/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
tab af tænder
Fra : denevigeuheldige
Vist : 810 gange
50 point
Dato : 19-07-11 01:08

Den ene af vores katte er begyndt at tabe tænder. Ud over almindelig whiskas kattemad fra dåse får den også kattepiller. Er da begyndt at blive bekymret for om den overhovedet vil være i stand til at tygge dem igennem på sigt? Hankatten er ca. 12 år gammel.
Hvad mener I ?

Accepteret svar
Fra : malmin

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-11 03:51

Du skal få dyrlægen til at se på din kat.

Katte viser - af natur - meget sjældent tegn på smerte, da den som vildkat, ville blive et let bytte for b.la ræve. En tamkat har stadig noget af den vilde natur i sig.

Jeg tror at din kat har tandpine, selvom den ikke viser det, og jeg taler på min egen forladte sommerhus kats vegne. Katten kom til mit hus en sensommer - mager, haltende, med 49 flåter og næsten ingen pels. Jeg fik noget sul på kroppen af katten og den stoppede hurtigt med at halte. Den blev meget hengiven over for mig, og var og er stadig meget legesyg, selvom det er en gammel(kastreret) hankat nu.

For et par år siden, begyndte han at nyse blod, og jeg tænkte straks på kræft, for katten havde ikke ondt i munden, troede jeg. Han tyggede sin tørmad så det kunne høres på lang afstand. Han var også vild med at lege med havlstore sten, som han løb rundt med i munden - ikke noget jeg opfordrede ham til tværdig mod.

Da dyrlægen så i kattens mund blev hun helt chokeret, katten havde mundbetændelse i svær grad, og dyrlægen troede næsten ikke på mine forklaringer om hvordan han tyggede sin mad og leg med sten. Dyrlægen sagde at mundbetændelse er en meget smertefuld sygdom, men p.g.a hans tidligere liv, hvor han kun lige havde holdt sig i live, troede dyrlægen at katten var en fighter det ikke ville vise tegn på smerte, for det var jo den måde han havde overlevet på tidligere.

Jeg var ved at græde, da jeg tænkte på den stakkels kat, der havde gået rundt i flere måneder med mundbetændelse, uden at jeg havde gjort noget.

Katten fik trukket alle sine tænder ud, og blev endnu mere legesyg og livsglad. Han fanger mus - uden en pløk i munden - så han er en meget tyk og veltilpas kat nu.

Jeg havde en hunkat der skulle have fjerne en mælkekirtel p.g.a kræft. Da dyrlægen havde bedøvet hende, ringede hun til mig og spurgte om jeg vidste at min kat havde meget dårlige tænder. Jeg svarede at jeg godt vidste at hun havde tabt nogle tænder, men jeg troede det skyltes alderdom. Men nej, kattens tænder var fyldt med karies, og dyrlægen sagde at det var dyrplageri hvis ikke katten fik trukket tænderne ud, da hun helt sikkert havde meget ondt. Igen blev jeg meget ked af det, da jeg synes jeg sender mine katte til dyrlæge i tide og utide.

Hun fik trukket alle tænder ud på nær en hjørne tand, og jeg kan godt se nu at hun har fået bedre livskvalitet.

En lang historie - ja - men katte viser ikke at de har smerter, kun når det er meget slemt, så vi mennesker må hjælpe dem, ved at gå til dyrlæge og få tjekket deres helbred - særligt når der sker forandringer med vores katte, selvom de ikke viser tegn på smerte.

God bedring til din kat.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 19-07-11 08:22

Hej malmin. Ja en lang historie men bestemt tankevækkende så tak for det. Det skal her siges at katten faktisk lige har været ved dyrlæge og fået foretaget en tandrensning så jeg går ud fra at dyrlægen ville have fortalt os hvis hun havde observeret noget usædvanlig men vi vil prøve at checke kattens mund op igen og følge den en lille rum tid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-07-11 10:24

Nu er det godt nok en hund jeg har, men han havde også fået grimme tænder.
Dyrlægen anbefalede noget foder, som er godt for tandsten, måske findes der noget tilsvarende til katte, spørg dyrlægen.

Derudover bruger jeg dette: http://www.mypets.dk/shop/plaqueoff-tandrens-mod-1720p.html

Min hund, som er på størrelse med en kat (6 kg) får en lille måleskefuld (følger med) om dagen, det rækker langt og det virker.
Det er til både hund og kat.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 19-07-11 11:49

Hej. Vores katte får et middel tilsat i drikkevandet, et middel som dyrelægen har anbefalet mod dårlige onde osv. Håber ikke det er dette middel som forårsager problemerne.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 19-07-11 15:16

Hej

Min ung kat på 4 år har fået trukket 4 tænd ud. Naboens kat mistede hele 8 tænder og hendes anden kat 5. Du skal hurtigst muligt hen hos din dyrelæge, da der er desværre en virus? sygdom som huserer mellem katte. Katte for betændelses tistand i tænder og det skal behandles med penicilin.

Kærligst Paula

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 02-08-11 08:23

Tak for svaret malmin.