækkerup og grænsedragningen mod Norge om olie.

OK, bogen er 8 år gammel, så man kan sagtens glemme detaljerne, så jeg genopfrisker lidt.

I 1963, da Hækkerup, muligvis i løftet stemning mødtes ned Norges udenrigsminister om noget helt andet, bragte nordmanden oliespørgsmålet på banen, Per H bad den danske ambassadør sende et brev til Udenrigsminsiteriet om at se på sagen, aftalen blev indgået to år senere, og fulgte den kurs Dk havde ved alle sokkelforhandlinger, midtlinieprincippet, altså at grænsen blev lagt midt mellem Norge og Dk.

Om Krags rolle står der s. 10-11 bl.a. om Kaarsteds kilder, at det var mundtlige udsagn fra Krag, Baunsgaard og Eigil Jørgensen (dep.chef i UM), men sidstnævnte (eneste der var levende) refereres kun for at Krag ikke havde følt sig oplyst om forhandlingerne. Senere står der, at sagen havde været oppe på to regeringsmøder, hvor Krag havde haft forsæde.

Krag selv citeres for, at han, da en skibsreder fortalte historien " at historien var en skrøne, og føjede til, at hvis den var sand, ville ansvaret være hans" (Krags).

Såvidt jeg husker, blev den første olie i Nordsøen fundet i 1968 af Norge,

Så historien er åbenbart tyndere end de sjusser, som Per H til sidst måtte nøjes med

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 31-07-11 15:38

Hmmmmm......det var dog satans..! Jeg mener da, at jeg både kan læse - og forstå en tekst.

Nu viser det sig, at "Venstrefløjsbloggen" er kommet til samme forståelse af teksten som jeg.

Jeg citerer;

"I Nicolaj Bøghs bog “Hækkerup” konkluderer Bøgh følgende om Nordsøolie-myten: “Var han fuld? Bestemt ikke utænkeligt. Spillede det nogen rolle? Overhovedet ikke. Aftalen om at sætte gang i sokkelforhandlingerne var kun startskuddet til et forhandlingsforløb, som sluttede næsten to år efter, og som endte præcis med den løsning, som Danmark havde støttet i mange år – længe før Hækkerup blev udenrigsminister”.

Men hvor opstår sådan en myte? Ja, Bøgh gætter på, at det er blandt andre Jens Otto Krag, der er mundtlig kilde til historiker Tage Kaarsted, fordi det slet ikke er usandsynligt, at Krag har bidraget til historien i irritation over sin gamle rival, den enerådige og folkekære, men drukfældige Per Hækkerup.

Der er altså intet nyt under solen, når både politiske “venner” og fjender planter historier om hinanden i skrevne medier. Hvem husker ikke folketingsvalgkampens højdepunkt i november 2007, hvor Henrik Sass blev udråbt som politisk spion for Venstre af Jens Rohde og Ekstra Bladets Bent Falbert. Vi kommer til at se lignende historier – for fakta er ikke fakta i den politiske verden – fakta går der politik i."

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-07-11 23:02

HH, det dunkelt sagte er ofte det dunkelt tænkte, det gælder åbenbart også for Bøghs bog, det du citerer/skriver er korrekt, men uddrag, det jeg citerer/skriver, er også korrekt, men uddrag.

Vi lægger så vægt på hver vores del, det jeg især lægger vægt på er, at "--Krag selv ved mindst en lejlighed dementerede historien" derefter kommer det jeg citerede før om skibsrederen og Krag, så jeg læser det sådan at Bøgh citerer Kaarsted for såvel druk- og foræringshistorien som at Krag skulle være blandt kilderne, den første del afvises som en ren myte.

Den anden del starter om Krag som kilde starter med "ikke usandsynligt", som du citerer og "Efter sin afgang som statsminister...... under påvirkning af alkohol kom (krag) til at sige ting, som ikke var heldige" samt et dementi fra Krag.

Jeg kan ikke se, at det kan opsummeres i

"Jens Otto - med efternavnet Krag, var lidt - nej, Jens Otto var meget misundelig på Per's folkelighed og popularitet blandt alm. arbejdere, derfor plantede Jens Otto selv historien om Per til aviserne.....!"

Det er svært at tro, sådan læser jeg også Bøgh, at Krag, efter han var færdig som politiker og igang med at drikke sig ihjel, bevidst skulle plante historier i pressen, men måske knap så svært at forestille sig han har sagt noget dumt i en brandert, og senere fortrudt det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-11 12:50

Se, nu har Niels Krause-Kjær følgende om ordvekslingen mellem Mysling og HTS

http://nielskrause.blogs.berlingske.dk/2011/08/15/den-gode-skr%2525c3%2525a6mmekampagne/

Meget kan man beskylde Krause for, men at være FOR sosserne, er han vist aldrig blevet beskyldt for!

Her er udskriften af samtalen, det virker mest som om HTS prøver at snakke udenom, altid en god ide når spørgeren vrøvler

http://www.fyens.dk/article/1905136:Indland-Fyn--Udskrift--Det-sagde-Mysling-og-Thorning

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 05-09-11 20:45

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-09-11 22:45

Hør hvorfor stiller du ikke op istedetfor Helle T prio, så får du det jo som du vil have det.
alan57