/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan er rovfuglebestanden hos Jer?
Fra : Tonganeseren
Vist : 722 gange
300 point
Dato : 17-07-11 14:36

På mit revir har vi musvåger, kærhøge, duehøge, spurvehøge, dværgfalke og to par ravne - med unger. Vi har også skovhornugler.
Derimod har vi ingen tårnfalke, og det er mærkeligt. Krager har vi naturligvis en del af, men de er også vigende på grund af ravnene og duehøgene. Der er sådan set balance i foretagenet, selv om ravnene gør deres for at smide alle andre på porten. Men hvordan ser det ud hos Jer??

Mvh.

Tonganeseren

Just walking in the rain . . . . tralalalalaaaa

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-07-11 14:37

Nu har jeg så hørt en del vagtler - og de får de squ svært med høgen - desværre.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-11 15:04

Citat
Men hvordan ser det ud hos Jer??

Her er "vi" glade for at de "skydetossede" ingen adgang har

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-11 15:41

Det er ok her.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-07-11 16:40

Her er "vi" glade for at de "skydetossede" ingen adgang har - skrev REFI.

Nådada! Du troede måske man måtte skyde rovfugle herhjemme? Det måes man altså ikke - til din orientering.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-07-11 16:46

Vi har lidt musvåger og et "hav" af tårnfalke. Vi er i et område med masser af tårnfalkekasser.
Tårnfalken er en spændende og dejlig fugl - forøvrigt min yndlingsfugl.

Citat
Her er "vi" glade for at de "skydetossede" ingen adgang har
Hvem er "vi" - dig og konen ?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-11 17:12

Citat
Du troede måske man måtte skyde rovfugle herhjemme? Det måes man altså ikke

Det var jeg skam ikke i tvivl om, men du har jo sat den under "jagt"

Citat
Hvem er "vi" - dig og konen ?

Ja da + alle dyrene i området

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-11 19:33

Min kone jagede en musvåge eller hvad det nu var, væk da den ville hente en af vores andre søde rovfugle - nemlig solsorten.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-11 20:14

Citat
Min kone jagede en musvåge eller hvad det nu var, væk da den ville hente en af vores andre søde rovfugle - nemlig solsorten.

Jeg går jo her og "kæler",for mine elskede Solsorter.Og det er med sorg i sinde,når jeg finder en død af slagsen.(Nok taget af Måren eller Minken). Men er det en rovfugl,er de lis`som tilgivet.

Her i vinters så jeg pludseligt,fra hobbyrumsvinduet en Duehøg (tror jeg) ifærd med at partere en Solsort.3 - 4 meter væk. En betagende syn..... en prægtig fugl. Kunne ikke drømme om at jage den væk. Det var jo også "sket",med Solsorten.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-11 21:46

Citat
Krager har vi naturligvis en del af, men de er også vigende på grund af ravnene

Det samme er tilfældet herhjemme.
Kragehannen ser TV og ravnemor sidder ved PC.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-11 07:49

Citat
Kragehannen ser TV og ravnemor sidder ved PC

Så er der da EET fornuftigt "individ" i huset

(start så bare gætteriet om HVEM jeg mener )

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-07-11 10:35

Nu ankom jeg altså med et relevant emne - til saglig debat. Tak!!!

Motivation: Bestanden af agerhøns, vagtler, fasaner, harer og meget andet afhænger altså af hvor mange rovfugle der i gennemsnit gebærder sig rundt på revirerne. Derfor mit spørgsmål - fordi det interesserer mig at vide, hvordan tingene ser ud omkring i "det ganske danske land".
Foruden jagten studerer jeg nemlig også rovfugle - æv bæv.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 300 point
Dato : 18-07-11 11:04

Citat
Foruden jagten studerer jeg nemlig også rovfugle - æv bæv.

Det gør jeg også.Det begrænser sig dog for det meste,til dem jeg ser gennem forruden i bilen.

Helt ærlig (Enhver brugtbil handlers ynglingsudtryk) synes jeg bestanden,her i Nordthy,desværre ser lidt tynd ud.Men jeg håber det bare er fordi,de er lidt vanskeligere at få øje på,her om sommeren.

Der er jo masse af skove og vildtreservatet her,hvor de sagtens kan færdes,uden man lægger mærke til dem.
Jeg har da også set dem svæve,her over byen.(Duehøgen ??) Måske 200 meter oppe.
Så er det jo en tilfældighed,man lige får øje på dem.

Tårnfalken er det desværre længe siden jeg har set. Vi har en ret stor eng-areal lidt herfra,hvor der normalt er en hel del af dem. Men stadigvæk,længe siden........

M.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-07-11 13:38

Citat
start så bare gætteriet om HVEM jeg mener

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-11 14:03

Nåååå

Tvivlen nager

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-07-11 16:57

Hej Tonganeser.

Rovfuglene har en stor plads i mit hjerte, selvom de toller af det vildt (fugle) som vi gerne selv vil jage og nedlægge for senere at kunne nyde dem - men jeg leverer gerne til de elegante rovfugle !! Nu er det jo ikke ret mange levende stykker vildt de tager, men derimod ådsler og mus/rotter og det er de velkomne til !! Specielt synes jeg at spurvehøgen og duehøgen er værdige repræsentanter for rovfuglene (de tager dog levende vildt) - musvågen er en kær plump gæst, en sjælden gang ser vi rørhøgen, men også den røde glente, som er så let genkendelig på sin kløftede hale. Som så mange andre har vi også et par ynglende ravne, som majestætisk afviser de angreb de udsættes for af f.eks. krager.
Endelig skal nævnes hornuglen som findes i en del af nåletræsskoven - en elegang lydløs jæger.

Jo, naturen er utrolig spændende også uden våben i hånd og vi nyder at gå stille ture blot for at iagttage - det er kun os selv der sætter grænserne for det spændende vi vil opleve !!

ØV4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-07-11 21:36

Det er pisse farligt at tisse....
http://jp.dk/udland/article2492498.ece

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-07-11 22:01

Man har før hørt om kvinder med megen hårvækst, og har hun samtidg været tudegrim - så er forklaringen måske her.

I Rifbjergs seneste bog om sit liv som jæger, bliver en high societyquinde skudt i røven, da hun lod vandet gå. Nabojægeren troede det var et rådyr.

Louis Nielsen lever ikke forgæves. Da jeg fik briller med glidende overgang - og forlod forretningen i Hillerød, væltede jeg over forretningens skilt. Det er squ svært at vænne sig til den slags optik. Man bliver svimmel i begyndelsen.

Mvh.
Tonganeseren

ÆH! Bar "anskyderen" navnet Bumyard?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-07-11 22:04

Men, men, men men . . . forleden aften, hvor jeg var ude at lufte hunden, så jeg en quindelig kondiløber. Hun var så bred over røven, at man kunne forveksle hende med en vandbøffel.
Hun bevægede sig Moder Gro i Johs. V. Jensen udviklingsroman. Såeee!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-07-11 11:33

ÆH! Bar "anskyderen" navnet Bumyard?

og så det lange

Åh ja - hvor har den klovn meget på sin "samvittighed" !!!!

ØV4
Påtænker at købe sommerhus i østjylland - så kan jeg lettere besøge en "kær" ven i Løsning

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-07-11 22:10

Tak for svaret Mosebaek.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-07-11 10:56

Selvtak!! Håber det bedste,for de krumnæbbede.

VH. M.