/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sletning af windows 7
Fra : Betty Boop
Vist : 829 gange
300 point
Dato : 11-07-11 14:44

jeg har en bærbar med Windows 7 det er en prøve version, så den virker ikke længer og jeg vil gerne ha den slettet og lagt den gamle win xp ind igen

Jeg ved ikke hvordan jeg får 7 eren slettet, og har forsøgt at få maskinen til at boote på cd drevet så det starter op på win xp, men kan ikke få det til at virke

Nogle der kan fortælle mig hvordan og hvad jeg skal gøre ??

eller måske et billigt sted at få det gjort, ( er desværre lidt fattig ) men har foræret maskinen til min mor og ham der har lagt den prøve version ind gider ikke rode med windows maskiner mere, hver gang jeg spøger har han ikke tid
håber der er nogle der kan hjælpe mig, eller må jeg jo smide maskinen ud

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-07-11 14:51

det var måske en fordel at fortælle hvor du bor, hvis du vil have hjælp

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-07-11 14:52

Nåååå ja jeg bor i Ringe på Midtfyn

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-07-11 14:56

jeg bor i Himmerland

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-07-11 15:29

Tag back-up af alle dine drivere til bundkort, grafikkort m.m. Brug så killdisk til at slette hele maskinen
Killdisk kan du hente gratis her: www.helgec.dk /killdisk, han har også en vejledning til den, den sletter alt på disken, og du kan så lægge din XP ind igen og derefter alle dine nødvendige drivere.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-07-11 15:35
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-07-11 17:14

Vær lige opmærksom på at Helge nu vil have penge for sin hjælp.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 11-07-11 17:25

Hejsa,

Du kan jo også med en enkelt kommando forlænge din prøveperiode for win7 (helt lovligt) i 30 dage og så igen, igen og igen. Jeg har på en maskine gjort det 6X30 dage

Bluesky

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-07-11 18:31

bluesky : det lyder ellers som en god og smart ide, men når maskinen bliver køre klar så skal den ned til min mor og det kan hun ikke finde ud af også skal jeg gå og huske på det hele tiden

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 300 point
Dato : 11-07-11 20:14

Halløjsa
Der er efter min mening kun en metode .Lav backup af alt det du ikke vil miste.
Der efter gør du sådan.
1. Få fat i en Win XP installations CD, som passer til det ægthedsbevis der er på maskinen.
2. Boot fra CD'n når installationen når til at du skal vælge destination, vælger du Crevet
3. Der kommer en advarsel om at det ikke er så godt at installere 2 styresystemer på samme placering, og det bliver foreslået at formatere drevet
4. Vælg formater og færdiggør installationen

Bemærk når du under installationen bliver bedt om at indtaste produktkoden, skal du taste den der hører til installations CD'n.
Når installationen er færdig, skal du aktivere Windows via nettet. Du skal lige sikre at du har forbindelse til nettet, ellers må du igang med at finde den rigtige driver til netkortet

Du får så en besked om at produktkoden allerede er aktiveret og tilbudet om at indtaste en anden kode, her er det så du indtaster den fra ægthedsbeviset, og forsøger at aktivere igen

Lykkes det at aktivere, er der så bare diverse opdateringer Sp1, SP2, diverse drivers osv.

Lykkes det ikke at aktivere Windows med produktkoden fra ægthedsbeviset, skal du kontakte Microsoft via telefonen og få hjælp der.

Hvis vi forudsætter at du har et ægthedsbevis, og din XP er enten Pro eller Home DK, kan jeg hjælpe dig med boot cd'r osv. Alternativt kan jeg gøre hele arbejdet for dig, hvis du selv sørger for at få maskinen frem og tilbage. Jeg bor i nærheden af vejen ca. 20 km vest for Kolding.
Og jeg vil gerne gøre arbejdet gratis, da der jo ikke må drives handel her fra KANDU. He!

Er der ikke en recovery partition på maskinen?
Hvad er det for en maskine? Gerne detaljeret beskrevet.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-07-11 23:17

Citat
Er der ikke en recovery partition på maskinen?

Brassovitski : Det er der ikke mere, for den har været slettet 100% og en af mine gode venner har forsøgt at lægge OSX ind på den og derefter lagde han en version ind af Windows 7 som virkede 1 år

det er en acer maskine finder lige resten af oplysninger i morgen når jeg er mere vågen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-11 23:40

Fejlen kunne være noget så "simpel" som at bæstet har en SATA-harddisk, den har XP-skiven ingen driver til.

I starten af installationen spørges der om man vil lægge en 3. parts driver ind, og det er her SATA-driveren skal lægges ind.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 12-07-11 12:02

Det er en Acer Aspire 3690

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 12-07-11 12:07

LuffeA : den spøger slet ikke efter noget, den starter op i win 7 og selv om jeg har smidt cdén med win xp i så kan jeg ikke få den til at Boote på cd drevet

Nu har jeg ikke selv brugt windows i snart 3 år så kan heller ikke finde rundt i den, har lige prøvet om jeg kunne finde hvilken harddisk der ligger i, selv det kan jeg ikke finde

godt jeg skiftede til Mac

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-07-11 13:05

LuffeA kan have noget ret i hvad han skriver.

Citat
Fejlen kunne være noget så "simpel" som at bæstet har en SATA-harddisk, den har XP-skiven ingen driver til.

I starten af installationen spørges der om man vil lægge en 3. parts driver ind, og det er her SATA-driveren skal lægges ind.

Hvis der er en blanding af SATA og IDE enheder i maskinen, f.eks. en SATA HD og et IDE CD/DVD drev, kan det være hundesvært at få maskinen til at boote fra 'Skiven'. Jeg har lige haft en maskine til rep, og der måtte jeg simpelhen deaktivere SATA driveren i BIOS, før at maskinen ville starte fra CD'n. Efter så at have genstartet og sat CD'n til first boot gik det uden problemer, men der var så igen en del bøvl, med at få maskinen til at boote fra HD'n.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-11 15:50

Nå, den har IDE HD, så det er ikke der problemet ligger.
http://www.retrevo.com/search?q=Acer+Aspire+3690&rt=sp&modelid=760854

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-07-11 21:04

Hej LuffeA godt du fandt oplysningerne, jeg kunne ikke finde noget på Acer's hjemmeside, andet som at man skulle have et login og alt mulig fis.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 15-07-11 22:03

Brassovitski : Har du nogen ide om hvorlang tid det vil tage at geninstaller win xp ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-11 00:07

Selve installationen tager 35 minutter, derefter kommer alle Windows opdateringer og de nyeste drivere til pågældende model, og så ens egne programmer og filerne fra backup.

Småting set i forhold til at mange roder i dage og år med en sløv maskine som de ikke gider eller er bange for at geninstallere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-07-11 16:45

Præcis sådan som LuffeA beskriver
Jeg vil så tilråde at lave et image af maskinens opsætning, når du har de standard programmer installeret, som minimum skal være på maskinen. Så tager det kun en lille halv time at gendanne den, hvis uheldet skulle være ude. Til at lave et image er Paragon's Backup and recovery Advanced 2011 free, et ganske godt program og så tilmed også gratis. Det bedste er at lve imaget på en USB nøgle eller en ekstern HD. DVD'r kn bruges men er ikke helt så sikker.

Godkendelse af svar
Fra : Betty Boop

Dato : 10-08-11 22:03

Tak for svaret Brassovitski.