/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Udregning af procent
Fra : LarsSimoni
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 08-07-11 20:43

Hej allesammen.

Jeg har et spørgsmål, som jeg slet ikke kan finde den korrekte kategori til.
For mig virker udfordringen forholdsvis simpel, men jeg frygter lidt den bliver svær at forklare. Here we go:

Jeg har 2 muligheder - enten er en besvarelse dårlig, eller også er den god.
De data jeg har, er hvor mange besvarelser jeg har i alt, og hvor stor en procentdel der så er gode.
Eksempelvis kan jeg have fået 5 besvarelser, og have 80% oplyst, fordi der er en dårlig, og 4 gode besvarelser.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg, vha. en formel i Excel, kan udregne hvor mange dårlige besvarelser der har været.
Eksempelvis kan jeg have fået 44 besvarelser og en vis procentdel, men mangler stadig oplysningen om hvor mange dårlige besvarelser det så er.

Derudover vil jeg gerne have lavet en formel, igen i Excel, der fortæller mig hvor mange gode svar der er nødvendige, før jeg kan nå op på fx 85% gode besvarelser - igen, så har jeg kun antallet af besvarelser i alt, samt procenten af gode besvarelser.

Jeg håber der er nogen der kan forstå hvor jeg vil hen, og er kvikke nok til at kunne hjælpe mig. Umiddelbart er det nemlig ikke lykkedes for mig endnu, trods ihærdige forsøg

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-07-11 21:20

Hvad vil du pruge procenter til når du ikke formår at regne i procent, det giver ikke meget mening...?

"%" er blot 100 dele
100% er det hele og 1% =1/100

Vh Ben

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-07-11 21:41

Jeg forstår godt, at du ikke kan regne procent.

Det må svare til din statistik på Kandu:

Statistik

--------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 2
- Annullerede 15- Slettede 0
Ialt 18

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-07-11 23:50

Citat
Hvad vil du pruge procenter til når du ikke formår at regne i procent, det giver ikke meget mening...?

"%" er blot 100 dele
100% er det hele og 1% =1/100

Vh Ben

HELT SIKKER??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-07-11 00:03

nomore
I politik holder det vist ikke vand - omkring torværdighed...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-07-11 07:08

Hej Lars

Hvordan skulle Excel fortælle dig om en besvarelse er dårlig???
men lad os antage du har lavet en selvstændig kolonne hvor værdien er 1 for dårlig og 0 for god besvarelse.

1)
Så kan du bruge formlen tæl.hvis og kriterium kan være . Tæl.hvis kolonne feks h er større end 1. , du kender allerede de samlede observationer og dermed kan du kende din fejlprocent.

2) hvor mange besvarelser er nødvendige? tjah det er jo lidt et sjovt spørgsmål. Lad os antage at hver gang du spørger vil du få et dårligt svar og et godt svar. dermed vil de dårlige besvarelser altid tilnærmere sig 50% og du vil aldrig kunne op på 85% !

hvis du i stedet vil vide hvor mange gode besvarelser du skal hav,e givet du har de fejl besvarelser du skal bruge nu, så svare dine fejl besvarelser jo til 15% og dermed dividerer du antal fejl besvarelser, feks 200 med 0.15

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-07-11 07:11

1) rettelse h=1

http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/tael-hvis-HP005209029.aspx
og et link

husk at godkende svar

husk at deltage i besvarelsen

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 09-07-11 08:07

Min fantastiske statistik bunder i præcis sådan nogle kommentarer.
Og gennemgår du mine spørgsmål, så kan du se at jeg ikke har fået svar på mine spørgsmål - derfor er de, ganske naturligt, blevet annulleret..

Mht. mit spørgsmål:
Excel fortæller mig ikke om besvarelsen er dårlig. Jeg indtaster hvor mange besvarelser jeg har fået i alt (gode og dårlige), samt hvor stor en procentdel der er gode. Så burde jeg vel kunne opsætte en formel der fortælle hvad den resterende procentdel er i reelle tal?
Eksempel: Jeg indtaster de data jeg har, som er 5 besvarelser, og 80% der er gode. Med lidt hovedregning, så er det 4 gode, og 1 dårlig. Men hvordan får jeg Excel til at regne det ud for mig?

Fortsætter vi med ovenstående eksempel til næste punkt, så kan jeg eksempelvis have et mål der hedder at 90% af mine besvarelser skal være gode.
Har jeg så fået 15 besvarelser, og 80% af dem er gode, så vil jeg gerne vide hvor mange gode besvarelser jeg skal have, før den kommer på mit mål på 90% - forudsat at jeg ikke får flere dårlige i den periode.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-07-11 10:04

1-gode = dårlige

enten er du dårlig til at formulere dig, ellers forstår du ikke procent.

hvis a1 = 55 % gode
så kan b1 = 45% dårligere altså er b1= 1-a1

som jeg beskrev tidligere og som du ikke har svaret på. Så brug tæl hvis, hvis du har en lang tal række og ikke ønsker at tælle den.
feks jeg har data sæt på 1 milllion data. i de første 10 kolonner er mine normale data. i 11 kolonne er mine data der afgør om det er en god eller dårlig besvarelse

et sted skriver du feks denne formel:

=FAST(TÆL.HVIS(k4:k7;">0")/TÆL(A4:A7);2)*100 & "%"

om det er godt eller dårligt datasæt står hermed i k4 til k7

=FAST(TÆL.HVIS(k4:k7;"<1")/TÆL(A4:A7);2)*100 & "%"

så har du den anden

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-07-11 10:09

dit spørgsmål havde jeg besvaret men igen..hmm

jeg har 100 besvarelser 20 % er dårlige

i c1 står antal besvarelser
i d1 står antal dårlige
i e1 står antal ønsket dårlige

c1= 100 stk i øjeblikket
d1 = 15% i øjeblikket
e1= 10%

altså skal du have 15% til at blive til 10%

"f1"= c1*d1= 15 stk

f1/e1= 150 stk.

forstår du???????????????????????????????????

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-07-11 10:12

drop lige starten hvor jeg skriver 20% er dårlige. det giver ingen mening, håber du forstod resten.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 11-07-11 19:07

Jeg beklager meget hvis jeg er dårlig til at formulere mig.

Jeg er selv kommet frem til følgende (hvilket ikke var så svært, da jeg tænkte mig om):

Antal besvarelser i alt: 5 (er data jeg har)
Procentdel, gode: 80% (er data jeg har)
Procentdel, dårlige: 20%
Antal stk., gode: 4
Antal stk., dårlige: 1

Det er blot et eksempel, men det viser egentlig bare hvor simpelt det er.
Nu kommer det jeg syntes er svært - jeg har et mål om at 90% af besvarelserne er gode. På nuværende tidspunkt er det desværre kun 80%.
Hvor mange gode besvarelser skal jeg have, for at 90% af mine besvarelser i alt, er gode?
Det er naturligvis forudsat at der ikke kommer nogen dårlige besvarelser, men hvis der gør, skal svares så reguleres herefter :)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-07-11 13:49

Læser du min besvarelse????????????????????

Ok du har datasæt på 5 hvor af 1 er dårlig. = 20%

1 dårlig skal nu være lig med 10% --- er du med???

altså er datasættet = 10 hvoraf 1 er dårlig.

det kan regnes ud således.

ønsket procent = 10% = 0,1

antal dårlige = 1

1/0,1 =10

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 09-08-11 22:20

Hej igen

Jeg beklager der er gået så lang tid, men har desværre haft meget andet at se til.

snaptil, dit eksempel virker desværre ikke.
Nu bruger jeg et relevant eksempel:

Jeg har 190 besvarelser.
Heraf er 175 gode, og 15 er dårlige. Dvs. 91,89% er gode, og 8,1% er dårlige.

Mit mål er at 93% er gode, dvs. jeg mangler 1,11%.

Hvordan sætter jeg en formel op der fortæller at de 1,11% skal resultere i 30 gode besvarelser?

De 30 gode besvarelser vil netop resultere i at jeg samlet har 220 besvarelser, hvoraf 205 er gode, og 15 er dårlige = 93% er gode.