/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Microbølge transduser
Fra : Højris
Vist : 966 gange
100 point
Dato : 24-07-11 10:34

Hej !
Jeg har fixet en mikrobølgeovn fra en genbrugsplads.
Har demonteret den. Har så trafoen og transduseren.
Er der nogen kandutter der ved hvordan udstrålingsvinklen ser ud. ?
Kan nogen finde et link om emnet, uden at det går op i salgsreklamer.
Om den virker ved jeg naturligvis ikke endnu.
Højris

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-11 10:48

Udfra placeringen i ovnen kan du sikkert regne den vinkel ud

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-11 11:20

Skal den monteres i låget på Weberen

Hæng dimsen op, anbring en række små glas med vand ved siden af hinanden, i løbet af 1 minut kender Du koordinaterne.

Og hold katten væk fra arbejdsstedet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-11 11:25

Nallerne væk, ellers er de hurtigt forvandlede til pølser

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-11 12:14

Jeg læste engang om en "kok" på et cafetaeria, der havde for travlt til at åbne og lukke for mikroovnen når han varmede mad, så han fixede den så han kunne have ovnen tændt uden låge, det døde han af!

Som sergenten altid sagde i Hill Street Blues, lige inden han slap betjentene løs, "Hey, let's be careful out there!"

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 24-07-11 12:37

For mange år siden - i mikrobølge-ovnens startfase arbejde jeg som repatør på disse oven fra Husquvarna - mødte en repatøer på fabrikken der havde tilsidesat sikkerheden i lågen og fået hånd-og en del af armen ødelagt (sort som kul) ved at stikke hånden ind i ovnen under kørsel.
Jeg har også arbejdet som radar-reparatør på Bornholm, og når vi skulle rense "taget" så jeg mange døde fugle, SÅ !!!!!!!! microbølger er ikke legetøj - tag dine forholdsregler og pas på dig selv og dine omgivelser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-11 12:40

Citat
Jeg læste engang om en "kok" på et cafetaeria, der havde for travlt til at åbne og lukke for mikroovnen når han varmede mad, så han fixede den så han kunne have ovnen tændt uden låge, det døde han af!

Dagens menu: Stegte kokkelever........det siges jo at det ikke er sjovt at være elev i et køkken

Mikrobølger er jo i bund og grund radarstråler, sidevirkningen af dem, altså den hurtige opvarmning af vædsker og vædskeindeholdende ting blev opdaget ved et tilfælde da radarforskningen tog fart i England i starten af WW2.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-11 13:41

Jeg tror Du skal være særdeles forsigtig med at eksperimentere.

"Mikrobølgeovne er farligere, end de fleste regner med Mikrobølgeovne, som mange hundrede tusinde danskere bruger til alt fra kødoptøning til færdigretsopvarmning, er farligere, end de fleste regner med. Selv helt fabriksnye ovne lækker stråler langs ovnlågen, og en slidt eller beskidt ovn lækker ifølge standardiseringseksperter omkring dobbelt så meget som en ny ovn.

Derfor bør mikrobølgeovnen betragtes som et farligt produkt. Det mener lektor og mikrobølgeforsker Sianette Kwee, der er ansat på Institut for Medicinsk Biokemi på Aarhus Univesitet. "Hvis du står for tæt på en mikroovn, så sker der altså det samme med dig, som der gør ved maden. Dine molekyler bliver opvarmet indefra.

Derfor skal man gå nogle skridt væk fra ovnen, sørge for at vedligeholde den godt, og ikke stå og glo ind i den, når den er i gang," siger hun til Nordjydske Stiftstidende.

Hun forklarer, at den type skader, man kan få af strålerne, strækker sig fra forstyrrelser af centralnervesystemet, hormonsystemet og immunsystemet til fremskredne stadier af grå stær og forskellige kræfttyper. "Problemet er bare, at skaderne typisk kommer over længere tid, og uden at forbrugerne for andet end influenzalignende symptomer af det i begyndelsen," siger Sianette Kwee."

http://www.netspiren.dk/info/Farlige-straaler-fra-mikroboelgeovne--162l1.aspx

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-07-11 19:07

Jeg er udmærket klar over at det er en alvorlig sag at håndtere,så derfor.
Citat
Om den virker ved jeg naturligvis ikke endnu.

jeg skal have indhentet noget mere hviden inden jeg tænder for den.
Transduseren kommer til at side i en blikæske, kun med åbning fortil, regner jeg med for nuværendes.
Men hvad skal jeg nu med den satansmaskine, jo den skal anbringes på et foto stativ.
Når jeg så kan høre en gnaver (rotte eller mus) oppe på loftet, er det så meningen at jeg sætter udstyret op og på behørig afstand tænder den.
Sidste vinter fandt jeg ud af at der faktisk er tid til at sætte noget udstyr op.
Jeg har testet at microbølgerne fint går gennem gipsen, ved at lave en æske af gipsplade. Et stykke kalvelever inde i æsken og et stykke uden for, og der var ingen forskel på dem efter et minut i ovnen.
Menn jeg ved jo ikke om en gnaver har lyst til at blive længe nok til at det virker.
Men det kommer jo an på om det kan mærkes når det står på.

Højris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-11 19:33

Der fås glimrende og effektive smækfælder til såvel rotter som mus (forskellig størrelse), jeg har specielt gode erfaringer med dem der er lavet i sort plastik, slår virkelig kræene ihjel med et smæk, de kan ofte købes i brugser på landet.

Mikrobølger er ikke så glade for jern og andre metaller, så jeg tror du nemt får problemer med dem på loftet.

Men, som man siger på udenlandsk, It's your funeral, selv om jeg håber det bliver mus og rotters, uanset hvad du bruger til at slå dem ihjel med!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-11 21:14

Du kan jo lave en rende eller kanal som bæsterne skal igennem.

Selv om det er en skide rotte kan man jo godt tænke lidt humant på hvor lang tid de har store smerter, men de trækker vejret over dobbelt så hurtigt som mennesker, vi der har druknet mus og rotter ved hvor hurtigt det går.

Det med det humane kom jeg til at tænke på fra min barndom hvor man satte mælk ud til rotter og mus, iblandet en passende mængde gipspulver så det ikke hærdede op, men hvor så de døde af stivnet gips og forstoppelse......det blev forbudt.

Et dansk firma har opfundet en populær og meget dødelig dims til indsættelse i kloakrør, når en rotte bevæger sig igennem udløser noget elekronik en magnetspole som knalder en jernstang ned i rotten og knækker rygsøjlen, hvilket de dør øjeblikkeligt af.
Jernstangen løfter sig igen og liget bliver skyllet væk.

Henrettelsesmaskinen har også en tæller

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-11 21:23

Luffea, en ting er at have rotter på loftet, men kloakrør?

De virker nu ret smarte, kloakrørsfælderne. Måske kunne de lave en lille udgave til dræbersnegle, hver gang en dræbersnegl æder den døde, bliver den kvast, den rene evighedsmasklne!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-11 21:53

Ingen dræbersnegle overlever mine cykelhjul når jeg kører i plaskende regnvejr ad regnvåde stier, jeg tager gerne den ekstra tid til at slingre for at kvase de bæster

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-07-11 06:24

Prøv lige at spørge politiet om det er lovligt at sætte såden en halvt hjemmefabrikeret cyklotron på loftet, og hør lige din forsikring om det det har betydning for den lovpligtige husforsikring.

Du har ikke dit helbred kært hvis du går og roder med den slags microbølger, uden at have rigtig god forstand på det.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-08-11 11:53

Knyt sylten Olfert,! Den magnetron er i udu.
Pyt ! vi finder en ny. Fortsættelse følger.

Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 20-09-11 23:39

Så har jeg en der virker. Nu bliver det spændende

Højris