/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Delikatesse og min bare
Fra : Dulcona
Vist : 1420 gange
50 point
Dato : 12-07-11 16:40

Er det virkelig nødvendigt for store foretagender som COOP, Rema 1000, Føtex, Superbest mv at vildlede, småsvindle og platte deres kunder for at få det til at hænge sammen.

http://www.bt.dk/danmark/coop-klar-til-bedre-delikatesse-maerkning

COOP Danmark skriver i BT
Citat
Der er tale om varer, som fyldes i andre emballager. Vi skriver altså ikke, at de er hjemmelavet
Det gør de måske ikke, men de skriver heller ikke at varen IKKE er hjemmelavet, og en kunde har med al rimelighed - den forhøjede pris samt placeringen i specialafdeling med navnet "Delikatessen" taget i betragtning, ret til at formode, at den pågældende vare er noget ud over det sædvanlige, evt hjemmelavet.

Men nej...det er bare ompakkede industrivarer. Tænk sig at få 100 gr. fransk flødeleverpostej fra delikatessen, som ikke er en skid andet end Stryhns, der er pakket i mindre portioner til en 50 % forhøjelse osv osv. PLATUGLER. Fandme sørgeligt.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-07-11 16:46

Folk vil snydes og bedrages

Hvordan tror du alle fiskehandlerne kan have "friske" salater af alle mulige slags lige fra de åbner -- præcist på samme måde som supermarkederne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-11 16:59

Bliv populær ved en god middag Du er inviteret til.

Sig til værtinden: -Det smager sgu godt, har Du selv købt det ??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-11 17:00

Citat
Men nej...det er bare ompakkede industrivarer. Tænk sig at få 100 gr. fransk flødeleverpostej fra delikatessen, som ikke er en skid andet end Stryhns, der er pakket i mindre portioner til en 50 % forhøjelse osv osv. PLATUGLER. Fandme sørgeligt.

Det kunne jeg så godt ha' fortalt dig...men du har ik' spurgt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 17:04

Det er direkte dumt at tro at "hjemmelavede" delikatessevarer er bedre end industriprodukter.

Delikatessen bruger normalt ikke bedre råvarer, og har slet ikke den kvalitetskontrol, som industien.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-11 17:05

Næeh... hør nu:
PRISEN... er da i det mindste 'delikat' !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-11 17:12

Alt det der bliver solgt i "delikatessen" er sidste udkald før spanden. Der er ikke sidste salgsdato, men kunden bliver spanden.
Og sådan har det været i mange mange år.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 60 point
Dato : 12-07-11 17:19

Læg også mærke til COOP's nylige begejstring for centralt-pakket fars!??!?

Det har undret mig hvorfor centralt-pakket kød har så meget længere holdbarhed end det slagteren hakker? Man kan selvfølgelig vinde lidt ved hakning, pakning og håndtering i beskyttet atmosfære - MEN FLERE DAGE????? Og er det faktuelt håndteret i beskyttet atmosfære? Gad vide om man gør som svenskerne (når man klorer en kylling er der ingen selmonella i live bagefter).

I "gamle" dage hakkede man til samme dag - og med sidste salgsdato senest dagen efter. Idag kan det jo være en uge gammel, det Brugsen prøver at pakke os på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-11 17:24

Citat
Alt det der bliver solgt i "delikatessen" er sidste udkald før spanden

Det passer så ikke helt ans.
Da jeg i sin tid...i meget kort tid ...var ansat i Kvikly delikatesse afd. i Køge var det fra Stryhn vi fik de såkaldte hjemmelavede franske flødeleverpostej hjem.
Det gik som varmt "brød" og vi solgte uanede mængder af det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 17:25

Hvis man kan hakke og pakke med tophugiejne, vil holdbarheden være som ved andet kød.
spørgsmålet er om man tror på at der aldrig sker et svigt med tophugiejnen.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-07-11 17:26

Der er sidste salgsdato på det oprindelige produkt... de store spande fra K-salat og Stryhs leverpostej, mm

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-07-11 17:34

Olesen-50

Du ved godt at for mange mennesker starter arbejdsdagen altså inden de lukker kunderne ind ikke?

Ellers må du da undre dig over alt det friske brød hos bageren allerede ved åbningstid

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-07-11 17:42

Kortoververden...pointen var nu mere, at det ikke er salater de har stået og arbejdet med tidligt fra morgenstunden, men blot kommet i nye plasbøtter fra K-salat og hvor de nu ellers får dem fra.

Og det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-11 17:56

Der er ikke en fis forskel på dette alt det andet fru Hyasinth i samfundet.

Hvad folk ikke ved har de ikke ondt af, og så længe der er folk, der køber den slags produkter og tror det er delikatesse, så længe kan det lade sig gøre at sælge det som delikatesse...

Der er også dem der tror på et liv efter døden, men de opdager heldigvis aldrig at de tog fejl...

Så længe man ikke kan smage forskel på Stryns og samme produkt i delikatessen, har man bare betalt lidt mere for egen naivitet.

Jeg føler mig ikke for fin til at købe leverpostej i Blå indpakning, at fru Hyasinth føler sig snydt er vel blot surt for "hende"...

vh Ben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-11 17:56

Køb en "dejlig" leverpostej, som har stået i et varmeskab hele dagen ..... det er guf guf for maven

Det er jo ikke første gang, at supermarkeder med en delikatesseafdeling bliver taget i at snyde.

Sikkert heller ikke sidste gang

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-07-11 18:00

Nu var mit spørgsmål egentlig
Citat
Er det virkelig nødvendigt for store foretagender som COOP, Rema 1000, Føtex, Superbest mv at vildlede, småsvindle og platte deres kunder for at få det til at hænge sammen
Jeg har vidst det i mange år, så de som godt kunne have fortalt mig det, hvis jeg havde spurgt kan spare sig. Det er IKKE en nyhed - heller ikke for mig, men en kilde til evig undren at de (supermarkederne mv) virkelig har dette behov. Nu tvinger de lovgiverne til igen at lovgive helt ud i ekstremer for at dække den slags vildledning / plat. Der er ikke noget at sige til, at lovene er så omfattende som de er.

Jeg tror det er 10 år siden jeg gjorde slagteren i en Superbest delikatesse forrretning opmærksom på at jeg fandt det usmageligt at omhælde en iøvrigt meget lækker pickles fra Cervera på 100 gr bægre og tage 70 kr mere pr kg.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-07-11 18:12

hvor er det en skam, at vi nærmest ikke kan/tør lukke munden op, uden at komme til skade. nogle mener, at snydes, det vil vi. så skal vi dælen dutte mig osse blive det.
sådan set, synes jeg, at det er ok, at f.eks. hamburgerryggen bugner af vand (gavn??), HVIS BARE DET FOR DÆVLEN DA STOD PÅ PAKKEN, SÅ MAN KAN FORETAGE ET BEVIDST VALG. stegt skvulpekød a la kogt på panden.
hvis vi stoler på de små slagtermestre, hvorfor så ikke lægge vores indkøb der og få kvalitet.
FORI VIL VIL HA DET BILLIGT OG I STORE MÆNGDER, SÅ VI RIGTIG KAN FRÅDSE. Og tænk bare en hel kylling for en flad tyver. jeg græmmes.
hvorfor?
fordi der osse, hanen gale mig, ligger en kylling i MIN kurv. jeg fik den for en tyver!
velbekomme.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-11 18:27

Citat
fordi der osse, hanen gale mig, ligger en kylling i MIN kurv. jeg fik den for en tyver!

SÅDAAAN ÅSE

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 19:38

Jeg har set flere restauranter og bagere bagfra end godt er. Og der er flere flotte restauranter jeg IKKE skal spise på. Ligeledes er der flere "fine" bagere jeg IKKE skal have brød fra!

Iøvrigt kan sådan noget SNYD give mavepine! Teil har ihvertfald ondt i maven igen! LOL!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 19:50

Sommetider kan man dog undres lidt over Levnedsmiddelkontrollens fremfærd. En aldeles omhyggelig restauratør her i nærheden blev nakket først på formiddagen, en dag hvor det var kikset med rengøringsteamet (sygdom og sådan). Kl tidlig om formiddagen og det var ikke skuret i bund = bøde. Og dette her sted er et af dem hvor man uden blusel kan smide sig på gulvet og kravle ind under møblerne i køkkenet.

Et andet sted ikke så langt herfra, hvor rotterne er store og velnærede - man har observeret kakkelakker i køkkenet og opvask. Der er sjældent uhumsk og "ikke - vedligholdt" har man nu igen "Elite-Smiley". Skrald opbevares lige op og ned af grønsagerne osv osv. Hele vejen igennem er man temmelig berygtet for urimelig dårlig drift.

Så kniber det med respekten overfor smiley-ordningen.

At "Super-Værst" udnytter situationen og kører den til grænsen er måske forståeligt. De har det lidt la la med at gøre tingene rigtigt. COOP (Brugsen m.fl) plejer at være ret hellige og burde om nogen sørge for at holde deres sti ren.

Men om alt er. De er sgu nogle grisebasser. Og at tro de ikke bliver opdaget er kraftedemig for åndsvagt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-11 20:03

Nu var mit spørgsmål egentlig
Citat
Er det virkelig nødvendigt for store foretagender som COOP, Rema 1000, Føtex, Superbest mv at vildlede, småsvindle og platte deres kunder for at få det til at hænge sammen

Overhovedet IKKE - det er kunderne der vil have det sådan

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 20:08

Sikke noget vrøvl Refi! Kunderne er ikke orienteret om der fifles. Og man forventer at ordet DELIKATESSE betyder kvalitet. Det gælder så desværre ikke.

Nøjagtig ligesom her i byen, hvor "håndværksbager" betyder "kan lave flere bake-off rundstykker end Brugsen og tanken". Trist udvikling.

Kører selv 10 km for at komme til en rigtig slagter. Og sommetider op til et par og tyve km for at få bagerbrød. Alternativet i den nærliggende by hedder tvebakker fra en dem der indrømmer bake-off eller dem der lyver.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-07-11 20:09

Olesen-50
Det kan være du skal finde en anden fiskehandler, jeg har personligt set medarbejderne hos min lokale fiskepusher møde ind kl. 6.00 for at tilberede varer til butikken.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 20:14

...........en kedelig udvikling som gør at f. eks radiofaghandlen har elimineret sig selv, og istedet for at handle med "viden og kvalitet" tror at man skal handle med VOLUMEN (som Bilka). Dette gør at vi står med en generation af smid-væk klaphatte uden sans for ordentlig lyd og billede.

Når man får en ordentlig slagter til at udskære sig et par gode bøffer, er man i tvivl om hvorfor dette skal koste lidt ekstra (med mindre man bliver snydt). Nu er man så igang med at udhule værdien af sine egne delikatesse-afdelinger.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 20:15

læs: ikke i tvivl om

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-07-11 20:47

Citat
Læg også mærke til COOP's nylige begejstring for centralt-pakket fars!??!?

Det har undret mig hvorfor centralt-pakket kød har så meget længere holdbarhed end det slagteren hakker? Man kan selvfølgelig vinde lidt ved hakning, pakning og håndtering i beskyttet atmosfære - MEN FLERE DAGE????? Og er det faktuelt håndteret i beskyttet atmosfære? Gad vide om man gør som svenskerne (når man klorer en kylling er der ingen selmonella i live bagefter).

I "gamle" dage hakkede man til samme dag - og med sidste salgsdato senest dagen efter. Idag kan det jo være en uge gammel, det Brugsen prøver at pakke os på.

Og selv om man kommer mandag morgen, i den tro, at man på det tidspunkt da må kunne få noget frisk fars, så må man konstatere, at det allerede er 4 dage gammelt.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-07-11 20:52

Trist ikke....................

Foretrækker min lokale slagter, eller den næstnærmeste Superbrugs (hvor man har en ansvarlig slagter). Gider simpelthen ikke fuskerne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-07-11 21:38

Der er noget der har ændret sig fundamentalt,i de sidste 50 år.
Da den lille købmand,vejede sukker og mel op fra hans skuffer.Og den lille Slagter selv skar hans dyr ud i slagteriet,var der sku`ingen der døde af madforgiftning.(Kontrolleret af landsbydyrlægen).

Men idag,med alle mulige styrelser,smileys,opsyn,tilsyn,er det nærmest livsfarlig at indtage fødemidler.

Sagens kerne er,at alt går op i penge... STORE PENGE. Set fra en discount kæde: Store indkøb,ringere kvalitet: Forbrugerne betaler gerne,hvis de kan spare en femmer,på et kilo halvrådendt/ompakket fars.

Det er mig ubegribeligt,at en kæde som SuperBest,kan blive ved med at bedrage befolkningen.
Det kunne de så heller ikke i Thisted.Der blev de jaget ud af byen.

Håber nogen så den udmærkede udsendelse i aftes på DR1,om kystlinien rundt om Thy.
(Danmarks prægtiske landsdel).

Bl.a. et kig på fiskerne fra Slettestrand. De knoklede på havet,for at fange rødspætter til 7,85 kr.pr.kilo. Fiskehandleren skal have 85 kr. pr. kilo,for de samme rødspætter. Og så har de måske "lumret" i hans kølerdisk,flere dage efter.

Der er noget ravruskende galt i vores lille kongerige. Men jeg har ikke en patent-løsning,på problemet. Isåfald havde jeg nok været chef på Kandu + flere andre givtige steder.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-07-11 21:43

Citat
Isåfald havde jeg nok været chef på Kandu + flere andre givtige steder.
Er du da ikke det??

Jeg er så enig med dig Snedig.... Trist, sørgelig og udhulende udvikling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-11 17:57

..og nu vil fødevarerstørelsen ha' gennemført; at der må sælges førevarer OVER sidste salgsdato.

Jaman, så lad os slå 2 fluer med ét smæk: Fedme epedemi? ..gammel mad?

Jamen, så lad de fede æde lortet. !!!

De mister sikkert automatisk appetitten og sparer os andre for srevering af uhumske levnedsmidler, de fedes overforbrug af mad og de deraf flg. hospitalsudgifter!

Lad mig foreslå en kampagne alá den der med svært skyts blev rette mod tobaksrygere:

1.) Man skal være 18 år eller i følge med en voksen for at kunne købe Coka-Cola og andre sukkerdrikke.

2.) Der skal være advarsler, i form af fedtlever, brådne blodkar i hjernen osv. på alle pakker af smør og madolie.

3.) Evt. skal alle fedtholdige produkter KUN kunne fås på recept.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-11 17:59

Ps. ..undskyld stavefejl:
Jeg har brækket mit håndled 3 steder ..og er på piller ...og øl

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-11 19:30

..men jeg 'lever' endnu
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 26-07-11 10:30

Tak for svaret Snedig.