/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Halvautomat - skydebane
Fra : haus
Vist : 2291 gange
100 point
Dato : 11-07-11 21:52

Må jeg bruge en halvautomat med 10 skuds magasin på skydebanen ?

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 11-07-11 22:11

NEJ sgu da, på ingen måde...du må da have set for mange bang-bang film. Hvis du har taget jagttegn burde du have lært alt om hvad der må bruges...

Kryds

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-07-11 22:43

Det afhænger af hvilken skydebane, og hvad instruktøren er uddannet til

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-11 23:03

Den slags bøsser er da ikke tilladt udenfor militæret...........eller hvad ?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-07-11 12:26

Citat
Må jeg bruge en halvautomat med 10 skuds magasin på skydebanen ?

Nej det må du ikke !!
Halvautomaten - som også kaldes en "motorbøsse", skal være plomberet således, at den kun kan indeholde 2 skud/patroner.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 12:31

Hej Haus og de øvrige deltagere

Man må godt anvende en halvautomat med 10-skuds magasin på en godkendt skydebane - under forudsætning af, at der er tale om alt andet end jagtskydning - altså i forbindelse med især IPSC-SKYDNINGER, SOM ER EN INTERNATIONAL DICIPLIN med internationale regler.

Du kan finde mere på www.ipsc.com

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-07-11 12:53

Hej Tonga, har du et link, som viser der bruges halvautomatiske haglbøsser til IPSC skydning i danmark.
I såfald, er jeg meget - enddog meget interesseret i at se linket.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 14:20

Hej HH
Der findes ikke et dansksproget link, idet danske deltagere er underlagt det internationale regelsæt - men det jeg har henvist til - er altså gældende - også for danske skytter, og der er ingene danske forbehold.

Man skal på kursus, før tilladelsen til deltagelse gives, og så huit jeg hvisker det er der kun tale om 2 kursussteder - nemlig Hanebjerg og Vingsted. Og så får du et internationalt certifikat og kan deltage i udlandet.

I IPSC er der f.eks. ikke anført noget maksimunantal magasinførte patroner - og der må naturligvis ikke skydes med fuldautomatiske våben - eller dysekanoner.

Du kan se hvordan tingene fungerer på YouTube

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 14:27

Her er nogle nyttige links:

ttp://www.ssf-1910.dk/document/Folder_IPSC.pdf

http://www.jackromer.com/content/view/169/1/

Det er ikke så let - som det ser ud, men er vejer man under de 85 kg og er i god form, lærer man meget af at skyde IPSC.
Det ser frygteligt ud med de amerikanske skytter. 225 kg/dødvægt og med røvballer så store som Hæ`s .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 14:35

http://www.jackromer.com/content/view/169/1/

Reglerne er de samme i DK som i resten af denne syndige verden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 14:37

Øv - en fejl ved kopieringen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 14:39

Also Haus - raus und meld dig ind i en skytteklub - som gerne hjælper dig med ansøgningen til et IPSC kursus.
Man skal lige kunne skyde ordentligt først - hvis det er et problem.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 14:40

http://www.youtube.com/watch?v=vbBTC8vjGDg

Det her er skægt.

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-11 14:49

Sådan en gut må være god at have med på kaninjagt på Endelave.

Men her er så det nærmeste jeg kan komme til vedr. IPSC DK.

http://www.ipsc.dk/

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-07-11 15:00

Okay, Tonga. For min skyld behøver du ikke smide flere link op.... Jeg har set det jeg efterlyste.

Haus, ska' ha' taksa for spørgsmålet. Det var et godt spørgsmål, fordi, A' blev klogere......og det er nunte så ringe omda....

Mvh.
HH.
Lidt klogere end i formiddags.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-07-11 15:16

Nååå drenge, så var jeg da ikke galt på'en

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-07-11 16:02

Nej Nordstedt1, det var du ikke. Du var på rette spor - forøvrigt ligesom i andre tråde....du ved.

Mvh.

HH.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-07-11 18:25

Vi skal lige slå fast at IPSC skydning foregår med pistol på handle baner.
Banerne til skydningen bliver bygget op fra gang til gang, der skydes bl.a. i Borris.
Der kan trænes på hjemmeværnsbanerne.

Der er ikke tale om et haglvåben, som kun må indholde 2 partroner på samtlige skydebaner i DK, hvis de kan tage flere, er man ude i ulovlig våbenbesiddelse.
Mig bekendt er det største magsanin til en halvautoamt den som Benneli har til 7 skud

Mvh
BW

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 12-07-11 18:39

Bettervrisser, du har næsten ret angående den syvskuds. Den Bernelli som Tom Knapp satte verdensrekord med var med 10- skuds rør, jeg så ham ihvertfald ikke genlade. Dig som ved så meget ved sikkert også hvad jeg hentyder til, nemlig de 10 håndkastede duer på een gang...
(ellers kan du finde ham på UTUBE)

Kryds

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-07-11 18:40

M 95, har altså et magasin på 30 skud - slå den, eller skal jeg skrive skyd den

Men den er vist ikke liiige beregnet til jagt

H-H jo jeg ved

Nå jeg hopper ud af tråden igen

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 12-07-11 18:50

Traditionen tro har man nu igen bevæget sig langt udenfor rammen for hvad spørgsmålet gik på, så nu kan der vist ikke være nogle løse ender angående hvilke våben man må anvende på hvilke baner...

Venter nu bare på der er en eller anden med kløe i skrivefingrene som i samme tråd bringer noget nyt på banen

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 19:16

ÆhHmmmmm!!!

Tillykke Kim - Europamester i IPSC riffel!
Written by Jack Rømer
Sunday, 19 July 2009
Så er det første EM i IPSC riffel vel overstået og det var en blandet fornøjelse både sportsligt og oplevelsesmæssigt, men mere om det senere. For første gang i DSF’s historie har Danmark fået en Europamester og det var Kim Snerup Nielsen som skød sig til tops med sin nye JP riffel i senior semi open klassen. En præstation som ikke er set lige siden Ralf blev nr. 2 ved EM i 2004.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-07-11 19:32

Sakset fra IPSC hjemmeside.

Våben
Der bruges forskellige våbentyper i
IPSC. IPSC skydes med pistol, riffel og
haglgevær. En A-licens pistol giver
adgang til at skyde alle disse våbentyper. I Danmark
skydes der fortrinsvis med pistol. Pistol er inddelt i 5
forskelige divisioner alt efter våbentype:
Open: Stort set alle ændringer på våbnet er tilladt

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-07-11 19:42

Hej Kryds

Du har ret med denne superskytte, han var oppe på 10 skud uden genladning, så et buk herfra og tak for supplementet.-

Hej Tonga

Der er også skydningen indenfor IPSC med riffel, var måske mere vildledende end vejledende her, så et buk herfra og tak for supplementet også til dig.

Jeg var delvis undskyldt, da jeg skulle have jordbær med fløde, så jeg var i tidsnød, slå den Kryds

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-11 22:20

Remington 1100 C Master kan holde 8 patroner i røret + 1 i kammeret. Endelig kan man jo forlænge "tuben" til et passende antal patroner. Tsk tsk! De amerikanere.

Hmmmm! Min kone jager dræbersnegle lige nu - i min slåbrok - Fandeme. Måske håber hun at undgå myggestik -

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : haus

Dato : 13-07-11 07:40

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-07-11 08:03

Hej Tonganeser !!

Hmmmm! Min kone jager dræbersnegle lige nu - i min slåbrok - Fandeme.

Det nærmer sig dyreplageri at skulle forskrække de arme snegle med din slåbrok - og så med en kvinde i ????

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-07-11 12:14

Hej Haus

Mange tak forPOINGENE. Nu må jeg for pokker da snart vinde de 500 kroner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-07-11 12:18

Hej ØV4

Den havde jeg squ ikke set komme.
Jeg tror nu nok, at hun valgte min slåbrok pga. af den "naturlige" myggebalsam. Her bider hverken flåt eller myg.
Selv bliver jeg sjældent stukket. Må hænge sammen med min personlighed. Men på Nekselø blev jeg engang stukket på dilleren - efter en hed affære en dejlig julidag engang tilbage i ´60`erne. Huba!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-07-11 12:22

Hovsa!!!!
Min kære frue tænder vildt på dræversnegle. Hun tager en lille sort pose over hånden - og fanger enorme snegle. Hun kan squda nok lide fornemmelsen - at have noget levende i hånden.

Mvh.
Tonganeseren

Det pisser ned her på Djævleøen.