/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Klone en harddisk
Fra : Marc88
Vist : 1159 gange
80 point
Dato : 14-07-11 09:55

Hej alle,

Jeg har en PC, som kører Vista 32-bit. Det gør den, fordi jeg til daglig kobler op mod nogle servere langt langt væk, som kører med software der ikke kører optimalt i windows 7 og slet ikke i 64-bit.

Jeg har igennem windows lavet et system image af min harddisk på 1 TB, med én partition og lagt det på en ekstern harddisk.

Jeg har nu en ny PC, som kører med windwos 7 64-bit. Dertil har jeg købt en spritny 1TB harddisk til kloning.

Jeg har sat den nye 1TB i min W7 PC og kørt programmet Acronis True Image.
Den scannede min PC og fandt selv system imaget på min eksterne harddisk. Jeg trykkede recover, hvortil den spurgte hvilken disk der skulle gendannes. Jeg valgte min ny-formaterede 1TB harddisk.

Det hele gik fint og jeg kan se filerne kom over.

Mit problem er nu: Jeg kan ikke boote fra den.

Jeg får denne fejlmeddelelse http://tinypic.com/r/2zjfkg2/7

Nogen der kan give en hjælpende hånd til hvordan jeg kommer til at boote fra min nye harddisk?

Tusinde tak.

Mvh Marc

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-11 10:13

Hvis du har brugt windows 7 medfølgende program til at lave en image, tror jeg ikke du har fået alt med . Der skal i det system også med windows laves særlig dvd til at boote fra. Den laver så vidt jeg ar forstået også boot sektor med videre, og først derefter indlæses filen med data fra hardisk.

Med andre ord tror jeg ikke at acronis kan lave en ny fuldstændig klonet disk , hvis image ikke også er lavet med acronis

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 14-07-11 10:19

System image er lavet i vista, gennem kontrolpanel.

Jeg har før brugt eget systemimage og lagt det over på andre computere. Der kunne sagtens botte.
Forskellen er, at imaget blev lavet på en nøjagtig ens PC, som dem det skulle over på.

Jeg har en anelse om, at det kan være fordi det er forskellig hardware i de to PC'ere jeg har at gøre med nu?
Noget installation af 32-bit sata-controller eller lign?

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 14-07-11 10:23

Disken jeg har klonet til har forresten en fil der hedder: BOOTSECT.BAK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-11 11:11

Din nye win 7 computers harddisk har sikkert noget skjult i MasterBootRecord, som driller.

Jeg bruger selv Acronis til backup af harddiske.

Hvis din Acronis ikke kan køres i live tilstand.
Citat
Det køres via CD i Live tilstand så partitionen ikke er bootet op.
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3
Den brændes som image / iso / billedefil

Start comp. med Hirens boot CD
vælg 2 (hedder vist backup)
vælg 3 Acronis og lad den køre selv på plads

Nu kan du lave et image af C: partitionen og gemme på en ekstern harddisk.

Start den nye comp. med den tomme nye harddisk, med Hirens og vælg igen Acronis
Nu bør du kunne lægge dit image ind og den kan evt starte op
Er den nye comp. meget forskellig fra den gamle, kan det hjælpe med at vælge at køre i fejlsikret tilstand

Jeg håber at have husket det hele..................ellers spørg.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-07-11 11:38

Prøv i fejlsikret tilstand, hvis du kan det så vil du måske kunne indstallere de rigtige drivere.

Det går oftest galt når hardware er meget forskellig fra originalen.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 14-07-11 13:16

Fejlsikret tilstand duede ikke :/

Prøver Eyvinds idé og vender tilbage.

Tak for hjælpen so far

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-07-11 13:18

Helt klart som bent siger. Der er meget lidt sansynlighed for at hardwaren er ens opbygget.
Kan den køre i fejlsikret tilstand, kan du gennem gå enhedshåenteringen og skifte drivere til de ting der går galt. få nettet op at køre først så er det nemmere at få de nye ting ind i Maskinen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-07-11 14:11
Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 14-07-11 16:20

jeg tror du skal have fat i din windows 7 dvd og lave en reparation der igennem

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-07-11 21:58

Ham Marc88 ser vi ikke de næste par uger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-11 22:03

Hvis det er et meget stort C: dev kan det tage tid selv med Acronis.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-07-11 22:05

Citat
Jeg har igennem windows lavet et system image af min harddisk på 1 TB, med én partition og lagt det på en ekstern harddisk.

Hvorfor ikke bare af dit styresystem, at klone en disk? som du åbenbart har gjort
går langsomt = og tager en evighed om at genoprette, ds det hele skal GENSKABES sector BY sector
--
Du skulle have oprettet en NY partition eller bare en partition til Acronis
så tog det ikke en jern-alder at gendanne.

Samt NY HARDWARE, så går der som regel ged i LAGKAGEN.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Citat
System image er lavet i vista, gennem kontrolpanel.

Og hvad skal du bruge DET til = det har intet med ET IMAGE at gøre,
som kan genbruges på andre diske/ systemer

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-07-11 22:07

Citat
Hvis det er et meget stort C: dev kan det tage tid selv med Acronis.

>>1 TB >>
hos mig, tager det CA: 1 minut PR GB
og så er det ikke engang komprimeret.........billedet ? altså
så 1000MB =

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 19-07-11 10:54

Nomore: Jeg er sikker på, at MBR er med i min windows-backup, da jeg før har installeret et windows-backup på en pc før og sagtens kunne boote.

Årsagen til at jeg ikke kun har lavet et image af styresystemet er, at jeg skal have ALT software, dokumenter, osv, samt reg.-databasen med.

Det er altså ikke helt rigtigt det du siger min ven
Jeg har, som nævnt, før klonet PC'ere ved hjælp af windows eget backup-system. Man kan sagtens bruge det til at klone pc'ere og det tager IKKE en evighed at gendanne. Tværtimod

Til gengæld har du ret i at det IKKE er et image.

Og at det kommer til at tage laaaang laaang tid gør ikke noget. Jeg sætter den til mens jeg

Nielsjs: Jeg skal boote fra en disk med vista på. Jeg kan sagtens boote fra den anden disk med W7 på. Tror du stadig i stedet vistainstallationsdisken kan virke?

Jeg har forresten ikke fået prøvet din idé endnu Eyvind, da min chef (det er hans pc der skal klones) ikke har kunnet give slip på sin pc endnu :D

I hører fra mig - inden de næste par uger, nomore

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-11 21:16

Ok vi venter bare.

Med image backup er det vigtigt at holde tungen lige i munden og ikke springe over noget lavt gærde.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-07-11 21:13

Er det samme model, ellers passer driverne ikke til den hardware du har i den nye computer.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 25-07-11 11:47

Nej det er overhovedet ikke samme model.

Så jeg tænkte lidt at hvis jeg nu installerer de drivers der passer til den nye pc på den gamle pc, inden jeg laver kloningen?

Jeg har stadig ikke fået tid til at prøve endnu, Eyvind

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-07-11 13:37

Du kan ikke installere drivere til hardware der ikke findes i maskinen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-11 16:17

Hvis du laver et image af en computers styresystem, og vil starte dette installations image (billede) på en anden computer, er det en fordel med så lidt drivere som muligt, fordi styresystemet får rigeligt at beskæftige sig med, når der skal tilpasses alm. drivere til den nye maskine.

Citat
Med image backup er det vigtigt at holde tungen lige i munden og ikke springe over noget lavt gærde.

På den nye maskine bør der startes op i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 25-07-11 18:24

hvis du flytter vista over på en helt ny maskine så vil den vel også miste aktiveringen.
så hvis det var mig ville jeg "løsne ledningen" til den harddisk med Win 7 der sidder i fra ny og så installere Vista fra ny på den nye store harddisk. (Man skal installere det styresystem der er ældst først).
Dernæst forbinder du den harddisk med Win 7 og kører en reparation af opstarten så får du en mulighed for at vælge hvilken styresystem du vil køre.
Men det er måske ikke for at få en multiboot du laver det her nummer. Så har jeg misforstået det hele!!

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 29-07-11 14:43

Webnoob: Okay, tak. Så er jeg fri for at prøve det

Eyvind: Hmm okay. Jeg må se om det kan lade sig gøre ikke at få drivers med. Håber man kan til og fravælge dette i Acronis.

Nielsjs: Det er ikke for at kunne lave multiboot. Det er fordi min chefs PC er konfigureret til at kunne koble op mod nogle fjernservers. Desuden er der en masse software, som er konfigureret præcis til hans brug osv. Derfor troede jeg at det ville være nemmere at klone hans harddisk end at påbegynde en clean installation.

MVH Marc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-11 19:15

Det du kan med Acronis er at lave et speglbillede (image) af din eksisterende C: partition med styresystem og det hele.
Som sagt er der ingen nem genvej, til det kunsstykke du vil lave.

Den CD jeg henviste til, køres i computerens ram og derfra laves det speglbillede.
Det er som sagt et speglbillede af nettop opsætningen på den computer det gøres på.

Når så det speglbillede lægges ind på en anden computer, passer diverse drivere ikke, men det er muligt at rette dette i fejlsikret tilstand.

Gør du det på en anden måde, vil det nok ikke lykkes.

Et image lægges bedst på et andet drev - D: eller E:

På den nye computer skal der oprettes et C: og et D: drev................image lægges på D:

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-07-11 19:23

Citat
Det du kan med Acronis er at lave et speglbillede (image) af din eksisterende C: partition med styresystem og det hele.

Det er stadig en skidt ide, når det image skal installeres på noget andet hardware.
Imaget ville fejle under installationen når driverne ikke kan installeres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-11 19:29

Med Acronis ...............lægges et image på harddisken....................
Der installeres ingenting.
Webnoob - kig nu lidt på det image program inden du udtaler dig om hvad programmet gør.

Det er næsten samme type program som det hedengangne Drive Image fra PowerQuest som nu er overtaget af Symantec og nedtonet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-07-11 21:49

Jeg kan godt læse hvad der står om programmet og den features. Men gør det ikke meget bedre.

Citat
Disk ImagingBackup the entire system on the fly with our patented disk imaging technology. It ensures the recovery of your operating system and applications without reinstalling any software.

Når der bliver taget en fuld backup af operativ systemet så bliver der også taget backup af de drivere der er installeret. Backup programmet går jo ikke ind og ændre i system filer eller registeringsdatabasen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-07-11 21:52

Det billede der bliver henvist til her:
Citat
Jeg får denne fejlmeddelelse http://tinypic.com/r/2zjfkg2/7

er jo et klart svar, 0x0000007B betyder at der mangler en driver til sata controlleren, altså en driver og man må gå ud fra at driveren har været installeret på den maskine man har taget imaget fra og på ny hardware vil den sata controller driver jo ikke passe til.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 80 point
Dato : 29-07-11 22:05

Tja - jeg har arbejdet i mange år med Drive Image / Ghost / Acronis
Normalt bruges backup image på samme computer som den er taget fra.
Jeg har også flyttet flere backup image over til en anden type computer hvor de rigtige drivere er lagt ind bagefter.
Acronis er næsten ligeglad med hvad der bliver pakket ned og op igen.

Men jeg hopper af her, og gider ikke diskutere om det jeg laver på mine computere, virker eller ej.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 07-09-11 14:25

Hej alle,

Jeg har ikke fået prøvet det endnu og kommer nok ikke til det. Men I skal alle have stor tak. Jeg blev i hvert fald klogere.

Godkendelse af svar
Fra : Marc88

Dato : 07-09-11 14:26

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind