/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
XP & WIN7 kan ikke finde min harddisk
Fra : Steinarr
Vist : 262 gange
200 point
Dato : 24-07-11 21:03

Hej, havde en gammel XP på min bærbar (Lenovo T61) og ville installere Win7. Formaterede harddisken med Fdisk, men den giver kun mulighed for FAT32 (ingen NTFS). Nåh, skidt med det, jeg installerer bare XP igen. Men når installationen starter siger den at den ikke kan finde nogen harddisk! Fdisk har ingen problemer med at finde den, formatere og partitionere hvis jeg vil, MEN kommer med følgende besked;
"Warning! Hard disk1, Heads 240, Sectors is 63. If SDisk cannot find correct partition for you, try CMOS program and ghange LBA mode settings on hard disk 1 to following modes and then run Sdisk to create partition; (1) AUTO (2)LBA (3)Large Mode (4)CHS mode"
Og det forstå jeg ikk en brik af! Jeg HAR lavet en partition og formateret med FAT32 (og checket for fejl - ingen bad sectors) Hvad er problemet???? Hvorfor kan XP installations CD en (og Win7 32) ikke se min harddisk???? Hjæææælp

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-07-11 21:26

Slet partitionen på disken helt, og lad installationsprogrammet til Win7 selv partitionere og formatere disken.

Skulle dette mod forventning ikke løse problemet så kan du bruge Gparted ( http://gparted.sourceforge.net/download.php ). Denne downloades som en .iso fil som man prænder en CD af. Denne CD booter man på og selve programmet Gparted starter automatisk. Den er let at bruge og man mærker ikke meget til at den kører under Linux. Den ligner og bruges næsten fuldstændigt som Windowsudgaven af Partition Magic. Dette program kan både partitionere og formatere både NTFS og flere andre filsystemer.

Kommentar
Fra : Steinarr

Dato : 25-07-11 19:11

Ret nemt faktiskt - jeg fand ud af at jeg skulle bare ind i BIOS og ændre SATA device operation fra AHCI og til Compatability - og så blev alt godt
Men ellers tak for hjælpen Søren