/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Blir' fiskerne sjoflet
Fra : Dulcona
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 17-07-11 14:37

Så en udsendelse i TV - Kyst tll kyst, hvor der var noget fra fiskeriauktionen i Hanstholm.
15 ks. rødspætter blev købt af Thorfisk for 7,40 kr. pr. kg. Køber regner med at udsalgsprisen i supermarkederne bliver omkring 90 kr. kg. for fileterede rødspætter.

Det svarer til en prisstigning fra hav til bord på 1.117 %.

Mit vokabularium indeholder ikke noget, som dækker dette retfærdigt Kan den ondehylemig godt forstå, at fiskerne brokker sig ind i mellem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 15:00

Forarbejdning og indpakning, opbevaring der koster i energi, butikken skal også tjene og staten skal have 25%.

Desuden har de store supermarkedskæder fat i den lange ende når det gælder príserne på mange varer, de spiller leverandørerne ud mod hinanden og er ikke blege for at hente f.eks. fisk i udlandet hvis de ikke kan presse danskerne mere ned.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 17-07-11 15:40

Jeg er bedøvende ligeglad Luffe. Læg auktionsafgift, moms, transport, ompakning, returkasser, forarbejdning, spild, detailindpakning, avance osv osv oven i, DET KAN ALDRIG BLIVE 1.117 % oven i de 7,40 kr. med mindre der er nogen, som undervejs rager nogle fuldkommen ublu avancer til sig. Det burde simpelthen stoppes ved lovindgreb.

Det er muligt, at prisen fortsat vil være 90 kr kg i udsalg, men så skal fiskerne denondehylemig have noget mere for deres varer og det skal "tvangstages" fra de, som så uforskammet rager denne kæmpeavance til sig.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-07-11 15:49

Det hænger også meget sammen med at vi danskere i stort omfang er overgået til en frosset "reserverødspætte" fra stærkt forurende ferskvande i østen . Vægtfylden er sikkert højere grundet det store indhold af tungmetaller. så vi bliver ikke blot snydt på smagen men også på vægten ved at købe sådan noget bras.

Selv hos fritidsfiskere på vestkysten er "fra jolle prisen " faldet meget på "spætter".

At man så hælder gul farve på første klasses rødspætter ( som så konverteres til minkpelse ) går over min forstand om en fornuftig verden hvor mere end en milliard sulter, men det er nok min forstand det er galt med og ikke alverdens økonomer / politikkere og andre farisæer.

Og hvad med bønderne der fra tid til anden hælder mælken i grebningen ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 16:06

Citat
Det hænger også meget sammen med at vi danskere i stort omfang er overgået til en frosset "reserverødspætte" fra stærkt forurende ferskvande i østen

Tak, jeg kender dem, 12-14 stk panerede for 29,95, massefylden består af 60% "fiskefilet" og 40% af noget de kalder panering

For min skyld kunne de godt sende de flade undermålere på markedet, fremfor at smide dem tilbage i vandet hvor de leste ender som krabbefoder efter den behandling, der er ikke meget ky`på dem, men som helstegt får man alligevel meget mere end hvis de var fileteret.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-07-11 16:07

Jamen hvis dette sætter sindene i kog, er det vel bare at købe sig en jolle et par garn , boykotte de dyre supermarkeder -lad fiskerne brænde inde med sine fisk . Se så kan de Mafia lignende mellemhandlere lære det kan de !!!!
Det er nu engang sådan, at hvis der kan tjenes penge, så bliver det gjort uanset ......

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-11 16:46

Jeg så også omtalte udsendelse Dulcona. Og jeg er enig i at det ser helt sindsyg ud,med denne prisforskel.Selvfølgelig er der en hel del svind,inden det når ud til forbrugerne.Men det kan ikke være hele forklaringen. Der er også mange "led",det skal igennem.Men stadigvæk.......

Nogle der ta`r sig rigtig godt betalt,er fiskeeksportørerne.De tjener kassen.... bestemmer selv,hvor meget de vi give for fisken.

Nu har der jo været ekstraordinær mange rødspætter,her i sommer.
Men det ses jo ikke ligefrem på priserne i butikkerne.

Nu bor jeg så tæt på Hanstholm,at jeg er der næsten daglig.Så jeg henter mine fisk "in person".
Lige fra havet.

Gider ikke det plastik værk,de har i supermarkederne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-07-11 17:04

Mosebak

Kommer også nogle gange på auktionen i Hanstholm-der er masser af spætter der ikke opnår mindsteprisen ( som fiskerne er garanteret ) og derfor går til minkpelse.

Fiskeexportørerne bestemmer da ikke selv prisen -teoretisk set - alle exportører /privatpersoner er jo velkommen til at byde ind på en kasse eller 500 kasser.

Folketinget har jo vedtaget en fradragsordning i lønudgift til håndværkere i håb om at redusere sort arbejde, måske skulle de overvej noget lignende for at undgå gule fisk

Ja spætter fra stranden er GUF GUF , men det er sikkert snart slut -fiskerikontrollen fra i hvert fald Hanstholm bruger store resurser på at checke en jollefiskers garn /tilladelser mv-i betragtning af det antal fisk der kan være i jollen er det jo dybt godnat.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 17:06

Citat
Selv hos fritidsfiskere på vestkysten er "fra jolle prisen " faldet meget på "spætter".

Vi gir' en flad 5 pr. stk. hernede

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-07-11 17:10

Piaskov
nemlig 5-6 kr
nu skal vi bare have hummere ned i samme prisleje ( ok jeg vil stille mig tilfreds med krabbekløer til 10 kr /kg )
-det mener jeg IKKE

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 17-07-11 17:17

Jeg har ikke selv problemet og gør som du mosebaek -henter fisk direkte ved båden, hvor jeg selv kan vælge og vrage til en mere end helt okay pris, som alligevel er bedre end de kan få på auktionen.

Men det er desværre ikke mig, der holder deres båd sejlende. Man plæderer så ivrigt for, at danskerne skal spise mere fisk. Ja det er fint,... få priserne ned i et leje, så fiskeprisen ikke overstiger prisen på oksefilet på tilbud. I forhold til Danmarks areal, er vi et af de lande i verden, som har den længste kyststrækning, men spiser alt for lidt fisk fordi bl.a prisen er alt for høj. Har osse noget med kultur at gøre....Danskerne kan ikke li fiskeben og alt skal helst kapsles ind i gl brød eller osse står den på fiskefrikadeller med et bjerg af remoulade.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-11 17:28

Citat
Fiskeexportørerne bestemmer da ikke selv prisen -teoretisk set - alle exportører /privatpersoner er jo velkommen til at byde ind på en kasse eller 500 kasser.

Jamen det har du ret i. Men godt du fik ordet "teoretisk" med,for jeg tror ikke det sker ret tit i virkeligheden.

Citat
Ja spætter fra stranden er GUF GUF , men det er sikkert snart slut -fiskerikontrollen fra i hvert fald Hanstholm bruger store resurser på at checke en jollefiskers garn /tilladelser mv-i betragtning af det

Det har du også ret i.Det er ikke som i "gamle dage".Man skal kigge sig "over skulderen".
Nu skader det jo heller ikke,at jeg sommetider har "ærende" på samle-centralerne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-11 17:35

Citat
Mosebaek.

Det kommer sig af,at når jeg er indkaldt til en "savfører",skal jeg plante mit underskrift adskillige gange.
Men her på Kandu,burde det være unødvendig.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 17:44

Citat
Danskerne kan ikke li fiskeben

At sutte bidesild eller løfte hele skelettet ud af en tyk helstegt rødspætte hører da til fornøjelsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 18:06

Citat
nu skal vi bare have hummere ned i samme prisleje

Jeg stiller mig tilfreds med jomfruhummer haler...rumpede og det hele til 50. kr. kg.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-11 18:19

"Prisstigningen" er faktisk endnu værre. I Bilka i går, havde de 250 gram rødspætte filetter til et par og halvfjerds kroner. Altså kg pris på små trehundrede. Selvom man så fratrækker jakken, stilladset, motor hoved mm er det helt vildt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-07-11 18:28

Nu skal man nok ikke ynke "storfiskerne" for meget- adskillige har tjent mange mange milloner på at sælge en gammel rusten skude med store fiskekvoter -tankevækkende.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 17-07-11 19:06

Citat
At sutte bidesild eller løfte hele skelettet ud af en tyk helstegt rødspætte hører da til fornøjelsen
Tro det eller lad være Luffe...der er mange flere danskere (som ikke kan li' fiskeben) end dig

Citat
Nu skal man nok ikke ynke "storfiskerne"
Mon ikke de fleste er klar over, at det ikke lige er den gruppe af fiskere, der er tale om i tråden?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-07-11 19:19

Da jeg var barn, var fisk sparemad - idag skal vi spare sammen for at købe

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-11 19:32

Citat
Da jeg var barn, var fisk sparemad - idag skal vi spare sammen for at købe

Du kan tro jeg husker det, Nordsted1. Mor fik penge skrabet sammen,til en ol sild.
De kom ned i kælderen lagt i saltlage,i en trækar. Som hun sagde:Så havde vi da altid lidt mad i huset.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-11 19:43

Citat
Blir' fiskerne sjoflet

Ja de gør - og det gør landmændene også.

Det starter så fint med andelsselskaber, men et par hurtige salgsfortjenester ødelægger det hele.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-11 19:52

Citat
Mon ikke de fleste er klar over, at det ikke lige er den gruppe af fiskere, der er tale om i tråden?

Jo,det tror jeg vi er,Dulcona.Men jeg synes da ikke det gør noget,lige at indskyde (som en kuriositet) at der også er fiskere,der har tjent rigtig mange penge.

Bl.a. i Hanstholm var der fiskere,der havde en murersvends løn x 2,på en 6-7 måneder.
Skippere med Mercedes i garagen,og firehjulstrækkere for at køre fra Gyvelvænget og ned på havnen. Jo,jeg kan godt huske da storhedsvandvidet,trivedes i Hanstholm.

Men idag er vi nok i den anden grøft. EU har taget over.

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-07-11 11:18

Det var dog noget som kunne få sindene i kog. (også mit)

Nu bor jeg i en forhenværende stor fiskerby, men her er nu lukket og slukket
og fiskeriauktionen lukket og flyttet nordpå.

Vi har et meget fint fiskehus på havnen (for turister) vi andre løber ind i en baggård
hvor der er en lille "fedtbiks" som sælger helt friske fisk til det halve af prisen, her
smutter jeg som reglen ind, da en pensionist har begrænsede midler, men samtidig
kan huske fordums dage hvor fisk ikke kostede en hel bondegård.

Før i tiden tjente skipperne en formue, jeg kan godt huske når de kom i land med tegnebogen
så tyk som en hovedpude, så var der gang i nattelivet og pengene sad løst, sådan er det ikke mere for dette erhverv, for som i også er inde på, så har EU taget over, med KVOTER - MINDSTEPRISER -MINDSTEMÅL - RØD FARV osv.

Der har været en del fremme om, at det der fiskes som bifangst er ikke små mægder som bare bliver hældt tilbage i havet, da de ikke må landes for så giver det bøder (eller hvad det nu er) den politik hjælper ikke på et evt. overfiskeri, for fisken tages alligevel bort fra havet. (hvilket må være pointen)

Suma - sumarum i dag er en spætte dyrer end en stor engelsk bøf, og fortjenesten ligger ikke mere hos fiskerne som har det håreste arbejde, men i hele den landbaserede industri.

Og til sidst jeg kunne ikke finde på at købe bilkas dyre fisk som jo heller ikke er havfriske mere som de er i den lille "fedtbiks" her er de højst landet dagen før.

Men er det ikke typisk, at i mange erhverv hvor der er mennesker som har et hårdt arbejde, også er dem der har den laveste løn.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-07-11 11:41

Citat
Men er det ikke typisk, at i mange erhverv hvor der er mennesker som har et hårdt arbejde, også er dem der har den laveste løn.

Det kan jeg kun være helt enig i.Og tror desværre aldrig det bliver anderledes.Jeg har ialtfald mistet min barndoms-illusion.
Citat
jeg kan godt huske når de kom i land med tegnebogen så tyk som en hovedpude,

Jeg har selv set for år tilbage,hvordan de på et værtshus,tog et billede ned fra væggen. Smækkede en stabel pengesedler fast på sømmet. Så kunne servitricen selv rive af,efter behov.

Akja,det var tider.

M.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 18-07-11 14:17

Citat
Ja spætter fra stranden er GUF GUF , men det er sikkert snart slut -fiskerikontrollen fra i hvert fald Hanstholm bruger store resurser på at checke en jollefiskers garn /tilladelser mv-i betragtning af det antal fisk der kan være i jollen er det jo dybt godnat.

fiskerikontrollen gør jo sit arbejde.

man fanger ikke kun fladfisk med garn, ruser, osv.

også ål bliver fanget, og ålen er ved at uddø pga. folk bruger disse metoder. Laks fiskene er også truet, jeg så at Intersport har sat en underskrift indsamling i gang for at Laks fisken skal have bedre leve vilkår.

man kan hurtigt fange mange ål og andre fisk ved hjælp af en jolle. og det hjælper ikke ligefrem til at fiskebestanden skal få det bedre.

der kommer også et total forbud mod at de truede arter i 2012 : http://www.s-lf.dk/article/viewpublished/nyheder/nyhedsarkiv+2008/slut+med+at+fange+%E5l+i+s%F8er+og+vandl%F8b!

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 18-07-11 20:22

Min bedre halvdel er fisker, og ja gu bliver de sjoflet. Jeg husker alt for godt 2007, da EU, med opbakning fra Norge pludselig lavede tobisstop, på baggrund af fejlagtige analyser af tobisbestanden.

http://www.fiskerforum.dk/erhvervsnyt/2007/050707_999_juli.asp

Smart træk af Norge, som ikke er med i EU sådan at fratage andre at komme i Norges farvande. De grinte sikkert højt på vej i banken, alt imens en masse industri fiskere måtte se i øjnene, at årets indkomst skrumpede til ingenting.

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 26-07-11 10:28

Tak for svaret Snedig.