/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tryk-regulator til varmt/koldt vand
Fra : winetaster
Vist : 1868 gange
50 point
Dato : 12-07-11 08:45

Pga. kalk er der mindre tryk på bolig-ejendommens varme vand end det kolde vand.

Findes der en tryk-regulator, der løbende tilpasser det kolde vandtryk, så det matcher det varme vandtryk ?

mvh W

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-11 09:57

nej

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 16:57

Hviletrykket er det samme , men vandstømmen kan være forskellig på grund af større modstand i den tilkalkede ledning.

Nemmeste løsning er et termostatblandingsbatteri. Det vil automatisk tilpasse det kolde så temperaturen bliver den samme. Også når andrwe i ejendommen forbruger vand, så temperaturen ellers ville svinge.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-07-11 21:36

Citat
Findes der en tryk-regulator, der løbende tilpasser det kolde vandtryk, så det matcher det varme vandtryk ?

JA?

MEN?
Citat
Nemmeste løsning er et termostatblandingsbatteri.

Er det for en HEL EJENDOM, eller bare dit lokale BADEVÆRELSE........ Verden til forskel

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-07-11 21:37

Men det finder du vel ud af, herinde.?????????

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 13-07-11 08:25

ad Transor og NoMore:

Har prøvet med en damixa-thermostat-blander,
det virker kun delvist,
er blanderen defekt ?

NoMore:
Det er for ca. 10 lejligheder.

Mvh W.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 14-07-11 11:13

Vandtrykket på det varme og det kolde, er under normale omstendigheder ALTID lige stort.

Når trykket falder på det varme vand, er det fordi der sker en tilkalkning i varmtvandsrør, beholder, veksler, ventiler eller andre steder.

En typisk fejl er stilbat kontraventil foran varmtvandsbeholderen, der sætter sig fast.

Fejlen er helt sikkert en af disse.......

Få fat i en VVSér, han kan lokaliserer og udbedre fejlen.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 15-07-11 08:05

Til Gasmanden

"En typisk fejl er stilbat kontraventil foran varmtvandsbeholderen, der sætter sig fast. "

Er det korrekt opfattet, at der sidder en en-vejs-ventil FØR varmtvandsbeholderen,
som er kalket fast i åben tilstand,
så det varme vand kan løbe "baglæns" over i det kolde vand, og dermed miste tryk ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 15-07-11 11:39

Det er korrekt, det er en envejsventil der kan sidde fast. Men det varme vand løber ikke baglæns.

Men ventilen kan sidde fast i næsten lukket tilstand, derfor det manglende tryk.

Du skal prøve flg.:

Åben en varmtvandshane ( helst et-greb bl. batteri ) HELT OP...
Er vandtrykket lavt fra start, ligger fejlen FØR varmtvandsbeholder, og skyldtes for lavt tilslutningstryk.

Sker der det, at der i starten ( ca. 1 sek. ) er fint tryk, men at det derefter falder, så er fejlen lokalt, og altså i din (varmt)vandsinstallation.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 16-07-11 09:19

Tak gasmand, meget lærerigt,

der er fint tryk på køkken-strengen,
men svingende tryk på toilet-strengen.

Skal vi udskifte toilet-strengen,
eller kan mindre gøre det ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 18-07-11 07:36

Hej igen

Er det ikke i hele huset, er det en lokal fejl.

Er det kun i bruseren, ja så kan det være så simpelt at dit termostat bl. batteri, også er trykstyret, og at det er her fejlen er.

Er det flere tappesteder i badeværelset, så er det "grenen" der føder badeværelset med varmt vand, der har problemet.

Under alle omstendighedder skal du nok have VVS på banen.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 18-07-11 08:58

Gode svar, gasmand, du er tæt på point, jeg har blot 1 mere:

Findes der da 2 slags thermostater -
- både tryk- og temperatur-styrede ?

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 50 point
Dato : 18-07-11 09:47

Der findes to...

Termostat med og uden trykstyring

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 20-07-11 10:41

Tak for svaret Gasmanden2.

Hvad kan anbefales, som er uafhængigt at skiftende vandtryk ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 20-07-11 11:04

Selv tak

Et termostat bl. batteri er fint.

Om det er trykstyrret eller ej, er ikke vigtigt.
HVIS fejlen er dette hos dig, er det blot gået i stykker, det sker......

Men stadig,...få en vvs til at kikke på det.