/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bouillabaisse ??
Fra : bluesky
Vist : 472 gange
500 point
Dato : 23-07-11 13:39

Hejsa,

Vi har fået en del skaldyr, samt masser af ising og rødspætter og har nu besluttet os for at give os i kast med Bouillabaisse. Er der nogen af jer som har en super opskrift? Google kan jeg selv - så ønsker meget gerne jeres egner erfaringer/opskrifter.

Pft
Bluesky

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 500 point
Dato : 25-07-11 10:15

Jeg laver Bouillabaisse, når jeg er i Frankrig. D.v.s. denne gang lavede jeg så en anden fiskeret, som blev fantastisk, men den kan du få en anden gang.

Jeg har lavet det så mange gange, og laver den lidt på slump. Den er nogenlunde let at huske, for jeg bruger 3 af det meste.
Jeg laver altid en lidt stor portion.
Her får du min version:

Jeg koger først selve fonden, sigter den gennem finmasket net og derefter tilsætter jeg de fisk, skaldyr og urter, jeg ønsker der skal være på suppen. I Frankrig ses det ofte, at de koger de hele fisk med, men jeg kan lide at filettere fiskene først og skære dem i mundrette stykker.

Fond:
3 ss olivenolie
3 små fennikel ( eller 1 stor)
3 løg (eller 2 løg og 1 porre)
3 store fed hvidløg
3 gulerødder
3 stilke timian
3 stilke persille
3 laurbærblade
3 stilke basilikum
3 store solmodne tomater
salt
1 lille chili - hakket
1 økologisk appelsin (skåret i tern med skrællen på)
1 ts safran
½ flaske tør hvidvin
¾ dl Noilly Prat
3 kg Fiskeben og -hoveder og gerne skaller fra skaldyr. F.eks. rejeskaller eller andet.

Skær urterne i tern og hak hvidløg. Sautér i en stor gryde med olivenolien med krydderurterne, tomat og safran. Hæld vin og Noilly Prat på og lad det koge lidt ind. Tilsæt fiskeben, skallerne og appelsin, og dæk med vand, mindst 3 liter (gerne 5). Når det koger tilsættes salt og lad det hele koge i 30 min. Skum fonden undervejs.?Sigt forsigtigt så du ikke får en alt for plumret fond, gerne gennem et klæde.

Nu færdiggøres suppen så, hvis du vil have muslinger i, så renses de og dampes med hvidvin, lidt olivenolie, løg og urter i en gryde for sig selv. Brug lidt af suppen herfra og bland i din fond.

I øvrigt:

Ca 1 ½ kg blandet fisk skåret i mundrette stykker (ca 3 x 3 cm)
300 g rejer eller jomfruhummer
1 kg muslinger med skal
3 store gulerødder skåret i små fine tern
3 STORE tomater (eller 6 mindre), flåede, udkernede og skåret i små tern.
3 små fennikler (eller 1 stor) i fine strimler eller tern
evt sambal oelek (chili)
Basilikumblade i strimler

Sådan:

Kog fonden op og tilsæt væden fra muslingerne.
Tilsæt urterne og lad dem koge i 3 minutter
Smag til med salt og sambal oelek
Læg de fisk i gryden, der har længst tilberedningstid og læg så de næste i og til slut lægges skaldyrene i.

Server evt med den franske rouille:

http://www.beyond.fr/food/rouille.html
(brug den første variant)

Håber, du kan bruge min opskrift.
Velbekomme

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 26-07-11 17:38

Hejsa Pifo,

Har lige forøget point, som er velfortjent for en glimrende beskrevet opskrift
Min kone gav sig i kast med suppen, da vi stod med skaller fra Fjordrejer, krebs og alm.rejer samt friske fisk fra havnen Det lykkedes faktisk rigtig godt
Bortset fra appelsin, basilikum og Noilly Prat ramte hun næste plet, men da vi har god adgang til frisk fisk og muslinger, kan det ikke vare længe før vi prøver din opskrift !

Tusinde tak
Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-07-11 17:41

P.S til Pifo

Min kone har også boet 8 år i Paris, så måske er det derfor

Bluesky

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-07-11 17:59

Tak for point
Jeg skal så sige, at jeg ændrer lidt i opskriften fra tid til anden. Det er fint at komme peberfrugt i suppen også. Og det er jo sjovt at eksperimentere. Jeg håber din kones version af suppen smagte godt. Ikke så dårligt at have en " næsten franskmand" i huset