/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering eller rep af xp styresystem
Fra : dhmoelsted
Vist : 751 gange
300 point
Dato : 17-07-11 14:01

Jeg ville opdatere alle drivere på vores ældre hp med xp , jeg hentede relevante drivere på en anden maskine ,lagde dem på en usb nøgle og kopierede dem på xp skrivebord ,og kørte... 3 som gik ok ,men den næste var en bios opdate der gik det galt den kom halvt igennem instal. og maskinen lukkede ned med fatal fejl no : oxcoooo135.

Jeg lagde cd no 1 i (styre) og trykkede på r for repair da den forlangte det , og den lagde osse en masse ind .....men jeg kan ikkke f den til at fuldføre rep. er det fordi fejl er for grov eller mig der trykker forkerte steder??
Jeg er ikke for en formatering da jeg aldrig har kørt en sådan

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-07-11 14:33

Hvis du formaterer mister du alt. Men det er måske eneste mulighed.

Er du sten sikker på at dine opdateringer kun var til XP og ikke til Vista eller Win7.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 310 point
Dato : 17-07-11 14:43

Forskellen på reparation og formatering er ikke stor når det gælder styresystemet som dog skal opdateres og have nyere drivere.
Der er mere arbejde i at geninstallere programmer og lægge filer ind fra backuppen, for mit vedkommende 4-5 timer.

Men har man en ældre computer der aldrig har været turen igennem bliver den altså helt vild i varmen bagefter, og desuden er det ikke altid en reparation kan løse problemer.

Undgå biosopdateringer medmindre at HP skriver at de er absolut nødvendige.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-07-11 15:37

ja jeg er sikker på at det var til HP

fortrød osse den bios nok der problemet ligger

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-11 15:41

Hvis det er er bios der er fejlet, så er du mere på den end med på den, frem med MB manual og find ud af hvordan du kan genindlæse BIOS igen!

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-07-11 15:41

men en anden ting sp 1 og 2 og 3 de fåes vel ikke mere pr automatik ?? og jeg forstår ikke jeg ikke kan rep ved jo faktisk ikke hvor meget jeg har klokket i det

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-11 16:03
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-07-11 16:12

Er man ikke en dreven bruger så skal man ikke begynde at opdatere bios. Så ja du har klokket i den.

Gør som Klaudi skriver, frem med manualen og se hvordan du ordner det med bios.

Ellers må du starte i fejlsikret tilstand og så gendanne din maskine til en dato før du pillede ved bios.

Prøv først om den overhovedet vil starte.

Vil den ikke det, så må du prøve at formatere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 16:18

XP bliver opdateret nogle år endnu, perioden blev forlænget idet systemet blev solgt sammen med de nye små notebooks der var for små til Vista.

Den fil Klaudi har linket til downloader Du bare og brænder på en CD, evt sammen med de nye drivere fra HP, så er det let at installere det hele efterfølgende.
Men der er kommet flere opdateringer efter sp3.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-07-11 16:35

jeg kan ikkke starte i fejlsikret tilstand kan godt nok få den frem ...men den vil ikke og når cd kommer i skriver den : hvilken windows installation vil du lokke på ...så er der en marør og her står gyldigt instal nummer hvor findes det
håber jeg udtrykker mig tydeligt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-11 19:15

På nogle maskiner kan bios ved den rigtige men specielle opstartsprocedure, erstattes af en i rom.
Det bør stå i din manual, hvis det er muligt. Ellers lugter det af nyt bundkort.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-11 19:31

Bios skal være fuldstændig tilpaset den pågældende model. Det er ikke nok at det er til en HP.

Du har begivet dig ud i noget, som du ikke kender konsekvensen af.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-07-11 19:49

lyder sku ikke godt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-11 21:19

Hvis du kan komme så langt som du skriver , er alt håb ikke ude.
Hvis det var alvorligt med bios, ville du aldrig nå så langt.

Nu har du formenlig bare godt rod i bootsektoren mv.

du skal bote fra en cd , som effektivt kan slette( den første del af ) harddisken. Formattering er ikke nok. Du må lave den på en anden computer. Large drive tools , er et godt bud.

Derefter kan man installere xp om igen..

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 19-07-11 08:43

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-11 08:47

Selv tak!

Hva gjorde du så, smed lortet ud eller?