/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 406, fejler (Trækker ikke) :-(
Fra : Rustica.dk
Vist : 1819 gange
500 point
Dato : 10-07-11 09:19

Hej Kandu-er.
Jeg håber virkelig at der er en/nogen der kan hjælpe mig!!

Jeg har for ikke så længe siden købt denne bil.
Og nu har jeg fået et lille problem med den.

Nor jeg køre svinger den i hastighed, selv om jeg holder speederen samme sred. det er så meget at den faktisk tager farten af. det er sådan svingende i motoren.
Jeg har prøvet at køre 110 på motorvejen, og træde koblingen ned, og jeg kan se den står svinger i omdrejninger fra ca. 1500 - 3500.
Den er ikke altid kvik til at komme op i fart, den ligesom "holder tilbage"
Jeg ved ikke om det er forklaring nok! Ellers spørg mig endelig gerne.

Jeg håber der er nogen der har et godt forslag til hvad det kan være, og hvordan jeg evt. selv kan rette fejlen, eller hvad jeg skal kikke efter.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-11 10:20

Nu skriver du ikke meget om hvorgammel dinbil er men, jeg vil gætte på at det er en model med elektronisk styring af indsprøjtning og med katalysator.

Med elektronisk styring følger en del målepunkter (følere) i motor med, en deffekt følter (eller forbindelse til en sådan) til måling af brændstof eller luft, kan gøre styringen forsøger at molde motor igang på trods at styringen får forkert information.

Eks. sensor / føler siger blanding er forkert og skruer ned for brændstor > hvorefter motor falder i omdrejninger, herefter siger styringen at motor er ved at gå i står og skruer igen op.
(Dette er meget simpelt forklaret, da styringer er langt mere komplekst bygget op.)

Det er ikke en fejl du præcist kan fastslå uden at tage på værksted.

Hvis du ikke har tillid til dit eget værksted, kan du med fordel benytter Bosch Autolektro. De ligger spredt ud i hele landet er fænomenale til at finde fejl på biler med elektroniks styringer. De skifter ikke blot dele i "håbet om det var fejlen".

Jeg håber svart giver lidt mening, skønt det ikke retter fejlen.

vh Ben

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 10-07-11 10:46

Hej Ben.
Bilen er fra 2001. Det skal self. med

Det kan godt være jeg skulle prøve at få trukket en test på det elektroniske!

det giver helt sikkert mening det du siger
Og det er surt hvis de bare skal prøve sig frem, det bliver for dyrt. hæhæ

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 10-07-11 11:49

En motordiagnose med proxia/lexia vil som det mindste give en idé om hvor mekanikeren skal lede efter fejlen.
Det hænder af og til, at styreboksen ikke selv kan se nogen fejl og derfor heller ikke gemmer en fejlkode.
Fordi motoren egentlig opfører sig rigtig nok, ud fra den besked den får fra følerne.
Men én af følerne kan være defekt og sende et forkert signal, hvorefter styreboksen gør som den skal - på det forkerte signal.
I disse tilfælde kan man også med diagnose systemet se, om følersignalerne er "sandsynlige" eller "falske" ud fra motoren kørsels tilstand.

Mit umiddelbare gæt er en defekt Lambda føler eller ledning til samme.
Men mulighederne er mange på en moderne motor fyldt med sensorer.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-07-11 17:09

Det er nok luftmassemåleren der er defekt.
alimak

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 10-07-11 17:49

Der sidder kun luftmængdemåler på 406 HDI diesel motorerne.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 10-07-11 18:18

ja den her bil er en 1.8 benz

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-07-11 00:33

Det kunne være motorstyringen, der skal rersettes.
Har serveret min mekanikkers(Peugeot-Citroën) råd et par gange:
(kan kun bruges hvis du har eventuelle radio- og alarmkoder).

Pil +polledningen af batteriet ved helt kold motor og lad bilen stå i en halv time.
Genmonter batterilidningen, og start motoren og lad den køre i tomgang, altså UDEN AT RØRE SPEEDEREN
Lad den blive driftsvarm (køleblæseren har arbejdet to gange) STADIG UDEN AT RØRE SPPEDEREN
Stop motoren, og lad den køle helt af.

Så skulle dyret have fundet sig selv.

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 11-07-11 08:30

det er da rart at der kom motortype og årgang på

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-07-11 08:59

*hjkofoed: Det vil jeg klart prøve, det kan jo ikke skade

*mopar440: Tak for dit brugbar indput !! hæhæ

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 18-07-11 23:30

jeg ved ikke, er det diesel vi taler om, vi havde en gang et lignende problem, på værkstedet, det var en indsugnings slange, der var klappet sammen indvendig og lukkede for luften ind imellem gangen var faktisk som du beskriver.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-11 07:27

Mange tak, for svaret.
Men jeg måtte bide i det sure æble, og tage den på værksted, og det var så Katelysatoren der var klappet sammen, så den ikke kunne komme af med luft.
Så efter et skift, så kan den igen nu