/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bernaisesauce
Fra : ebg_888
Vist : 712 gange
200 point
Dato : 23-07-11 18:11

Kan almindelig, fed, færdigkøbt bernaisesauce nedfryses, uden at den forringes?

Det står ikke på indpakningen, og på internettet kan jeg kun se, at de fedtfattige saucer ikke kan fryses.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 210 point
Dato : 23-07-11 18:16

Ja jeg har haft gjort det.
Men når den skal varmes op igen skal den ha' en klat smør.
Det lykkedes for mig uden den skilte ad.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-11 20:33
Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-07-11 21:16

Citat
fed, færdigkøbt bernaisesauce nedfryses

Hvem spiser dog dette giftige fluidium, man fejlagtigt, helt uberettiget og totalt virkelighedsforvrængende kalder Bearnaisesauce. Har hørt at det kan fremkalde tyktarmskræft, idet disse syntetiske fedtmolekyler perforerer tarmvæggen. Uha uha

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-07-11 21:18

Nå men det var jo ikke det du spurgte om. Sorry..... Heldigvis kan jeg ikke besvare dit spørgsmål, da jeg ikke opholder mig tættere på end 10 km fra syntetisk plastiksauce.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-07-11 21:22

Jøsses....Er den sauce ikke på listen over ikke godkendte torturmetoder???

Citat
Ingredienser:Skummetmælk, hønsebouillon (vand, salt, glukosesirup, hønsefedt, hønseekstrakt, hønsekødspulver, krydderiekstrakt, hønsefond, gurkemeje), smør, modificeret stivelse, salt, æggeblommepulver, maltodextrin, laktose, sukker, emulgator (E472e), stabilisatorer (E412, E415), gærekstrakt, grønsagsekstrakt, estragonekstrakt, løgpulver, citronekstrakt, krydderier, persille, eddike, hvidvinsekstrakt, rosmarinekstrakt.

E 472e er mono- og diacetylvinsyreestere af mono- og diglycerider af fedtsyrer (fedt fra planter, palme eller raps, kombineret med vinsyre).
E 412 er Guargummi (kulhydrat fra frøene på bælgplanten Guar).
E 415 er Xanthangummi (kulhydrat fremstillet ved at en bakterie forgærer sukker om til xanthangummi)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-11 21:25

Citat
Jøsses....Er den sauce ikke på listen over ikke godkendte torturmetoder???

jo- sikkert

men den kan fryses

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-07-11 22:26

Citat
men den kan fryses
Okay så. Den er tilgivet.

Jeg havde gæster til middag og vi fik et dejligt stykke oksefilet m diverse gemüse til og Bearnaisesauce. Nej ikke den af plastik, men den rigtige med æggeblommer og smør, så badevægten går fra 0 - 100 på under 3,5 sek. LOOL De kunne sgu ikke li den. De ville hellere have den af plastik - Lidt morsomt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-07-11 22:51

Denne færdige sovs fra Hartz tåler ikke frysning http://www.hartz-salater.dk/produkt/bearnaise.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-11 08:27

Citat
Ingredienser:Skummetmælk, hønsebouillon (vand, salt, glukosesirup, hønsefedt, hønseekstrakt, hønsekødspulver, krydderiekstrakt, hønsefond, gurkemeje), smør, modificeret stivelse, salt, æggeblommepulver, maltodextrin, laktose, sukker, emulgator (E472e), stabilisatorer (E412, E415), gærekstrakt, grønsagsekstrakt, estragonekstrakt, løgpulver, citronekstrakt, krydderier, persille, eddike, hvidvinsekstrakt, rosmarinekstrakt.

Dvs at man laver bearnisesauce udfra fed hønsekødssuppe og putter gær, gummi og ovntørrede æggeblommer i.

Det vil jeg sgu prøve i eget køkken

Mht. til gæren, skal sovsen forhæve og slås ned inden endelig kogning ligesom man gør med brød og boller ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-07-11 11:38

Citat
Mht. til gæren, skal sovsen forhæve og slås ned inden endelig kogning ligesom man gør med brød og boller ?

Jeg vil anbefale, at du behandler den som jeg behandler min bolle-dej.

Jeg behandler den nænsomt og med kærlig hånd, jeg kunne ikke drømme om, at slå hverken den eller mine børn (eller hunden for den sags skyld).

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 01-08-11 19:45

Tak for svaret piaskov.