/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine stopper midt under program?
Fra : alfa
Vist : 8178 gange
200 point
Dato : 19-07-11 17:53

Hej! Vores vaskemaskine gør følgende når vi starter et program, og det er lige meget hvilket program vi har den i, altså også pumpe, centrifugering o.s.v.:

Den starter fint op de første 10 sek, men derefter stopper den med det samme, og "dør-lyset" slukker og "start/pause"-knappen lyser rødt, vi kan ikke åbne døren eller noget som helst andet.
For at åbne døren er vi nødt til at dreje over på off og dernæst over på et tilfældigt program for at kunne åbne døren igen.

Det skal lige siges, at når den slukker lyset i "dør", så kan den godt finde på at lyse i "dør" igen lige pludselig (efter ca. 2 min.), og hvis man så skynder sig at trykke på start, så kører maskinen igen, men kun i ca. 10 sek. igen, og så stopper maskinen og "dør"-lyset slukker igen.
Også selvom man ikke skynder sig at trykke på start efter at "dør"-lyset er kommet frem igen, så forsvinder den af sig selv alligevel efter 10-20 sek.

Enten gør den som overstående efter 10-15 sek, ellers gør den det med det samme, inden den når at køre noget som helst af programmet efter at man har trykket på start. Jeg har tjekket slanger fra niveaukontrol, haft dem afmonteret og renset igennem, men de så fine ud, har også tjekket afløbspumpe/trevlesi, de er fri for skidt, afløbsslangen er også helt fri.

Den har også kørt på pumpe program, hvor den har kørt fint, indtil den så kom med overstående fejl igen. Så pumpen ser ud til at virke.

Jeg er lidt på bar bund, har en mistanke til at det kan være dørlåsen eller motorstyringen, har i nogen kvalificerede bud til hvad der kan være galt???

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-07-11 18:08

Den skulle vel ikke have stået i en kælder, der blev oversvømmet ???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-11 20:16

Prøv om du kan vaske på et koldt program:

se her, måske der er andre muligheder for fejlsøgning:

http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Fejlsoegning/Vaskemaskine/Går-i-stå-i-programmet.aspx

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 19-07-11 21:06

Er det en AEG?
Så er der måske noget her:
http://www.ezz.dk/239781-aeg-oko-lavamat-75620-a

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-11 21:08

Citat
Jeg har tjekket slanger fra niveaukontrol, haft dem afmonteret og renset igennem, men de så fine ud, har også tjekket

Har du også tjekket kontakt funtionen i niveaukontrol, on/off når du puster lidt/forsigtig i slangen, og om den kan holde trykket i slangen, når du sætter tungen på enden af slangen, når kontakt er aktiveret.
Dernest tjekke dørkontakten grundig, og forbindels op til elektronikboks og stikforbibdelser til denne.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-07-11 21:11

Nej desværre Pifo, ellers så kunne jeg måske være heldig at få noget fra forsikringen ;)

Tak for linket, jeg prøver lige og se om der er mulighed for det, jeg vender lige tilbage senere....

Jeg har da helt glemt at skrive hvilken maskine det drejer sig om, det er en AEG LAVAMAT 76630-W UPDATE, den er 9 år gammel.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-07-11 21:18

Hejdu58: Jeg har ikke prøvet at tjekke kontaktfunktionen i niveaukontrol, jeg vidste ikke lige fremgangsmåden, men det prøver jeg lige i morgen, er kørt død for i dag i vaskemaskinen, dørkontakten har jeg tjekket grundigt, og synes ikke umiddelbart jeg kunne se noget mystisk, udover en let sveden plet på ydersiden af dør-relæet, men den har jo også været brugt i 9 år, så den kunne være en mulighed at det var den der lavede periodiske fejl??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-11 21:42

Citat
dørkontakten har jeg tjekket grundigt, og synes ikke umiddelbart jeg kunne se noget mystisk, udover en let sveden plet på ydersiden af dør-relæet,

dørkontakten har to funktioner, 1. at tjekke om døren er lukket. 2. at gøre så døren ikke kan åbnes før efter et stykke tid /termorelæ. og det undre mig lidt at du kunne åbne døren ved at gå til off og så til et program, og så åbne døren med des samme. SÅ dørkontakten vel jeg da lige tjekke en ekstra gang, ikke kun se på den, men måle den igennem, ohme on/off funktionen og relæspole.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-07-11 22:24

Det prøver jeg lige i morgen Hejdu58, tak for hurtig tilbagevenden, jeg vender tilbage så snart jeg har tjekket de ting, og så får i lige en update.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 20-07-11 07:03

Trevlefiltret er tilstoppet, thats it

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 20-07-11 11:09

Trevlefiltret er grundigt rengjort lexusmerlot, og der var heller ikke noget inden jeg gjorde det rent, og den pumper også ud for fuldt tryk, så det ville jeg ikke mene det kunne være.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 20-07-11 11:21

Til Hejdu58: Jeg har ohmet dørkontakten igennem, relæspolen viste 313 ohm, andet kan jeg faktisk ikke måle i den, der sidder kun bimetallet i kontakten, udover relæspolen, og den viser ca. 1,5 ohm når bimetallerne slutter.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 20-07-11 11:34

Nu vi snakker om at teste niveaukontrol, skal begge ikke testes (se nedenstående link), og hvad er forskellen på disse 2, og hvordan testes de??

1) http://www.nettoparts.dk/shop/niveaukontrol-aeg-372p.html

2) http://www.nettoparts.dk/shop/niveaukontrol-aeg-373p.html --> (Hejdu58, det er denne her som du har beskrevet test af ikke?)

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 20-07-11 11:36

Hvorfor kan man ikke kun nøjes med den ene af niveaukontrol'erne (for nu at spørge dumt)?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-07-11 19:42

Citat
Nu vi snakker om at teste niveaukontrol, skal begge ikke testes (se nedenstående link), og hvad er forskellen på disse 2, og hvordan testes de??

Jo du skal teste begge to, den ene er til om der er vand i maskinen, for hvis der er for meget vand i maskinenmå den ikke begynde at slynge, før det meste er pumpet ud, den har et kontakt sæt der går ON/OFF.

Den anden har mindst to kontaktsæt, som også er ON/OFF, der måler vandstanden i maskinen.
Høj eller lav vandstand i maskinen, er afhængi af hvilken program der køres.

De afprøves ved at måle/ohme over kontaktsættet, og kontaktsættet ændres ved at puste forsigtig i slangen, så kan du høre en klik lyd og det er kontaktsættet der skifter ON/OFF, den med to/eller flere kontaktsæt i , kommer der først et klik lav vandstand, og puster du lidt mere, kommer næste kontaktsæt, høj vandstand. Det er kun ON/OFF funktion i dem der styres af vandhøjden, der får det luft der er i slangen til at påvirke kontaktsættet.
Håber at det giver forståelse for virkemåden.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 20-07-11 22:19

Det hjalp meget, tak for det Hejdu58, men den "sorte" niveaukontrol synes jeg ikke lige umiddelbart man bare kunnne måle på, som i den "orange" (http://www.nettoparts.dk/shop/niveaukontrol-aeg-373p.html), hvor man kan se kontaktsættene, men jeg må lige over det igen.

Hvad bestemmer så hvor meget vand der må lukkes ind, alt efter hvor meget tøj man har i, der må vel sidde et eller andet smart der styrer det også, ik?

Men det er vist ikke alle maskiner der har denne funktion som jeg har forstået det, nogen fylder vel bare en standard vandmængde ind, uanset hvor meget tøj man smider i???

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-07-11 16:57

Citat
men den "sorte" niveaukontrol synes jeg ikke lige umiddelbart man bare kunnne måle på, som i den "orange" (http://www.nettoparts.dk/shop/niveaukontrol-aeg-373p.html), hvor man kan se kontaktsættene, men jeg må lige over det igen.

Jeg har lige været inde og set på den, og jeg tror at det er en variabel modstand, for den hedder analogisk niveaukontrol, så den vil ændre ohm værdi når du puster i den.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-07-11 23:07

Ja, det lyder egentlig også meget fornuftigt Hejdu58, jeg har bestilt en dørlås i dag, den er desværre ikke på lager, så ved ikke helt hvornår jeg får den, men så snart jeg har afprøvet den, kommer der ny update, tak for hjælpen indtil videre, særligt til dig Hejdu58 for din ihærdighed, det sætter jeg pris på :)

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 23-07-11 08:56

Så fik jeg allerede den nye dørlås, og den er afprøvet, men desværre laver den præcis samme fejl. Den når kun lige at pumpe vand ind/pumpe ud, og så slukker "dør-lyset" igen, og maskinen går i stå, og starter aldrig igen, men "dør-lyset" kan godt finde på at tænde for derefter at slukke igen med det samme, denne proces kan den godt blive ved med, indtil jeg slukker maskinen, altså lige som før. Jeg har aldrig nået så langt i et program at tromlen kører rundt!

Jeg har prøvet at teste den orange niveaukontrol igennem.

Men da jeg ikke har noget diagram over den, har jeg prøvet mig lidt frem, men jeg kan måle hvor NC og NO kontakterne sidder, og de slår til og fra når jeg puster iden, men jeg tør selvfølgelig ikke sige 100% at den virker, men synes mere det ligner en fejl på printet/styringen eller måske motoren (den har fået skiftet nye kul for ca. et halvt år siden), men jeg er lidt i tvivl om hvad næste træk bør være???

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-07-11 12:34

Citat
det er en AEG LAVAMAT 76630-W UPDATE, den er 9 år gammel.

Citat
Så fik jeg allerede den nye dørlås, og den er afprøvet, men desværre laver den præcis samme fejl. Den når kun lige at pumpe vand ind/pumpe ud, og så slukker "dør-lyset" igen, og maskinen går i stå, og starter aldrig igen, men "dør-lyset" kan godt finde på at tænde for derefter at slukke igen med det samme, denne proces kan den godt blive ved med, indtil jeg slukker maskinen, altså lige som før. Jeg har aldrig nået så langt i et program at tromlen kører rundt!

Jeg har prøvet at teste den orange niveaukontrol igennem.

Men da jeg ikke har noget diagram over den, har jeg prøvet mig lidt frem, men jeg kan måle hvor NC og NO kontakterne sidder, og de slår til og fra når jeg puster iden, men jeg tør selvfølgelig ikke sige 100% at den virker, men synes mere det ligner en fejl på printet/styringen eller måske motoren (den har fået skiftet nye kul for ca. et halvt år siden), men jeg er lidt i tvivl om hvad næste træk bør være???

Det vil nok være at se efter en NY maskine, for det bliver nok det bedste og billiste i den sidste ende.
Hvis det kun var vaskemotoren der ikke vil køre, så vil der ikke være de problemer med dørlys som du nævner, så det tyder på at print/programstyringen nok er defekt, for du har jo tjekket/udskiftet det mest oplagte.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 23-07-11 13:09

Det er også printet som jeg hælder mest til, for jeg kan heller ikke se hvordan motoren skulle gøre sådan at "dør-lyset" går ud, og vaskemotoren har aldrig sagt en forkert lyd.

I manualen står der at hvis "dør-lyset" er slukket og indikator for start/pause blinker eller lyser rødt, og døren ikke kan åbnes, så kan der være følgende fejlmulighed:

1) Lågen er blokeret pga. for høj vandstand eller for høj temperatur.

Men vandet kan sagtens pumpe helt ud, men om temperatur-føleren skulle kunne give en sådan fejl at den ikke vil køre, kan jeg selvfølgelig ikke helt svare på.... Men jeg har testet føleren også, og umiddelbart kunne jeg ikke se nogen fejl på denne.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-08-11 15:46

Jeg tror du skal ud og købe en ny vaskemaskine.