/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
snydt i privat bilhandel.
Fra : janinna
Vist : 1951 gange
300 point
Dato : 12-07-11 14:29

hej ved ikke rigtigt, om det er det rigtige sted,jeg har oprettet det?

men har købt en toyota carina i en privat bilhandel

i annoncen ,skrev han at den var synet for 14 dage siden, og at den havde 24 mdr til syn, men nu har jeg fået attesten

og nu viser det sig at den skal til syn den 27-2-2012,

han har kun skrevet på købsseddel ,.at den var nysynet

kan jeg overhovdet gøre noget?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-07-11 14:43

- er du brugtvognsforhandler?

http://kandu.dk/Spg154846.aspx

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-07-11 15:31

ord mod ord der er kun civilt søgsmål tilbage for dig at gøre men der er ingen garanti for at du vinder

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-07-11 15:40

I privat handel er du ikke beskyttet af nogen love eller regler.
Det er købt som beset, da sælger ikke kan formodes at vide noget om biler eller bilhandel og derfor må tages for ordlydende og hvad du selv kan finde ud af inden du betaler.

Viser det sig alligevel at sælger driver handel med brugte biler, så er du imidlertid noget bedre stillet, da du med købeloven i hånd kan gøre forhandleransvar gældende.
Dog er det stadig ord mod ord, hvis ikke du kan godtgøre fejl udfra f.eks. en slutseddel.

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 12-07-11 15:56

hej Stouenberg

nej det er jeg ikke,

men hvad har undervognbehandling, at gøre med dette spørgmål??

vi har altid mindst 2 biler, da vi er 3 med kørerkort???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-07-11 16:26

købsedler hvor der står nysynet er jo nok, man kan ikke sige at en bil der har 7-8 måneder til syn er nysynet. Så på den led er det ikke ord mod ord.

Hvordan du står juridisk skal jeg afholde mig fra at skrive noget om.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 12-07-11 16:30

Har du kigget efter hvornår annoncen var indrykket

Nej, spøg til side ..har du fået bilen omregistreret til dig sel?, Det er faktisk ikke sikkert du kan gå ud fra den dato der står på registreringsattesten hvis det er den tidligere ejers attest du står med,.

Det kan du ikke såfremt manden har synet bilen midt i en 2 års periode.

Du kan gøre det, at du henvender dig på en synshal eller et motorkontor og beder dem tjekke hvornår bilen sidst er synet.

og hvis det så er korrekt at den er synet for nyligt, så skal du have fat i motorkontoret og få dem til at ændre periodesynsdatoen så bilen kører i 2 år fra den sidst er synet.

Men derudover, hvis det virkelig viser sig at manden har skrevet noget forkert på slutsedlen, så har du en rimelig god sag, netop fordi du har deyt på skrift.
Men du bliver selvfølgelig nødt til selv at sløbe manden i retten for bedrageri..

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-07-11 17:26

For sent, men et lille opråb: Bed ALTID om, at få fremvist den seneste synsseddel.
Så vil du også kunne se, om der er såkaldte påpegede fejl og mangler, der snarest skal rettes uden genfremstilling ( Betinget godkendelse )

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-07-11 20:21

Det er selvfølgeligt ærgeligt at føle sig snydt som i dit tlfælde, men det er jo ikke verdens undergang at
køre til syn og bagefter kan man jo så glæde sig over at køre i en godkendt bil. Man bliver i det hele
taget nød til at affinde sig med at det er ret dyrt at holde bil.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-07-11 23:07

det er utroligt hvad der kan få dig til at handle bil uden at tjekke bilens papirer,
det er noget af det mest simple,..
havde du været i tvivl, kunne du have spurgt om råd inden købet,
vær glad / lykkelig for der ikke er mere i vejen,

handler du hus, båd og andre forbrugsgoder på samme måde, ?

der er kun én god ting ved den historie,..
forhåbentlig har du fået en forholdsvis billig lærestreg,..
og tænker dig bedre om næste gang du handler,

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-07-11 01:46

Citat
I privat handel er du ikke beskyttet af nogen love eller regler.

Dette er ikke helt korrekt.
Handel mellem private er omfattet af aftaleloven.
Hvis du har annoncen og kan bevise, at den omhandler den købte bil, samt kan bevise, at den ikke er nysynet, så har sælger givet falske oplysninger og været i ond tro (altså vidst, at det var "falsk") og så er aftalen ugyldig og kan ophæves.
Det betyder, at du kan få dom for, at sælger har pligt til at tilbagebetale de modtagne penge mod at du afleverer bilen.
Hvis du får ret i en retssag, vil det normalt betyde, at sælger også får pligt til at betale dine sagsomkostninger.
Dommen sikrer dog ikke, at han rent faktisk efterlever den, men det giver dig ret til en "fogedsag", som i praksis kun giver noget, hvis der er noget at hente hos sælger.

Fra Aftaleloven

Citat
§ 30. En viljeserklæring er ikke bindende for afgiveren, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, har fremkaldt den ved svig eller har indset eller burdet indse, at den var fremkaldt ved svig fra tredjemands side.

Stk. 2. Har den, til hvem erklæringen er afgivet, svigagtigt givet urigtige oplysninger om omstændigheder, som kan antages at være af betydning for erklæringen, eller gjort sig skyldig i svigagtig fortielse af sådanne omstændigheder, anses erklæringen for at være fremkaldt ved den således udviste svig, medmindre det gøres antageligt, at denne ikke har indvirket på erklæringen.

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 13-07-11 13:26

Evt altid checke bilen på http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.aspx ved bare at intaste nr plade kan man se hvor lang tid tilbage der er på syn osv.

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 29-08-11 14:13

hej igen, har snakket med traffikstyrelsen, og de siger at det er en fejl at det ikke er blevet rettet

og at man altid har 24 mdr til syn, når den lige er blevet synet, med mindre du har fået indkaldesen til næste syn, så er det forsent.
så hun ændrede bare synsdato på den med det samme.

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 04-09-11 09:32

er lidt i tvivl ang, med at lukke dette spørgsmål, da jeg ikke helt ved hvem der skal have points, da jeg ikke syntes ,at nogen at svarene var brugbar,så hjælp mig,hvem skal have point.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-11 10:09

Da jeg ikke tidligere har deltaget i spørgsmålet, så stemmer jeg på, at dova skal have sit svar accepteret

Citat
Du kan gøre det, at du henvender dig på en synshal eller et motorkontor og beder dem tjekke hvornår bilen sidst er synet.

og hvis det så er korrekt at den er synet for nyligt, så skal du have fat i motorkontoret og få dem til at ændre periodesynsdatoen så bilen kører i 2 år fra den sidst er synet.

http://www.kandu.dk/Spg156769.aspx#1804434

Godkendelse af svar
Fra : janinna

Dato : 04-09-11 10:30

Tak for svaret dova.