/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reklamation i Tyskland
Fra : svendgiversen
Vist : 760 gange
107 point
Dato : 25-07-11 22:18

Jeg købte for tre uger siden en busk rydder hos Praktikeren i Flensborg,
et anerkendt tysk produkt fra Einhell kaldet B-sense BG-BC 43 AS til kun 150€

Det virkede fint i to uger, men så blev øverste drivaksel vredet over,
enten på grund af overbelastning eller der har været et svagt sted?

Jeg har nu selv adskildt busk rydderen og udtaget den defekte aksel,
men det skal jeg ikke ifølge kloge venner.

I morgen skal jeg sydpå for at reklamere,
skal jeg aflevere alt det købte, samlet så det ikke kan være i emballagen,
og anmode om en ny buskrydder?

Eller skal jeg kun medbringe den overvredne drivaksel,
som jeg har fundet erstatnings nummeret på over nettet??

Den koster kun ca 5 €, men der er forbindelser i begge ender jeg ikke kan få af...

Får man bare en ny buskrydder på garantien, eller skal jeg selv købe reservedelen???

Med alle de danske kunder tror jeg Praktikeren vil operere som eksempelvis Bilka i Danmark,
men det er jo lidt sværere at argumentere på tysk...

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 117 point
Dato : 25-07-11 22:23

Hej Svend.
Citat
skal jeg aflevere alt det købte, samlet så det ikke kan være i emballagen,
og anmode om en ny buskrydder?

Ja du skal. Og hvis du ikke kan ha' det i pakken så put det i en pose MEN tag pakken med så de kan se du har den.
Og håb på det bedste ...det er IKKE sikkert de vil bytte når du har skilt det ad.
HUSK kvitteringen.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-07-11 23:25

Nu kender jeg ikke den tyske købslov i detaljer, men nårmalt er det forretningen som skal have mulighed for at rette op på fejlen. Hvis de stiller sig på bagbenene over ,at du selv har skilt den ad må du nok have en ny reservedel .
Men hvis jeg var dig ville jeg tage og samle maskinen igen,aflevere den og ikke fortæl at du har haft den skilt ad..
Held og lykke med turen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-07-11 00:21

I PRAKTIKER plejer de at være flinke, men også meget korrekte. (Ordnung muss sein)! Helt sikkert skal du samle maskinen og tag emballagen med + kvittering. Prøv også at tage en ven med, der kan tysk, det er det bedste man forstår hvad der bliver sagt i sådanne tilfælde. To eller tre års garanti? Du bør kunne få en ny, eller i det mindste at garantien dækker udskiftning af den ødelagte maskin-del. Hold endelig mund med at du har skilt maskinen ad.

Held og lykke!

Mvh Akle

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 01:10

Citat
Har du SELV pillet ved den = NUL GARANTI
Det står under KØB OG GARANTI = tilbage levering.
Det gælder både DK og andre lande, men gør et forsøg,
og de skal have ALT med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-11 07:35

Som "akle" skriver er der normalt INGEN problemer med at bytte eller returnere varer fra "Praktiker".....

Men du ryger ind i et STORT problem når du selv har skilt det ad og forsøgt at reparere.....

Så de skal have en ualmindelig god dag for at bytte det

Deres garantibestemmelser står lidt nede på siden
http://www.praktiker-markt.de/pb/site/praktiker/node/324857/Lde/index.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-11 14:56

Tak for fem kloge svar, stort set med samme gode råd,

jeg samlede buskrydderen igen og den er nu afleveret til reperation,
nok på garantien, det ved jeg først om ca ti dage, når jeg kan hente den...

Uden jeres hjælp havde jeg nok måtte betale en ny drivaksel?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-11 16:00

Citat
Det virkede fint i to uger, men så blev øverste drivaksel vredet over,

Og hold den så oppe fra jorden. Den er jo beregnet til at "studse"græs med.
Og ikke til at kultivere muldet.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-11 16:36

Det er en buskrydder, ikke en græstrimmer, men ellers er det rigtigt...

Dog snarere for tykke grene end muldjord?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-11 16:43

Citat
Det er en buskrydder

Så har du nok brugt den som motorsav

(hvornår bliver en "busk" til et "træ")

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-07-11 08:12

Tak for svaret piaskov.

Du var først med det kloge svar