/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mursten i skorsten sprænger i frost?
Fra : cristian2
Vist : 1977 gange
50 point
Dato : 27-07-11 13:04

Vi har et gammel sommerhus som gerne skulle holde ti år endnu. Derfor vil vi nødig lave de helt store reparationer på det. Skorstenen på det flade tag er imidlertid noget frønnet. Jeg har renset furerne imellem de gule mursten og fuget dem op igen. Derefter har jeg brændt tagpap i overgangen fra det vandrette tag og lodret op over de første to rækker skifter. Det har fungeret fint. Men efter i vinter er der røget flige af flere af murstenene på skorstenen (muligvis frosten?). Det har betydet at regnvand er sivet ind imellem revnerne i murstenen og ned i taget (dryppet ind ad loftet). Jeg overvejer hvordan jeg kan sikre mig at det sker igen - uden at skulle udskifte hele skorstenen.

1. Hvis jeg beklæder hele skorstensfladen med tagpap?

2. Eller berapper murstenenen (så de ikke suger fugt og dermed frostspringer)?

3. Eller er jeg nødt til at pudse et 20 mm pudslag uden på hele skorstenen for at forhindre at murstenene trækker regnvand ind og efterfølgende frostspringer ved hård frost?

Er der nogle der kan hjælpe mig?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 27-07-11 13:59

vand skur den og mal

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-07-11 20:52

Du fortæller i din profil, at du er konsulent i human resource. Hvad kommer det sagen ved? Jo, det fortæller, at du hverken er murer eller har de deciderede kompetencer, som du bør have for at frostsikre en skorsten. Hører du til det glade og optimistiske "gør det selv-folk", der reparerer og forbedrer deres egne boliger og både mestrer tømrer-, murer, - maler- og vvs-arbejde - måske også el-arbejde? - uden at have en egentlig baggrund for at kunne det? Jeg siger ikke, at det er din situation, for det ved jeg ikke nok til at kunne fastslå. Men jeg siger, at hvis det er situationen, så vil jeg opfordre dig til (og det er baseret på mange års erfaringer, måske dobbelt så lang tid, som du har levet), at tænke om igen og bruge fagkyndige folk til noget så alvorligt som renovering af din bolig.

Mange vil synes, at det er helt fint, at en human ressource konsulent ligger oppe på taget og rode i weekenden med murerskovl og cement. Andre vil sige: Mon ikke han kunne tjene mange flere penge ved at sælge sine human ressource-timer til fuld eller nedsat pris? Lad os antage, at du bruger en hel dag, måske 6 timer på taget, og at du kunne sælge halvdelen af timerne til 1000 kr. i timen. (Jeg forudsætter her, at du er seriøs human ressource konsulent og ikke kun wanne-bee). Så kan du finde en murer (pensionist, efterlønner), der ville arbejde for 250 kr i timen med at ordne din skorsten. Regnestykket kan vist kun falde ud til din fordel-....

Mit råd er: Sæt et opslag i butikkerne, hvor du bor: Tekst: "Hjælp: Murer søges - vil du reparere min skorsten. Fast pris 1.000 kr. + materialer.". Når du så møder manden, må du fortælle ham, om du har brug for en regning eller ej. Så finder I nok ud af det!

Accepteret svar
Fra : blunderbuss

Modtaget 25 point
Dato : 28-07-11 00:12

sort arbejde ikke ok ,,for 2 år siden fik jeg muret en ny skorsten her i vinter revnede der 5 sten i toppen ,det er ikke murens skyld men den skide frost

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-07-11 12:42

Citat
Mon ikke han kunne tjene mange flere penge ved at sælge sine human ressource-timer til fuld eller nedsat pris?
.
Jeg slapper af ved at give mig selv nye udfordringer af mere fysisk karakter. Derfor holder jeg meget af "gør det selv".

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 29-07-11 12:42

Tak for svaret blunderbuss.