/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fortrydelse ved køb i almindelig butik
Fra : ilgp
Vist : 759 gange
100 point
Dato : 20-07-11 13:01

Er der nogen som ved om man er dårligere stillet ved køb i butik kontra køb på nettet? På nettet har man 14 dages fortrydelsesret. Jeg har købt en printer en fotobutik. Ved bestilling sagde han at den ville blive sat op lige til at installere og at han gav 2 pakker fotopapir med. Vi aftalte at jeg hentede den om mandagen. Den stod så i papkassen til ugen efter hvor min pc mand kom for at installere.
Men da vi så printeren blev vi enige om at lade den gamle stående da den nye er så ridset at jeg ikke vil have den, heller ikke selv om jeg får afslag i prisen. Jeg ringede til butikken og fik at vide at jeg måtte vente 14 dage da ham der havde solgt mig den, var på ferie. Jeg diskuterede lidt med ham og tog derned og fik ham til at skrive på bon'en at jeg har bytteret til den 3/8. Han fortalte at den anden havde sagt at jeg havde fået 2 æsker fotopapir med fordi han var kommet til at ridse den. Jeg er ligeglad med det fotopapir (10stk i hver æske) havde han sagt til mig at han havde ridset den havde jeg bedt om at få en anden printer. Jeg vil gerne have købet helt ophævet, men spørgsmålet er bare om jeg kan forlange det? På nettet har man 14 dages fortrydelsesret men hvad når man har handlet i en normal butik?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-11 13:03
Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-07-11 14:02

Hvis du fik ham i butikken til at skrive at du har ret til at bytte den så er det jo fint nok.
Men nej efter hvad jeg kan læse så har man ikke automatisk returret når man køber i butikken.
Men det har du jo nu fået fordi han har skrevet det på bonen så kan du jo godt bytte den.

Men altså en ting er hvad der står i loven, noget andet er at forstå loven og hvad så hvis butikken ikke vil overholde den så skal man bruge mange penge på at klage over det så det ville da være langt bedre hvis du bare får det ordnet med butikken så alle er tilfredse.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 20-07-11 15:27

Du har i følge forbrugerloven altid 2 års reklamationsret, hvis din vare er beskadiget, hvilket den jo er.

Men du har kun ret til at fortryde dit køb og levere varen tilbage, hvis forretningen reklamerer med det.

De fleste forretninger tilbyder i dag 2-4 ugers fortrydelsesret.

På nettet giver loven dig altid 14 dages fortrydelsesret, da du jo der ikke har samme mulighed for at vurdere varen som i en fysisk forretning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-07-11 15:49

Når du handler på nettet har du 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesret eksisterer ikke lovmæssigt i fysiske butikker, selvom nogen tilbyder det som en service. Som udgangspunkt er en handel indgået i en butik en bindende aftale.

Derfor er du, med loven i hånd, bedre sikret i en netbutik end i en fysisk butik

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 22-07-11 22:22

Ja, i en almindelig butik har man ikke fortrydelsesret, men når det drejer sig om en fejlbehæftet vare, så er det jo heller ikke fortrydelses/ombytningsret der er på tale, men derimod reklamationsretten.

Og da det ikke kan lade sig gøre at udbedre fejlen, når det som her er ridser, så er butikken forpligtet til at ombytte varen til en tilsvarende uden fejl.

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 22-07-11 23:24

Tak for svaret dova. Det vil jeg så forlange når sælger er kommet hjem fra ferie. Den anden sælger siger jeg skal vente til han kommer igen.