/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lægen glemte tampon i ryggen på kvinde
Fra : Dulcona
Vist : 1040 gange
50 point
Dato : 16-07-11 12:03

http://www.bt.dk/danmark/laegen-glemte-tampon-i-ryggen-paa-kvinde

Jeg tror ikke jeg forstår hvad de mener.....

Mener patientklagenævnet, byretten og hendes retshjælpsforsikring, at kvindens sygdomsforløb ikke er en følge af den glemte tampon?? Artiklen fortæller mig, at det umiddelbart ser ud som om, at det netop er den glemte tampon, som er årsag til hendes lidelser.

Accepteret svar
Fra : Nyx-x

Modtaget 60 point
Dato : 16-07-11 12:15

Hvis en læge ikke kan finde ud af årsagen til en sygdom eller de symptommer personen dukker op med. Så er det
1 fordi det er en virus
2 du er overvægtig
3 -undervægtig
4 rødhåret.

Aldrig lægens egen skyld.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-07-11 12:45

Citat
Artiklen fortæller mig, at det umiddelbart ser ud som om, at det netop er den glemte tampon, som er årsag til hendes lidelser.

Det er det også...uden tvivl.

En retshjælp forsikring tegnet hos Topdanmark gir' jeg intet for.
Og det undre mig i grunden hvor lægerne er i dette tilfælde.
Det nævnes der intet om.
Det MÅ foreligge nogle journaler der beskriver forløbet...men de er jo ikke fremme i dagens lys her.
Men rent generelt dækker læger over hinanden...det ved jeg med 200% sikkerhed.

Der er ingen tvivl om at de pågældende læger der har været inde over sagen er blevet hørt i retten, men hvad hjælper det når de på forhånd aftaler indbyrdes hvad der skal siges i sagen.
Og det er ikke til kvindens fordel det de siger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-11 13:15

Alle laver jo fejl, også læger, de der ikke laver nogen fejl laver slet ikke noget.

Det er jo ikke gjort bevidst, så beklageligt, men måske undskyldeligt, læger under stress?

Hvad med at forsyne de små tamponer med et mærke der kan spores??

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 16-07-11 13:26

At lave en sporingsting til tamponer?
Er du klar oveer hvor mange tamponer og vatdimser der laves?
Det ville sikkert også dobble prisen, sam give en større infektionsrisiko ved det.
Det er nok mere sandsynligt at der holdes øje med hvor meget der er på bordet inden opration og så holde mandtal med det efter operetion igen. Men det ved jeg ikke om er gennemførligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-11 13:56

Jeg ved at tamponer leveres i bunter af et helt tal, nok 10 i hver pakke,
men det er sket der, at har været 11 i en sådan dyr betalt pakke, og en er glemt inde i en patient.

Så ikke kun lægerne laver fejl, også tampon leverandørerne,
hvis det koster for meget at indsætte en sporing, som den jeg eksempelvis har i min skidragt,
hvad med så at skrive 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 (11) på de anvendte tamponer??

Det kan da ikke koste meget og så skal man jo bare huske at fjerne nummer 11...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-11 14:57

Citat
Det er nok mere sandsynligt at der holdes øje med hvor meget der er på bordet inden opration og så holde mandtal med det efter operetion igen. Men det ved jeg ikke om er gennemførligt.

Jeg mener at det er en af operationssygeplejerskens opgaver.

Man undres bare, hvis en klovn havde skudt et blyhagl fra et luftgevær ind i kroppen på hende var han blevet straffet, lægerne dækker sig under "bare ærgeligt".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-11 15:41

Det kunne være ret så interessant at få af vide med hvilken begrundelse Patientskadeankenævnet, havde afvist sagen... specielt når man tænker på, at patienten blev rask da tamponen blev fjernet, mon vi har fået hele historien?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-07-11 15:55

hvilke beviser kræver topdanmark??
for lægfolk hersker der da ingen tvivl i denne sag.

undlad at bruge tamponer (det har jeg jo hele tiden sagt)
brug i stedet de gammeldags klodser til bind (de kan da ses, både før og efter).
er det mon den slags forhåndsbeviser topdanmark kan bruge?

ja, det er nemt nok at se det fra den humoristiske side, men i virkeligheden er jeg dybt rystet og rasende. måske også fordi vi ikke gør noget. sidder med hænderne i skødet - og der bliver de liggende, mens vi forarges hen over kaffebordet.

selvsamme læge!!! hvorfor hører vi ikke, at han rasede mod afgørelsen. det er dog en mistænkeliggørelse af han arbejde (opdagelsen ved scanningen).

ansvarsfølelsen overfor vore medmennesker er ikkeeksisterende .
håber I forstår bare lidt af, hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-07-11 16:11

Citat
håber I forstår bare lidt af, hvad jeg mener.

Jow jow Åse...du er ski' da sur...er forstået

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-11 22:02

Rigtigt - alle som laver noget, laver også fejl.
Men det er vigtigt, at erkende en fejl og så rette den.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 18-07-11 12:21

Citat
Det var en skanning, der afslørede operationstamponen, som havde vokset sig dobbelt så stor i hendes ryg. Den blev fjernet akut, og i dag er Vibeke Heckmann kommet sig 100 procent.

Patientskadeankenævnet nægter dog at anerkende hendes sygdomsforløb, og Byretten i Helsingør bakker op.

Dertil kommer, at hendes "Retshjælps-forsikring" i Topdanmark nægter at betale sagsomkostningerne, efter hun indbragte nævnets afgørelse for retten, skriver Frederiksborg Amts Avis.

for mig lyder det som om at nogen skal spare, kroner og ører. og desværre går det derfor ud over denne uheldige patient

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 26-07-11 10:29

Tak for svaret Nyx-x.