/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gammelt tagpap?
Fra : jtlaursen
Vist : 5186 gange
100 point
Dato : 26-07-11 20:48

Hejsa
Jeg er ved at renovere en gammel skurvogn. I den forbindelse skal der svejses nyt tagpap på. Jeg er derfor gået i gang med at fjerne den gamle tagpap. Det har dog vist sig at være en ret stor udfordring.

Spørgsmålene er nu:
1. Hvad er den nemmeste metode til at fjerne gammelt tagpap?
2. Eller kan jeg lægge den gamle tagpap ovenpå det gamle, selvom der er højdeforskelle på 3 lag pap (fordi at nogen steder har jeg renset i bund til krydsfineren og andre steder er der overlap). Udseende er ikke så vigtigt da taget ikke ses.

Bonusinfo: Det gamle tagpap er svejset underpap + overpap. og er p.t. pletvist fjernet på ca 1/3 del at taget. Taget er ca 12m² og med meget svag hældning.

Takker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-11 21:11

Jeg lagde nyt tagpap oven på det gamle for mange år siden på min garage,
det er aldrig blevet tæt, så jeg vil anbefale at fjerne det gamle før du lægger det nye...

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 26-07-11 22:32

Hvad med at lægge et nyt lag med tagdug ( pvc ) eller evt . en af de kraftige pvc pressenninger som bruges til telthaller. Du kan sikkert få dette i et stykke når det ikke drejer sig om mere end 12 m2.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-07-11 23:24

hvis du varmer det gamle pap med en gasbrænder, er det lettere at skrabe af. men sørg for at have en ildslukker inden for rækkevidde. det er ikke helt ufarligt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-11 00:47

Det nemmeste at fjerne gammel tagpap er at bruge en barkspade.
alimak

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-11 05:59

Jeg har arbejdet med nedrivning i mange år, det er nu er del år siden, men vi fjernede tagpap med en almindelig skovl og med barkspade.

Lav et hul i pappet, evt. med koben eller lign., skrap så pappet af på den lange led, og brug en lang glidende bevægelse der hvor pappet er sømmet i tagbrædderne!
Det lyder kompliceret, men man får hurtigt øvelsen, når man har fundet den rette 'angrebsvinkel'

Bagefter eftergåes der for 'løse' papsøm, der fjernes!

Glem alt om at varme pappet op, da du så kun får det af i små bidder, og det tager en hel..... tid!
Det er faktisk bedst at gøre det på det tidspunkt af dagen hvor det er koldest, da pappet er mest 'sprødt', og det derfor kommer af i store stykker, hvilket også gør det hurtigere at rydde det af vejen!

Torben - Tidligere nedriver med mange 1000 kvadratmeter aftaget pap bag sig!

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 27-07-11 08:46

Tak for svaret dogvillestar. Jeg vil angribe!