/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Blommer
Fra : pifo
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 25-07-11 18:32

Jeg har en del blommer liggende, som jeg skal bruge til et eller andet.
Har I gode forslag til dette? Det skal ikke være trifli, for det har vi fået for nylig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-11 19:30
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-11 19:30

Blommer i madeira, nemt og lækkert, og så kan blommerne live lidt op på en vinterdessert med is, eller bare blommer m, flødeskum osv.

Kog en sukkerlage, ½ kg sukker til 1 dl vand, køl det lidt af når sukkeret er opløst, hæld 2½ dl madeira og noget atamon i glasset, fyld op med pæne, skyllede og halverede (udstenede) blommer, stil i køelskab til dagen efter, rør rundt og luk tæt, de kan holde flere år (hvis man kan nænne det).

Kan også laves uden madeira, som råsyltede med lidt citronsaft, men de smager MEGET bedre med madeira.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-07-11 20:49

Ak ja, vi har næsten ingen blommer i år. Frosten tog dem. Og heller ingen kirsebær.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-07-11 21:02

Citat
Ak ja, vi har næsten ingen blommer i år. Frosten tog dem. Og heller ingen kirsebær

Du er vist ikke alene om at opleve det, granner. Jeg skal skynde mig at tilstå, at det er franske blommer, så det er lidt snyd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-11 21:09

Jeg har heller ikke blommetræ længere, det begik selvmord for nogle år siden

To år i træk gav det så mange blommer, at jeg måtte understøtte alle grenene, men alligevel så flækkede det midt i stammen, sikke et brag

Til gengæld har mit kirsebær givet mange kirsebær igen i år, ikke så mange som sidste år - der var det også helt vildt så mange der var, men der var nu rigeligt til at jeg kunne stå derude flere gange om dagen og bare grovspise, eller plukke til uddeling

ps, jeg brugte opskriften til Blommer i Madeira fra kogebøgerne A-Z, men jeg tror den er som vagnr skriver.... jeg lavede så mange at byen løb tør for Madeira et par år i træk

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-11 21:47

Nordsted1, du har helt ret, det er opskriften fra A-Z, men den har jeg brugt i rigtig mange år efterhånden. Skal man gøre lidt mere ud af det kan man knække blommestenene, og lægge kernerne i lagen, det giver en pikant, bitter smag, ligesom bitre mandler.

Men jeg håber blommetræerne i sommerhuset giver nok til både at spise friske, og lægge i Madeira, vi skal jo støtte portugiserne for tiden (gad vide om man kan lave blommer i retzina, grækerne trænger vist endnu mere til hjælp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-11 21:51

Uos, kommer lige i tanke om clafoutis, som regel lavet med kirsebær, men kan også laves med blommer, og så vil en blomme fra Provence føle sig rigtigt hjemme

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/plumclafoutis_11536

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-07-11 23:44

Og jeg savner at lave blommemarmelade.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-07-11 08:00

Mon ikke der er flere gode forslag derude??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-07-11 16:16

"Sjovt" nok, efter at have læst om Nordsted1's flækkede blommetræ, kom i sommerhus i dag, sad og spiste frokost, KRAK, flækket blommetræ!

Nå, vi håber dte kan reddes.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-11 16:19

Vagnr.... håber det bedste, vores var ikke til at redde, så det kom i brændefyret

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-07-11 16:23

Tak, Nordsted1, jeg håber det bedste, og ærgrer mig enormt over ikke at have udtyndet blommerne -[

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 26-07-11 19:17

Altså vagnr og nordsted kom med samme forslag på samme tid, så det er svært at tildele points. Men vagnr, du mindede mig lige om det med de flækkede kerner. Jeg husker, at jeg som barn blev sat til at få de små kerner ud af kirsebærsten, når min mor skulle sylte kirsebær. Det er faktisk et super godt tip. Tak fordi, du mindede mig om det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-07-11 19:20

Selv tak, pifo, og god fornøjelse med blommerne