/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vegetarmad.
Fra : piaskov
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 26-07-11 17:55

Hejsa.
Skal ha' besøg ...bl.a. af en vegetar til middag.
Har aldrig lavet noget i den retning.
Da jeg spurgte til hvad hun kunne tænke sig lød svaret : 2 stk. spejlæg og en skål salat. Det er nok til mig.

Meeen det mener jeg så ikke det er.
Hun er den første til at sætte flere retter på bordet når man kommer der og jeg vil virkelig gerne lavet noget helt specielt til hende.

Det må være lækkert men ikke sindsygt svært....det er min eksamen udi de vegetariske retter.
Og jeg skal samtidig lave en del andre retter til os andre der jo også skal nyde lidt mad.

Ideer !!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-11 18:00

Grøntsagstærter bl.a. denne og så kan du serverer en meget blandet og spændende salat til

http://arla.dk/opskrifter/broccolitarte/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-11 18:02

Hvis vegetaren spiser fisk, så kan i også grille f.eks noget laks

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-07-11 18:40

Mens jeg læste på lærerseminariet underviste jeg i vegetarkost på aftenskole og gik ud som kogekone, så jeg har nok af opskrifter.

Vil lige finde én frem, der altid gjorde så meget lykke til konfirmationer etc, hvor der var vegetarer blandt gæsterne, at jeg altid måtte lave lidt flere, da kødspiserne også var vilde med den.

Vender tilbage lige om lidt.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-11 18:44

Her er den: Superlækker og ikke svær:

Fyldte peberfrugter m. valnøddesauce
4. personer

2-4   grønne peberfrugter
1 finthakket løg
1 fintstrimletporre
olie
200 g champignon
1 tsk rosmarin
1 tsk timian
1 ½ dl fløde
ca. 200 g cheddar
1 fed hvidløg
1 bdt. persille
50 g hakkede valnødder

Peberfrugterne blancheres et øjeblik (dvs. de sænkes ned i kogende vand), hvorefter de deles på langs og renses for kerner.
Løg og porre svitses i olie.
Champignonerne hakkes og tilsættes sammen med krydderierne. Saucen simrer lidt, dernæst tilsættes hakket persille, hvidløg og valnødder.
Gryden tages af varmen og fløden og den revne cheddar tilsættes.
De halve peberfrugter lægges i et smurt, ildfast fad, og fyldet fordeles i skallerne.
I ovnen ved 200° i ca. 20 min.
Jeg serverer dem normalt med ris (en blanding af almindelig og vilde er godt) og en god salat.
Go’ fornøjelse.

NB: Nej, jeg har ikke glemt saltet; cheddar er salt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-07-11 18:45

Champignonpate ville være en god ide´

Den er enkel og ligetil:
1 porre

1bdt persille
4 æg
250 g champignon
5 dl. mælk
2 tsk. basilikum
2 dl. rasp
salt

porre, champignon og persille renses og snittes og svitses på panden til porrerne er glasklare og champignonvandet er fordampet.
alle ingredienser blandes og smages til med salt.

Bages i vandbad v. 175 til 200 grader i ca. 1 time.

dertil serveres en grøn salat, evt. med spidskål istedet for alm. salat. Spidskål med jordbær eks. vil være et hit. Dertil en olie/eddike dressing.

Der vil sikkert være flere som ikke er vegetarer, som også vil spise den.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-11 21:47

@ Nordsted .
Jeg har tænkt på tærte af en eller anden slags.
Fisk og skaldyr spiser hun desværre ikke ...ellers havde det ikke været et problem for mig
@ freida...den lyder ikke så tosset endda. Og ris er nok ikke et problem heller for hun er Kineser
@ smuller ...ja også en mulighed.
Og så undskyld fordi jeg ikke fik passet tråden men lige med et så fik vi gæster. Skønt men ikke ventet.
Vender tilbage i morgen og ser mere på det.
Kom bare med mere hvis i kan hitte på det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-11 21:57

Måske lidt suppe til forret??

Tomatsuppe måske minestrone?

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 27-07-11 20:38

Jeg er selv vegetar og må indrømme at det sjældent er nogen fornøjelse når folk forsøger sig at lave mad specielt til mig. Man føler sig til besvær, og man kan kun komme til at føle sig utaknemmelig hvis maden viser sig ikke at være god.

Så hvis din veninde har sagt to spejlæg og en skål salat, vil jeg varmt anbefale dig at efterkomme hendes ønske.

Som en bibemærkning forekommer det mig helt vildt når du siger at du aldrig har lavet mad uden kød før. Kan det virkelig passe?

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-11 16:10

Tak for svaret frieda.
Sådan frieda...har prøvelavet den og det smager da bare godt.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-08-11 16:29

Ja, ikke