/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bivoks til beton
Fra : Fijala
Vist : 14045 gange
300 point
Dato : 12-07-11 20:17

Har støbt en bordplade der er nærmest perfekt uden fejler og lignende.
Skal så have den behandlet og leder efter det rigtige bivoks. Men her er jeg ikke klog nok. Det bivoks jeg kan finde hedder fx Trip Trap bivoks natur men er til træ, men kan det så bruges til beton. Det kan fåes både som balsam, flydende og granulat. Vil tro det flydende er det letteste at arbejde med.

Men spørgsmålet går altså på om hvilken bivoks jeg skal bruge

PS. Flügger har et tilsvarende produkt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 20:22

Ta lige og overvej en gang til om bivoks er et klogt valg.

Hvis den fås som flydende ved stuetemperatur, er det ikke ægte bivoks.

naturvoks er noget sart stads som vil få mærker efter fugt eller varme genstande.

Overvejt i stedet en bilpolish som er et godt og merer solidt sprodukt. .

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-11 20:28

Jeg har surfet og ledt oppe og nede og alle eller næsten alle anbefaler bivoks. Har aldrig brugt bivoks før, men det skal jo kun trænge ind i beton pladen og gøre den smudsafvisende.
Bil voks mener jeg ikke er en løsning da den blot lægger sig som en hinde ovenpå og ikke er særlig modstandsdygtig for slidtage . Det skal med andre ord være noget der trænger ned i dybden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-11 20:30
Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 20:35

....almindeligvis bør Transors råd også følges med nogen, for ikke at sige megen forsigtighed. Ret ofte er det rene gæt, pakket ind i ingeniør-sludder. Så følg dine googlerier.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 20:35

Jeg skrev ikke bilvoks. Det er gammeldags. Brug en moderne polish. Den trænger sikkert bedre ned end bivoks.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 20:46

Noget du gætter dig til (som du plejer)? Eller noget du faktuelt ved noget om?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 21:48

Jeg har med held brugt det på gamle ru gulvlklinker

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-11 03:53

Læg en glasplade på bordet.

Nå, ikke......

Er det flydende er det tilsat et opløsningsmiddel som meget vel også kan være naturlig, det gør det nemmere at fordele.

Bruger Du det faste vil jeg mene at den bedste måde at arbejde det ind i overfladen er at bruge en halvstiv børste, som f.eks en badebørste, man bruger jo også børster til sko, og jeg har brugt det samme til behandling af træ med paraffin.

Bruger man bilvoks er jeg lidt bange for at man ved skift af mærke senere få en "allergisk" reaktion hvis der er andet opløsningsmiddel i end det foregående anvendte produkt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-07-11 09:46

Engang brugte jeg flydende Silikone, kaldet mursilikone, gravede ned vet soklen hvor der trængte fugt ind i huset, sprøjtede silikonen på med en havesprøjte, og der kom ikke mere fugt.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 300 point
Dato : 13-07-11 11:39

Med bivoks kan du også indfarve pladen, sammen med et varmt strygejern. En anden mulighed er, at give det linolie. 1 del linolie med tørrelse + 3 dele lugtfri petrolium eller lugtfri terpentin, så trænger det ned i betonnen, og hærder. Komm rimeligt på, og lad betonnen suge løs i en halv times tid, og tør så overskudet af. Gentag processen senere. Her suger betonnen meget mindre.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-07-11 11:58

Det findes gulvpolish til betongulv, på mig arbejde havde vi en gang nogle brune støbte gulve, der hælte vi engang imellem gulvpolish på for at de var memmere at holde, feje og vaske, det var tynd, hvidt som mælk, og det trængte ned i gulvet og gav en glat overflade. lige hvad det hed kan jeg desværre ikke huske, men der findes noget som er godt til betong.

Men hvis det er nyt og rent og tør betong, kan du mætte det med klar gori 44, det trænger også ind og giver tilsidst en glat overflade, du kan jo lave støbe en lille prøveplade 10 x 10 cm og prøve det på, det skal jo have en del gange før det er helt mættet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-11 16:35

Jeg har i dag fået et uddybende svar fra Teknisk afdeling ved Trip Trap og de anbefaler faktisk bivoks hvis bare det er til indendørs brug. Om det er flydende eller balsam var lige gyldigt. Eneste man skulle gøre var at smøre det på og lade det sidde i 15 minutter. Derefter skal det så poleres op. Og da jeg er den heldige ejer af en elektrisk poler maskinen vil jeg så ud og smøre det på og så polere om lidt.

Hvis i er interesseret så får jeg endnu et var fra dem om hvad Trip Trap anbefaler til brug på udendørs beton.

Har også talt med teknisk afdeling ved Flügger og de havde en hel anden udlægning af hvad man skulle gøre. De anbefalede dette. http://www.stonetreatment.dk/aquamix_imp.html alt afhængig af hvad udseende man ønskede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-07-11 00:25

Bivoks fra nogen, som sælger grejer til biavlere. smør det på, mens du varmer med en varmepistol på halv kraft. Gå det efter med en skobørste uden sort sværte og stadig med varmepistolen lige ved. Brug isolerende arbejdshandsker, hvis du er sart.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-11 10:26

Bordet er nu færdigt og blev behandlet med Trip Trap bivoks. Det var uhyre let at arbejde med, konsistens som skosværte. Det blev gnedet ind i pladen, tørrede i 15 minutter og fik endnu en let omgang. Tørrede igen i en lille halv time og jeg polerede det derefter både med en poler maskine og håndkraft. Et super fint resultat. Under bunden har jeg givet den en omgang forankringsgrunder for at støvbinde.
Efter yderligere 4 dage gav jeg den lige en meget let omgang og efter 15 min tørretid fik den lige en let håndpolering. Den skyer nu alle midler, har dog ikke haft noget varmt til at stå direkte på pladen, men det skal nok komme senere
Jeg er helt vild med resultatet og det har medført (siger min kone) at jeg skal i gang med et nyt bord projekt til at stille uden for på terrassen. Et lille bord meller to solvogne. Helstøbt med ben og det hele. Nu er jeg virkelig blevet hooked på det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-11 12:51

Citat
Jeg er helt vild med resultatet og det har medført (siger min kone) at jeg skal i gang med et nyt bord projekt til at stille uden for på terrassen. Et lille bord meller to solvogne. Helstøbt med ben og det hele. Nu er jeg virkelig blevet hooked på det.

Hvad med en dobbeltseng ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-11 14:40

Ahh lad os nu starte i det små. Skal lige sige at jeg iblandede fiber armering i form af granulat i betonen som forstærkning. Det har den fordel at det forhindrer revnedannelser i beton. Men hvis der skal større flader til skal der alligevel jernarmering til. Det vil jeg bruge i mit ude bor projekt. Der kom også sort oxyd farve i betonen for at mørkne det og det er blevet helt vildt flot.
Nu var bordet ikke til os selv men til vores søn og svigerdatter. De bor i Købenfavn og er nbok de eneste der har et bord lige som dette. Der har allerede været en del gæster hos dem og de vil gerne bestille et bord ala dette.

Det næste projekt er så altså til os selv.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-11 14:43

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Jeg var også inde i overvejelser med lindolie, jeg er lidt tilhænger af natur produkter så
Tak til alle i andre der kom med indlæg.