/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Patentpropper til vinflasker
Fra : wiking
Vist : 3114 gange
500 point
Dato : 17-07-11 19:55

I en af udsendelserne hvor Bonderøven er i Frankrig, viser han nogle patentpropper han har fundet i en forretning, han siger at disse patentpropper kan bruges til almindelige vinflasker. Er der nogen der kender disse og hvor man kan købe dem?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 20:05
Kommentar
Fra : wiking

Dato : 17-07-11 20:08

@piaskov: de skulle kunne bruges til almindelige vinflasker - dem ved Vejers Storkøb ser kun ud til at kunne bruges på specielle flasker

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 20:12

Citat
de skulle kunne bruges til almindelige vinflasker

Ok...det er jeg så lidt i tvivl om , om de kan.
Men jeg så også den udsendelse og jeg er helt sikker på det var i Frankrig han købte dem

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 20:14

Ellers er der disse her :
http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=140264
De kan i hvert tilfælde bruges til vinflasker ...men er lidt dyre og ikke så fancy at se på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-11 20:35

Den øverste model her

http://shop.ebay.fr/i.html?_nkw=%22bouchon+a+vin%22&_sacat=0&LH_PrefLoc=0&LH_TitleDesc=0

har jeg engang imellem fundet i "tiger"-butikstyper, til næsten ingen penge, har et par stykker rundt omkring i skufferne.

Men et meget bedre bud, syntes jeg, er at finde vin i halvflasker med skruelåg, hvis det altså drejer sig om ikke at drikke hele flasken, men fordele den over to dage, sundere, men knap så sjovt!

Så hælder man det ½ af en helflaske over i en tom halvflaske, lukker skruelåget og sætter den i køleskabet, min erfaring er at det skal gøres INDEN man begynder at drikke af vinen, ellers er den lille sjat ikke værd at gemme på. Flaskerne skal bare skylles efter brug, tørre med bunden i vejret, har haft dem i flere år, med flittig brug.

Jeg har købt min samling halvflasker her, vinen er også ok, man kan sikkert finde dem andre steder, men det var tæt på for mig.

http://www.worldofwine.dk/index.php/grant-burge-barossa-vines-shiraz-halvflaske.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 20:38

Citat
har jeg engang imellem fundet i "tiger"-butikstyper

Nu du skriver det ...det har jeg så også.
Men det er lææænge siden jeg har set dem der

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 17-07-11 20:49

Er kun interesseret i de patentpropper som Bonderøven siger kan bruges til almindelige vinflasker

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 20:52

Citat
Er kun interesseret i de patentpropper som Bonderøven siger kan bruges til almindelige vinflasker

Så må du en tur til Frankrig på sommerferie.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-11 21:18

Da jeg aldrig ser bonderøven, dem er der nok af i hverdagen, ved jeg ikke lige hvordan hans propper ser ud.

Men her kan du se et pænt udvalg af genbrugspropper til alm. vinflasker, såvel i plastic som i kork, hvis der er noegt der passer er det "kun" at finde en der vil levere til Dk fra Frankrig.

http://www.twenga.fr/prix-bouchon-plastique.html

Jeg googlede

"Bouchon a vin" reutilisable

= vinpropper genbrugs, så du kan fortsætte søgningen, og finde andre billeder

En del franske internetforretninger har ikke rigtig opdaget der er en verden udenfor Frankrig, mens andre har, og de fleste større forretninger kan også klare engelsk.

Men det er da en god undskyldning for en tur til Frankrig

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 17-07-11 21:27

@vagnr: Je n'ai aucun problème avec la compréhension du français

Men jeg kan altså ikke finde de propper, så ud som almindelige patentpropper men kunne sættes på flasker uden de to huller/fordybninger der normalt findes i patentpropflasker.

Og nej jeg er ikke interesseret i vin eller frankrig, propperne skal bruges til øl

www.brygmester.eu

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 21:44

Her kan du skrive og spørge ham selv .
http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/Bonderoevens-vaeg/vaeg.htm

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 17-07-11 21:47

tak piaskov, du får pointene hvis der ikke er nogen der kan hjælpe med hvor jeg kan købe dem

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-11 21:53

Wiking, flot med dit franske, det er jeg ikke så vant til herhjemme.

Jeg brygger lidt øl til husbehov, men klarer mig fint med kapsler og et kapselapparat.

Jeg går ud fra du har kigget hos de forskellige danske ølpushere, men udvalget er ofte større (pg priserne lavere) i udlandet.

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 17-07-11 22:02

Det er måske også et forsøg på at udfordre det danske returpantsystem, hvis man benytter ganske almindelige vinflasker til øl og bliver tvunget til pantmærker, så må alle da kunne se hvor uretfærdigt det er at vi ølbryggere/ølimportører skal belemres med systemet mens vinimportørerne (og også danske vinbønder) slipper fri.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-11 22:37

OK, jeg er ganske enig i, at pantsystemet er helt ulogisk, skulle formålet (som vel er genbrug og at undgå at emballegen bliver smidt allevegne) opfyldes, burde der være pant på en dåse sardiner, ligeså vel som en dåseøl.

Om du kan udfordre systemet med øl på vinflasker og med prop skal jeg ikke kunne sige, men der sælges allerede store flasker øl på champagneflasker (eller noget der ligner) og champagneprop, med pant.

Men hvo intet vover, intet vinder!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-07-11 08:46

Jeg er i Frankrig i øjeblikket, og jeg skal da forhøre mig rundt omkring, om der er nogen, der kender til den slags propper. Det bliver nu nok først i morgen, tirsdag, for dagen i dag er bestemt til noget andet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 08:54

pifo, hvis du er i Paris, skulle du kigge i BHV-stormagasinet, der ligger på Rue de Rivoli, underetagen er simpelthen et mekka for gør-det-selv'ere, jeg har aldrig set så meget værktøj mv. på et sted før.

Hvis du ikke lige finder propper (som du måske skal lede efter i køkkenafdelingen højere oppe) finder du garanteret noget værktøj du mangler.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-07-11 09:11

Jeg er i Provence, og i denne omgang har vi ingen planer om at tage forbi Paris.
Men her i Provence er der jo en masse vingårde og vinbutikker, så jeg vil forsøge at kigge lidt rundt forskellige steder. Jeg skal selv ud og shoppe lidt vin her i de nærmeste dage, så vi kan få fyldt vinkælderen op igen

Men tak for tippet med BHV. Det skal bestemt besøges, næste gang vi tager til Paris.

Vaaaarme hilsner fra pifo i Provence - hvordan var det nu liiige at vejret er i Danmark nu???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 10:04

Vejret i Hvidovre, strålende sol ud af det ene vindue, skyer ud af det andet

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-07-11 10:16

Citat
Vejret i Hvidovre, strålende sol ud af det ene vindue, skyer ud af det andet

Skynd dig at hoppe ud af det vindue, hvor solen skinner

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 10:19

Ja, det forhøjer nydelsen i Provence, kan jeg tænke mig

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-07-11 10:26

Citat
Ja, det forhøjer nydelsen i Provence, kan jeg tænke mig

Næst efter egen lykke er andres ulykke ikke at foragte, var lige den sætning, der faldt mig ind. Nå, jeg håber, I snart får lidt solskin i DK også. Ellers tager jeg lidt med hjem til jer.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-07-11 21:37

Jeg har altså ikke været ude og kigge efter propper endnu, men jeg kom pludselig i tanker om, at jeg engang havde sådanne propper:
http://az-isenkram.dk/koekkenudstyr-11/diverse-21/patentprop-3-stk-382.html

og så tænkte jeg, om det måske var så enkelt, at det var den slags, du leder efter?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-07-11 21:47

Nå, jeg var lige en tur rundt og forhøre mig om patentpropper, og selv om der også i Frankrig findes en del forskellige propper, så er jeg ikke sikker på, at jeg fandt helt det, du ønskede.

Jeg endte dog med at købe en patentprop til champagneflasker:

http://peecee.dk/upload/view/318806

Hvis du en dag finder et billede af den prop, du eder efter, så skal jeg gerne forhøre mig i Frankrig næste gang, jeg er der.