/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
få et barn
Fra : krizz20
Vist : 772 gange
85 point
Dato : 09-07-11 19:16

Håber du kan hjælpe mig
Har lige et spøgsmål om unge mødre

Når en ung pige vælger at få et barn når hun er under 18 MÅ den unge selv bestemme om hun vil beholde det
men hun vil have abort er det med forældrenes sametykke....
Tænker Hvis hun vil beholde det .. så hun myndig over barnet
Men hvad med hendes forælre og forælrdre myndighed og forsørgelsepligt og hvad er forskellen

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 10-07-11 08:13

Jeg tror du skal finde svaret her

http://www.familiestyrelsen.dk/boern/foraeldremyndighed/

Men jeg ved at faren (hvis de ikke bor sammen) skal betale børnepenge og jeg gætter på at man få hjælp via socialloven - men den kan håndters (læs; bruges forskelligt alt efter om komunen vil spare) forsklligt fra komunne til komunne.

Hvis det ikke bare er nysgerighed, få i den bedste hjælp ved hurtigst muligt at henvende jer til jeres komunne så I kan få så meget øknomisk/social hjælp som muligt, barnet der skal have barn har måske også brug for hjælp til at blive klar til denne rolle.

Gifter det unge par sig, midster forældrer myndigheden over barnet (forsorger/bestemmer rollen)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-07-11 12:24

Citat
men hun vil have abort er det med forældrenes sametykke....

Nej det behøver hun ikke:

Citat
Når man bliver mor, får man automatisk forældremyndigheden over
sit barn. En pige under 18 år skal altså ikke have sine egne forældre
til at godkende beslutningen om bortadoption. Barnets far har ikke
automatisk forældremyndighed - og dermed indflydelse på beslutningen
- medmindre han er gift med barnets mor.

http://www.lohse.dk/mediafiles/multimedia/pdf/Fakta%20om%20abort.pdf

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-07-11 12:26

Citat
Er kvinden ikke myndig - dvs. under 18 år - skal forældrene give deres samtykke til aborten (lovens § 6). Dog gives der to muligheder for at søge dispensation fra dette i det amtslige abortsamråd. Dels kan pigen søge om tilladelse til, at man slet ikke spørger forældrene, og dels kan pigen søge om tilladelse til abort, selv om forældrene har sagt nej.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-07-11 12:28

ups, fik byttet om på links. Altså bortadoption/abort forskellige regler.

Men som skrevet, der kan søges dispensation ifbm. abort

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-07-11 12:29
Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 10-07-11 15:44

Tænk hvor dejligt dyr og planter vil få det,
den dag de dummeste og mest griske rovdyr på Jorden,
når så langt at de urydder sig selv.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 10-07-11 15:58

Alså ikke tale om abort

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-07-11 14:56

Citat
Tænk hvor dejligt dyr og planter vil få det,
den dag de dummeste og mest griske rovdyr på Jorden,
når så langt at de urydder sig selv.

Er egentlig enig. Synes bare ikke dit indlæg,passer ind i dette spørgsmål.

Opret et nyt tråd ang.emnet. Jeg skal med glæde,give mit "besyv" med.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-07-11 15:06

Jeg ved ikke lige hvad du mangler af oplysninger, kan du ikke forklare det lidt nærmere.
Fra mit tidligere link

Citat
Lovgivningen er klar. En ung under 18 år, der bliver gravid, har ret til økonomisk hjælp og vejledning fra kommunen uafhængig af forældres økonomi, således at hun sættes i stand til at håndtere det nye forsørgeransvar, hun får. Vælger den unge pige abort, er hun igen under forældrenes forsørgerpligt.
En ung pige, der er gravid og som ikke kan forsørge sig selv, er allerede efter 12. uge berettiget til forhøjet kontant-hjælp (månedlig ydelse 8.409,- ). I denne periode tilbyder en del kommuner, at den unge pige kan blive medhjælp i en børnehave eller en dagpleje, for på den måde at lære at tage sig af et barn og møde dets behov.
Ved fødslen bliver pigen enlig forsørger for sit barn og er dermed berettiget til grundydelsen for enlige forsørgere (og den månedlig ydelse stiger til 11.174,-).

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-07-11 15:09

Du skal ikke tage dig af overskriften, men her vist de svar du har brug for:

http://www.abortlinien.dk/ung-og-gravid/