/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problemer med at komme i backgear
Fra : mostmighty
Vist : 3313 gange
50 point
Dato : 27-07-11 12:39

Jeg har ofte problemer med at sætte/rykke mit gear ned i backgear. Den kommer simpelthen ikke i den rigtige positiov, men kun halvvejs derned.

Jeg plejer så som oftest at få det til at virke ved så at sætte den i 1. gear og så prøve at rykke den tilbage i backgear igen. Så plejer den at kunne komme helt ned i den rigtige position.

Men kan dette være tegn på en grundlæggende fejl ved gearkassen, eller er det bare en lille ting, som hurtigt kan rettes, når den alligevel skal til et serviceeftersyn?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 27-07-11 14:26

Hvilken bil er det, hvor gammel, hvor mange gear.........................Kender godt til problemet, jeg brugte flere dobbelte udkoblinger samtidig lod jeg osse gearstangen vandre frem og tilbage på tværs af bilen, det lod sig altid gøre.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-07-11 14:42

Det er en peugeot 206, 5,5 år gammel

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 27-07-11 14:48

ok, er du sikker på der er olie nok på motoren/gearkassen?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-07-11 15:06

Normal motorolie er der nok af.

Kan olie på gearkassen tjekkes på samme lette måde?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-11 15:36

Det er nok din kobling der er slidt.Måske kan det hjælpe lidt at stramme koblings wiren.
alimak

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 27-07-11 16:44

helt enig med koblingen

jensviggo

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-07-11 16:49

@alimak

Kan den godt være så slidt efter 5,5 år?

Betyder det i princippet, at koblingen burde skiftes? Eller kan man køre i flere år endnu?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-07-11 20:41

Olien på gearkassen kan desværre ikke tjekkes så enkelt på en Peugeot/Citroen.
Du skal en tur ind i venstre (førersidens) hjulhus.
Bag ved hjulet på gearkassens endedæksel - sidder en måle/fylde prop til gearkasse olien.
Proppen er tydeligvis meget anderledes end de mindre bolte der holder endedækslet.

Piller du proppen ud, skal der lige netop kunne dryppe lidt olie ud, så er niveauet korrekt i gearkassen.
Normalt er det højst et par skefulde der mangler, hvis der mangler noget.
Hvis der mangler mere, skal du have tjekket pakningerne til drivakslerne.

Jeg giver dig helt ret i, at koblingen ikke skal give problemer efter 5,5 år, men vil dog tage forbehold for km-tallet.
Ca. 250K km skal den kunne overleve uden problem.
Men det kan være et problem med kablet fra pedalen til koblingen.
Pedalhøjden skal være ca. 13cm over måtte niveau, målt fra underkant pedal.
Er pedalhøjden lavere, vil du aldrig koble helt ud, hvilket giver "tandbørstning" ved gearskift.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-11 21:01

Er dine forbindelsesstænger til gearskiftet helt tørre, så giv leddene lidt olie.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-07-11 21:02

@Beestone

Det sidste du nævner er lidt interessant. For et andet problem, jeg bakser med, er, at min koblings-pedal tit har det med ikke at kunne koble hele vejen ud i en "glat" bevægelse, men ligesom tager de sidste 2-3 centimer i ét hop opad.

Jeg har dog hele tiden troet, at den ved dette hop opad alligevel blev koblet helt ud. Men du siger, at den måske alligevel ikke er koblet helt ud og således sidder og slider på koblingen?

Skal siges, at den har kørt ca. 62.000 km. og for ca. et år siden var igennem et fdb brugtvogstest, hvor der ikke blev bemærket noget her.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-07-11 23:15

Jeg er usikker på om din model har et koblingskabel med automatisk justering.
Hvis det er tilfældet, er det mest sandsynligt at kablet er slidt i justeringsmekanismen.
Det er en ganske almindeligt forekommende fejl som mest er tidsbetinget, da kablet er éngangssmurt og tørrer ud.

Under alle omstændigheder er jeg med oplysningen om km-tal overbevist om at du skal finde fejlen ved kablet et sted.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-07-11 14:40

lige præcis peugeot 206,. er en af de mest fejlbehæftede biler,
kun overgået af andre peugeot, + Citroen C5,.iflg.
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp

derfor behøver den jo ikke nødvendigvis at have fejl ved koblingen / gearskiftet,
men en søgning på,. " peugeot 2o6 kobling",..giver uhyggelig mange 'hit'
det er åbenbart inden for normalen, når koblingen skiftes inden for det første år, / 30 - 40.000 KM.
http://www.bilbasen.dk/forum/generelt/peugeot-206-14-hdi-aarg-juli-2008-kobling-defekt-efter-45000-km/18044

Citat
Jeg arbejder hos peugeot, jeg ved at når den har kørt over 40000km så ser de det som alm. Slid.

Syntes det er totalt hul i hoved, der er ingen tivl om at det er pga. Koblingen er for svag til bilen.

Vi har mange gange haft kontakt til importøren og diskuteret frem og tilbage med dem. Men de kan intet gøre, det er franskmændene der er nogle svin.

Hvis du er så heldig at være medlem af FDM ville jeg tage kontakt til dem, har oplevet flere gange at de har kunne presse nogle ting igennem som alm. Mennesker ikke har haft held til.

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?msg_id=572827

så en defekt / slidt kobling,. evt. udløserleje der 'hænger' ville være et godt bud,
uden at have set bilen,.. prøv at få det undersøgt, hvis di ikke selv kan.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 29-07-11 16:48

Så du vil mene jeg ligefrem er heldig, at der først er sket noget med bilens kobling nu efter 60.000 km?

Hvad er konsekvensen, hvis man ikke får skiftet koblingen allerede nu? Kan der opstå følgeskader, eller er det kun de små følge-gener, som jeg beskriver, som kan blive gradvist værre?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-07-11 20:19

Nu trækker vi lige vejret, spiser brød til og tager et glas koldt vand ...

Jeg ved ikke hvorfra det rygte kommer, at PSA biler skulle spise koblinger generelt v/ 60K km.
Måske fordi de større modeller med HDI motor bruger dobbelt masse svinghjul til koblingen, som har en grim vane med at bryde op.
Ligesom på alle andre mærker der bruger denne kombination af motor og kobling.
Dette problem er nu i udstrakt grad løst ved at eftermontere et svinghjul af konventionel type.
På alle bilmærker med dette problem.

Men det er der ikke tale om på en 206.
Og fejlen viser sig absolut ikke med de hér beskrevne symptomer.
Hvis denne kobling skulle være udslidt efter så ringe et km tal, skal der direkte være tale om et koblings-rider misbrug fra førerens side.
Og den tror jeg heller ikke på.

Jeg er ret sikker på at det er kabel problem.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 01-08-11 17:11

Hvad er definitionen på en koblingsrytter? Hvad gør vedkommende forkert?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 01-08-11 22:36

Koblingsrytter = bilist som bruger koblingspedal som fodstøtte.
Det giver et unormalt stort slid på koblingen, da den næsten altid vil være en anelse udkoblet.