/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dæk type på kassevogn
Fra : 190e
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 12-07-11 21:59

jeg vil hører om der skal værer 8 lags dæk på en mercedes vito 2,3 td fra 1997??altså på de 6,5 tommer alufælge der sidder på nu, det er nemlig alm. personvognsdæk fra en mb 220 cdi fra 1999,
kan nogen sige om jeg kører ulovligt??

190e

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-11 22:09

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 4
- Besvarede 5
- Annullerede 18
- Slettede 0
Ialt 27

Held og lykke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 22:30

Det plejer at stå i instuktionsbogen og en mærkat i vognen, hvilken slags dæk, der skal til.
ellers spørg importøren. Den slags plejer de at svare på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 22:31

Diverse meninger fra kandu svarere kan du ikke bruge til noget.

Hvis du ser på Michelins hjemmeside har de også en oversigt over hvilken slags dæk forskellige vogne skal have.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-07-11 22:55

Du skal have varevognsdæk der tåler højere belastning (Load Index) end dæk til personbiler.

Ikke fordi du kører med tungt læs.
Men fordi du MÅ og KAN køre med tungt læs i sådan en Vito.
Alle dækfirmaer kan svare på hvad du skal have af dæktype og minimum load index til en Vito.

På et personvognsdæk står der f.eks. 185/60-15 88T.
185/60-15 er størrelsen, 88 er load indexet og bogstavet T er dækkets maximal hastigheds kode.

Hvis du går ind på http://www.fstyr.dk kan du finde maksimalt tilladte akseltryk for din Vito.
Tallet deler du med 2 og så har du belastning i kg for dit dæk.
Herfter vælger du load index ud fra tabel :
http://www.carlite.dk/Default.asp?Action=Details&Item=768
Her kan du se, at Li = 88 fra mit eksempel betyder max 560kg belastning på dækket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 23:59

Det nærmeste jeg kunne finde hos Michelin er for en Vito 108D med 2,3 D80 motor fra 1995 og frem

Fordæk & Bagdæk 195 70 R 15 104 R

Det vil sige at hver dæk skal kunne belastes med 900kg og klare 170 km/t

Det uanset om du belaster mindre eller kører langsommere.

Jeg har aldrig hørt at politiet i Danmark interesserer sig for dækkenes hastighedsindeks.

Der kan være meget sparet med langsommere dæk.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-07-11 18:23

Men hvis du kører syd for grænsen, eller skal til syn herhjemme skal dækkene kunne klare kravene.
Tysk politi ser ikke med milde øjne på den forseelse, og synshallerne herhjemme kontrollerer ialtfald nogle gange, om sutterne under køretøjet kan klare kravene.