/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
New Technology Loader NTLDR
Fra : sannehs
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 09-07-11 12:02

Hej alle
Har skiftet en harddisk i en Compaq Mini - ikke samme model som den oprindelige, blot som et forsøg, da pc´en gik i sort og meldte harddiskfejl, da jeg kørte en test i BIOS. Jeg havde en harddisk liggende fra en Lenovo, så den har jeg forsøgt med.
Nu får jeg så ikke længere en harddiskfejl, men får i stedet følgende besked: NTLDR mangler. Nogle forslag?
Mvh Sannehs

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-07-11 12:05

NTLDR mangler. Nogle forslag?

Ja, geninstaller windows

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-07-11 13:03

Du behøver ikke at geninstalere Windows af den grund. Problemet ligger efter al sandsynlighed i boot.ini som i Windows XP ligger i roden på C:. Dette er en tekstfil som angiver hvor Windows ligger og som giver mulighed for at boote flere styresystemer.

Dette er et eksempel på en boot.ini som jeg har fra en Winows XP som jeg har liggende på en virtuel maskine:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Jeg kunne forestille at det er tallet i parantesen lige efter "disk" som skal ændres. Prøv dig frem Jeg vil foreslå tal mellem 0 - 4.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-07-11 13:16

Hvis man tager en HD med OS fra en anden PC, her en LENOVO, så kan det kun gi' problemer,
derfor GENINSTALLER Windows

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-07-11 18:16

Det er korrekt at man normalt får problemer når man tager en disk med en installeret Windows og putter den i en anden PC. Nogle gange kan sådanne problemer afhjælpes med installation af drivere til det nye motherboard, men ellers er det korrekt at en fuldstændig geninstallation vil være det bedste. Men det aktuelle problem ligner bestemt ikke et sådant problem, men snarre noget som jeg selv har oplevet når jeg selv har flyttet en Windowsinstallation enten til en anden partition eller flyttet disken til et andet stik på HD-kontroleren. Og så er det boot.ini som er problemet.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 11-07-11 10:35

ntldr ligger i system 32 der kan den hentes fra

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-07-11 19:46

Citat
ntldr ligger i system 32 der kan den hentes fra

Det hjælper sjældent. Systemet skal vide hvilken disk den skal læse ntldr fra, og det er det boot.ini fortæller.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-07-11 19:52

Format C og geninstaller windows

Kommentar
Fra : sannehs

Dato : 12-07-11 14:37

Hej alle
Jeg har forsøgt at genindlæse windows, men når jeg kommer til at skulle aktivere det, går den bare fuldstændig i stå og musen reagerer ikke.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme ind på drev c og lave de indstillinger om, som Søren foreslår.
Jeg synes, jeg har forsøgt alt, så nu er jeg rigtig klar til bare at smide l...... i skraldespanden!
Mvh Sannehs

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-07-11 03:56

Når du HAR geninstalleret Windows er mine råd irellevante. Jeg skulle måske have vejledt lidt mere om at du kunne have gjort det ved at boote fra en CD med et andet styresystem eller ved at tilslutte disken til en anden pc evt. via et usb-interface. Men det er alt sammen ligegyldigt nu.

Som det ser ud nu tilslutter jeg mig Klaudi's råd om en ny fuldstændig geninstallation af Windows incl. formatering af C:. Den skal helt ned og vende.

Kommentar
Fra : sannehs

Dato : 15-07-11 11:34

Hej igen
Windows er jo IKKE genindlæst - for jeg kan ikke komme til at "afslutte" installationen? Når jeg til sidst bliver bedt om at reg. windows for at aktivere, så går den i stå/musen fungerer ikke?
Mvh Sannehs

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-07-11 22:35

Når du trods alt er nået så langt så har installationssoftwaren foretaget hovedparten af geninstallationen. Der er blot et eller andet som forhindre den i at foretage det allersidste. For mig at se er der kun een chance for at få den op at køre, nemlig at lade installationsprogrammet formatere disken og lave en helt ny installation fra bunden. Hvis du har data liggene på disken så må du få den kopieret ud ved hjælp at en anden maskine.

Kommentar
Fra : sannehs

Dato : 16-07-11 20:41

Ok - kan du evt. give mig en opskrift af en sådan "operation"?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-07-11 23:07

Hvis du har data som skal reddes skal du enten sætte disken i en maskine hvor der i forvejen er en disk med en fungerende Windows. Disken får da sit eget drevbogstav hvorfra du kan kopiere de ting som skal reddes.

Du kan også lade disken blive siddende og boote på en CD med et styresystem, som for eksempel Linux, hvor du så kan kopiere dine data ud på for eksempel en usb nøgle.

For at opnå det bedste resultat ville jeg personligt bruge det gratis partitionerings-program Gparted ( http://gparted.sourceforge.net/download.php ) som man downloader som en .iso fil som man så brænder på en CD. Denne CD booter man på (man starter op i Linux -men bare rolig - selve programmet Gparted starter automatisk, og denne minder meget om Partition Magic til Windows. Hvis disken aldrig skal tilbage i den oprindelige maskine igen vil jeg så blot slette de partitioner som der er. Ofte er der mindst to partitioner Den som Windows ligger på (den største) og en partition som bruges hvis maskinen skal føres helt tilbage til som den var da den blev købt. Hvis disken skal tilbage i den oprindelige maskine igen vil det klogeste være at høreklikke på denne partition og vælge "Hide" så den kan blive skjult. Slet herefter hvad der ellers er. Højreklik nu på det tomme område og vælg "Create". Vælg Primary, NTFS, og at den skal ligge i starten af området. Giv evt. partitionen en genkendelig label. Klik på "Apply" og lad programmet udføre handlingerne. Luk programmet og dobbeltklik på "slukknappen" på skrivebordet. Tag CD'en ud og put Windows installations-CD'en i drevet. Start maskinen op. Vælg den partition som du netop har oprettet. og lad den starte installationen.

Så får du en helt ren installation.

Man kan også lade installationsprogrammet gøre det hele selv, det gøres lettest ved at vælge at den IKKE skal bevare den oprindelig Windows-installation. og IKKE at bevare det oprindelige filsystem. Man vil da få mulighed for at vælge filsystem, her bør du så vælge NTFS, og IKKE NTFS hurtig. Du vil da få scannet diskoverfladen for fejl. Dette kan du også gøre selvom at du har brugt Gpated først. Jeg vil faktisk anbefale det selvom at det forlænger installationstiden en del.

Kommentar
Fra : sannehs

Dato : 17-07-11 09:56

Tak for detaljeret beskrivelse - har det noget at sige, at den harddisk jeg skal have i gang er helt ny og aldrig brugt - og altså IKKE er født i min pc?
Det er en Lenovo harddisk, som jeg vil sætte i en Compaq mini.
Mvh Sannehs

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-07-11 10:53

Det gør det blot nemmere. Du sætter blot disken i maskinen, putter Windows installationsdisken i CD-drevet, og starter maskinen op. Derefter følger du blot vejledningen. Den vil formentlig komme ud og spørge om hele den frie plads skal bruges til Windows, og det acceptere du bare. Herefter går det hele af sig selv.

Hvis du har den/de oprindelige recovery CD/DVD til din Compaq så vil det være en rigtig god ide at boote på den i stedet for den almindelige Windows installations CD. Så får du en Windowsinstallation som fuldstædigt svarer til den der var da du købte denne Compaq. Hvis der er en trykt vejledning så læs den først, ellers så følg vejledningen på skærmen.

Hvis du installere med den almindelige Windows installation, så skal du bagefter installere drivere til motherboard og hvad der ellers er i maskinen. Hvis du ikke har CD'ere til dette så vil du efter al sandsynlighed kunne downloade disse drivere fra Compaq's hjemmeside. Jeg har lige været inde og kigge, man man skal vælge "Support", hvorefter man stilles om til HP, og her skal man bruge et produktnummer som jeg er sikker på at du vil kunne finde i bunden af din maskine.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-07-11 15:24

Jeg glemte lige at sige at hvis du bruger den almindelig Windows installations CD og derved bagefter skal installere drivere, og der er flere drivere til maskinen (det er der næsten altid) så er det klogest at starte med driveren til motherboardet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-07-11 15:25

Motherboard driveren kan også kaldes chipset driver eller lign.

Kommentar
Fra : sannehs

Dato : 18-07-11 12:12

Hej igen
Ja, undskyld at jeg bliver ved - men jeg synes jo netop, at det er dét, jeg har gjort?!
Den vil lige som ikke gøre installationen færdig.
Mvh Sannehs

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-11 20:42

Det syns jeg lyder underligt. Har du forsøgt mere end een gang? for ellers synes jeg at du skulle prøve igen.

Har du skiftet andet en harddisken i din Compaq? Har du haft andre problemer med den? Een ting som bl.a. kunne være årsagen kunne være en defekt rammodul. Det er blot et gæt, men en ramfejl kan få en masine til at "låse" når den skal bruge flere resourcer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-07-11 20:56

Jeg har tilladt mig og springe alle indlæg over, så kommer jeg med noget der allerede er forslået så må I sige det.

Grunden til er du får en NTLDR når du bruger harddisken fra en lenovo i en compaq så er det jo fordi at der overhoved ikke den samme hardware i de to maskiner. Du kan forsøge dig med og reparere windows installationen, forsøge og starte i fejlsikret tilstand (fejler nok også) og installere chipset driveren og ellers er der kun en mulighed, geninstallere windows.

Dog vil jeg anbefale at du anskaffer en ny harddiske, forsøger du en af mine forslag vil skabe flere problemer for dig selv når du så flytter harddisken tilbage i lenovo maskinen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-07-11 12:32

Hej webnoob. Han har faktisk sat en helt ny og ubrugt disk i maskinen, formateret den og installeret Windows helt fra bunden. Nu låser den helt uden at installationen kan blive gjort færdig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-07-11 16:31

Så er der enten fejl på disken, sker en fejl i installationsforløbet. Han kan evt. prøve og installere windows med et andet optisk drev.

Godkendelse af svar
Fra : sannehs

Dato : 20-08-11 11:34

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Nu prøver jeg igen, som du forslog - beklager den lange pause, har været på ferie....