/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gode råd om kloak-kontraventil?
Fra : cristian2
Vist : 2428 gange
50 point
Dato : 11-07-11 13:09

Vi fik vand i kælderen lørdag den 2. juli - og det er ikke første gang. Vandet stiger i en tyk søjle op ad afløbet. Nu kan det være nok! Jeg har forhørt mig om hvad vi kan gøre. Kontraventil lyder som den rigtige løsning. Afløbsrøret er cirkulært, 85 mm i diameter med en konkav afslutning i toppen hvor afløbsristen "falder" ned i.

Jeg har tjekket hvilken vi i givet fald skal have. De koster fra 400-3.000 kr. og er udformet som et par stålbøjler med en bold i, som flyder op og lukker omkring en gummiring, som er fastgjort omkring afløbsrøret.

Men der er mange som siger at det ikke er den ideelle løsning, da vandet alligevel finder vej udenom. Det kan blandt andet ikke undgås at der ligger små stumper og snavs (blandt anden fra vaskemaskinens afløb) omkring bolden, hvorved den ikke kan slutte tæt. Og der skulle ikke meget til før gummiringen bliver mør.

Er der nogle der har et par gode råd i den forbindelse? Noget man skal tage højde for? Mærker/designs man skal holde sig fra?

Kan man selv montere eller skal man hyre en kloakmand?

Er det overhovedet den rigtige løsning - nogen siger at man hellere skal montere et 1-meters rør i forlængelse af afløbet hvorved vandet kan opnå en vandstand på 1 meter før det kommer ind.
Men hvad når der er tryk på hele kloaknettet ...?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-11 14:04

Det er ikke til at vide om 1 m rørforlængelse er nok i dit tilfælde.
Det afhænger af det omgivende terræn, hvor højt vandet i kloakken kan risikere at stå.
der findes gummisorter, som i praksis aldrig bliver møre, så der behøver du ikke være nervøs, hvis det er ordentlig lavet og VA godkendt til afløb.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-07-11 16:55

Afhængig af, hvordan kloakforholdene er i forbindelse med dit hus - ligger det hus fx lavt eller højt i forb. med omgivelserne? Hvis det ligger højt, er "bolden" fin, men ligger det lavt, kan trykket blive så stort, at "bolden" knuses - hvilket jeg har oplevet flere gange ved skader i forb. med megen nedbør!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 11-07-11 20:38

Citat
ligger det lavt, kan trykket blive så stort, at "bolden" knuses

Jeg ved ikke om det ligger speciel højt eller lavt. Faktum er at vandstanden i kælderen på 55 m2 stod 60 cm over gulvet forrige lørdag og flere naboer talte om "en søjle af vand" som stod op fra afløbet.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-11 22:20

Kender godt den type du har set på... Hold dig væk fra den, den en kun en nødløsning da den kun bliver holdt fast af gummiringen og skal smutte op...

Du skal kontakte en Aut. kloakmester, da det ikke er noget du selv må lave.

Uden at kende mere til din kloak, er det lidt svært at rådgive dig konkret, men du skal have en rigtig højvandslukke, det vil sige en med to klapper, manuel eller motorstyret, med eller uden pumpe... Men prisen monteret tror jeg ikke du skal regne med ligger under 10k... Men det kommer meget an for det faktiske forhold...

Har lavet en del af den slags og der skal undersøges hvordan alle dine rør går, så man er sikker på at det vender rigtigt, har set tagnedløb på den forkert side...

Men er det et afløb i en kælder? Flere afløb? er der WC ? Skal man kan bruge andre afløb mens der er lukket?

"gammel" kloakmand....

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 13-07-11 13:59

Citat
Men er det et afløb i en kælder? Flere afløb? er der WC ? Skal man kan bruge andre afløb mens der er lukket?

1. Det er afløb i kælder.
2. Der er ikke flere afløb
3. Der er ikke WC.
4. Man skal ikke bruge andre afløb mens der er lukket.
(Det eneste er, at der er en vaskemaskine hvis afløbsslange er proppet ned i afløbsristen. Men det betyder mindre hvis der skulle være en vask i gang så de få liter fra vaskemaskinen løber ud på fliserne).

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-07-11 20:37

Citat
Men er det et afløb i en kælder? Flere afløb? er der WC ? Skal man kan bruge andre afløb mens der er lukket?

1. Det er afløb i kælder.
2. Der er ikke flere afløb
3. Der er ikke WC.
4. Man skal ikke bruge andre afløb mens der er lukket.
(Det eneste er, at der er en vaskemaskine hvis afløbsslange er proppet ned i afløbsristen. Men det betyder mindre hvis der skulle være en vask i gang så de få liter fra vaskemaskinen løber ud på fliserne).

Så er det denne du skal have http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Kloakroer-Fittings-Diverse-tilbehoer--Kessel-gulvafloeb-110-mm-m-2-kontraklapper-rustfri-rist-215463.html Hvis du har pvc rør i gulvet passer den jo på dem, er det beton eller lerrør du har skal man sørge for at den overgang man bruger mellem pcv og ler/beton er helt tæt, ellers får du problemer.... Men husk det er kloakmester arbejde

Men der skader jo ikke at vide hvad man skal bruge og du kan jo selv hugge hul i gulvet og grave rørene fri, og dække op igen... Så du bare skal betale for han skifter afløbet ud til den jeg linkede til...

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 08-09-11 07:10

Tak for svaret Ekspress105.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-09-11 14:58

Velbekommen... Hvordan blev løsningen?