/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Huller i blade
Fra : fa.dk
Vist : 1166 gange
100 point
Dato : 26-07-11 08:25

Flere af mine planter i plantekrukker - f.eks. engletrompeter og snerler er angrebet af et eller andet, som jeg ikke kan finde ud af, hvad er. Der bliver lavet huller i bladene - både mange mindre uregelmæssige huller og også større huller. Jeg har tænkt på snegle, og har da også fundet et par stykker med hus...i dag fandt jeg en enkelt grønlig larve. Men det må være noget andet.
For et par uger siden sprøjtede jeg alle bladene på for- og bagside på engletrompeterne med sæbevand; det plejer at hjælpe, men ikke denne gang.
Der er alle steder stadig bladplade tilbage, og der kommer blomster, så jeg har hidtil affundet mig med det, men ....
Er der nogen, der har et godt råd.
Mvh. Frank

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-11 08:36

Du skal prøve at tjekke dine planter ved 21-22 eller ved 6-7 tiden og se om der alligevel ikke har sneget sig et par dræbersnegle op i dem... tjek under bladene, de behøver ikke være ret store for at ødelægge ret meget

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 26-07-11 08:52

Det er jeg næsten sikker på, at det ikke er....jeg har også en lille have med stauder, grønsager osv., og så ville jeg have set dem, og der ville have været et angreb der, som jeg ville have bemærket...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-11 11:05

stil en skål med et par centimeter øl i om natten og tjek om morgenen. Så får du at vide, om der er "dræbersnegle" på stedet. Mit gæt er, at du bliver voldsomt overrasket. Jeg blev i hvert fald, da jeg første gang kiggede efter: Over 40 i et bæger på 12 x 12 cm med en trediedel øl i.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-11 13:36

Snegle efterlader slim. Hvis det er larven du taler om. Larver efterlader grønt/brunt som ligner fugleklatter- se om der er noget af det.

Ellers så findes der et utal af biller, men se her:

Citat
Snegle gnaver huller i planterne. Hullerne er som regel uregelmæssige og findes inde på selve bladpladen, i modsætning til f.eks biller, der foretager deres gnav fra bladkanten og ind mod midten.

http://www.plante-doktor.dk/snegle.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 17:50

Haglvejr ??

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 27-07-11 08:39

Tak for svaret smuller54.
Jeg var næsten sikker på, at det ikke var dræbersnegle...har aldrig set nogen...og der var ikke slimspor på bladene. Satte dog øl ud i aftes, som en af jer foreslog - og der var ingen i morges.
Her til morgen fandt jeg 3 - 4 grønlige larver; så jeg formoder, at det er sommerfuglelarver, der er igang. Synes bare, at der burde være en vrimmel af larver med alle de huller.
Så jeg sprayer bladene med en gang sæbevand.
Tak for jeres kommentarer.
Mvh. Frank