/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fremløb engelsk radiator
Fra : winetaster
Vist : 1474 gange
100 point
Dato : 07-07-11 11:02

Hvorfor har radiatorer i England fremløb i bunden, og ikke i toppen, som i DK ?
Er der nogen fordele/ulemper ved den løsning ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-11 11:05

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 38
- Annullerede 33
- Slettede 0
Ialt 72

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-11 11:13

Nej, det rigtige er at føre det varme vand ind nederst,
det vil så stige op og du får udnyttet hele varme fladen,

hvis du tilfører det lettere varme vand øverst,
kan du risikere at kun den øverste del er virksom.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-11 12:38

Ved fjernvarme, kan du opleve dårlig udnyttelse af varmen, da temperatur på returvandet let bliver for høj.

Ved centralvarme (eget fyr) er dette ikke et problem.

vh Ben

PS.
Jeg tror Teil forsøger at gøre opmærksom på at det er skidt skik, at annulere spørgsmål...
(Hvorfor dog bruge tid på at svare på dine spørgsmål hvis du alligevel sletter disse og de tilhørende svar...)
Da point alligevel er tabt, er der måske en idee i stedet at skrive et par ord om indlægs brugbarhed...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-11 18:35

Det varme vand skal da ind øverst og falder så ved afkøling og ledes ud nederst.

Man kan yderligere styre denne nedkøling med en thermostatstyret returventil.

Det er også den metode der kan bruges til styring af gulvvarme.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-11 23:07

hej -
jeg blander mig lige HER - svends svar kl. 11:13 er det rene vrøvl - hvorimod Eyvinds svar kl. 18:35 svarer ret godt til de faktiske omstændigheder.¨
Når det varme vand afkøles synker det ned i radiatoren og ledes enten til en ny opvarmning i din kedel, eller tilbage til varmeværket gennem returledningen - at en radiator ofte bliver varmest i toppen skyldes jo at varmt vand søger opad og først skifter plads når det afkøles, selvfølgelig har man fremløbet ind i toppen af en radiator og returløbet ud i bunden - ved fjernvarme bruger man jo netop en returventil med det formål at sørge for at vandet er afkølet til en given temperatur inden det tillades at forlade radiatoren igen - det er både økonomisk og miljømæssigt rigtigt ......
At de gør modsat i England kan vel ikke undre så mange, det er ikke særligt længe siden at de fandt ud af at pengesystemet er langt smartere hvis det går op med 100 - og de kører stadig i den forkerte side af vejen, så hvorfor skulle deres radiatorer virke ligesom vores ???

Jeg håber du fik lidt svar på dit spørgsmål, ellers kan du jo bare slette det som du plejer ......
god sommer
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-11 08:46

Det er så englænderne der benytter min geniale ide...

Jeg giver mig, Benny har ret.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 08-07-11 10:35

Så engelsk fremløb kan bruges ved lav vandtemperatur ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-11 10:46

Jeg kender ikke de Engelske radiatorer, men det kunne jo være at der sidder et lederør/plade inde i radiatoren som sender vandet op i toppen. Men ellers vil det varme vand selv finde derop.

Her hjemme bruges der også nogle radiatorer som har en combi ventil med både frem og retur løb.
Denne combiventil sidder i bunden og fremløbet ledes op mod toppen. Som jeg husker det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-11 11:00

>svends svar kl. 11:13 er det rene vrøvl

Desværre ja, men set i et større perspektiv,
varmt vand søger jo opad, så hvorfor ikke lede det ind forneden.

Det var det med retur ventilen, som selvfølgelig skal sende så koldt vand som muligt tilbage,
der fik mig til at indse at kloge Benny har ret.

Jeg tænkte vist mere på varme vekslere, her har man flere typer, med og modstrøms...

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 10-07-11 09:56

Tak for svaret bennymanden.
Noget andet:

Pga. kalk er der mindre tryk på ejendommens varme vand end det kolde vand.

Findes der en tryk-regulator, der løbende tilpasser det kolde vandtryk, så det matcher det varme vandtryk ?

mvh W.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-08-11 09:33

Uden at gøre mig alt for klog på vands termiske funktion, vil Jeg vove den påstand, at det ikke har nogen betydning.

I en radiator er vandets bevægelse bestemt af en pumpe, ikke?

Om det løber ind i bunden og ud af toppen, eller omvendt, kan Jeg ikke se skulle betyde noget som helst.

Varmt vand der stiger, som i UK, hjælper jo pumpen med vandstrømmens bevægelse.

Koldt vand der falder, som i DK, hjælper også på samme måde.......

Så min påstand er, det betyder intet.
Vands bevægelse via temp. forandring, kan ikke overvinde eller ændre på pumpens tryk.
Det har betydning på selv cirkulerende anlæg, ikke pumpedrevne.

Og i begge radiatore, vil vandet stige op til toppen af radiatoren når ventilen lukkes.

I UK vil radiatoren altid være varm i bunden, og hvis der er overskydende energi, også i toppen. Dette kan ikke undgås...

Det kan det i DK. For høj temp. samtidig med dårlig afkøling ( ventiler der lukker hurtig) vil give en radiator der kun er varm i toppen. Det kan ikke forkomme i UK.

Hmmm. måske ER deres bedre ved nærmere eftertanke...

Gasmanden2