/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Højttaler sætter ud!
Fra : horseman
Vist : 1423 gange
100 point
Dato : 05-07-11 15:43

Hvad sker der med mine gamle trofaste Mission-højttalere, som har tjent mig så godt? Den ene sætter pludselig ud! Har prøvet om der skulle være løs forbindelse, men når jeg piller ved mine monsterkabler, skratter den ikke det mindste! Altså ikke det. Jeg har så brugt at vippe/tilte/bumpe højttaleren og så kommer lyden måske. Eller jeg skruer rigtig højt op og provokerer den til at komme i gang. I dag da det så ikke virkede, søgte jeg bare efter andre programmer på skalaen og fik således fremprovokeret lyden igen. Hvad er der galt? Og er det noget der kan laves??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-11 15:58

Citat
Og er det noget der kan laves??

Nej

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-11 15:59

Højtalerne kører vel ikke af sig selv.
Forstærkerfejl er mulig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-11 15:59

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 9
- Annullerede 7
- Slettede 0
Ialt 17

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 16:18

@Teil: Er forstærkerfejl sandsynlig, når jeg har kunnet "bumpe/tilte" højttaleren igang?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-11 16:30

Dårlig forbindelse i delefiltret, måske!?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 16:36

Og hvad er delefilret? Sidder det i højttaleren? Og kan det laves?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-11 16:40

Det sidder i højtaleren og det burde kunne laves, hvis du kan komme ind til det, evt ved at pille bas ht ud

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 05-07-11 16:41

Har du prøvet at ombytte de to højtalere for at tjekke om fejlen ligger i en defekt højtaler eller i den ene fostærkerkanal?
Står forstærkeren ikke fastnaglet, dine højtelerbump jo godt forplante sig via gulvet til forstærkeren. Har du prøvet at bumpe lidt med den?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 16:51

Jeg ville aldrig selv kunne skille ad og begynde at pille ved indmaden!
Tror ikke på at højttaler-bump har kunnet forplante sig til forstærker!
Lige i øjeblikket kører det upåklageligt med Neil Youngs "Are you ready for the country?".

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 16:53

Så satte den ud! Men op med volumenknappen og den kom igen!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-11 16:56

Har du ikke mulighed for at prøve med en anden forstærker?

Jeg har en DUAL der laver samme nummer i venstre kanal, lyden kommer igen ved at skrue hurtigt op/ned på volume knappen...

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 17:09

@Klaudi: Har desværre ikke anden forstærker. Lyder som du kender tricket med at skrue hurtigt op for volumenknappen!
Mit håb er så, at der kommer en forbi, som kan sige: hov, så er der det i vejen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-11 17:32

Citat
Jeg ville aldrig selv kunne skille ad og begynde at pille ved indmaden!

Hvorfor så spørge.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 18:09

@Teil: Jeg spurgte om det kunne laves? Har du hørt om radiomekanikere?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-11 18:53

Jewg har ikke hørt om reparation over nettet.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-07-11 18:57

Det har jeg heller ikke!

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 05-07-11 22:33

Det er da ret vigtigt at lokalisere, om fejlen er i forstærkeren eller den ene højttaler. Prøv at bytte ht-kablerne om. Hvis fejlen stadig er i "samme side", er det i forstærkeren, at fejlen skal findes. Hvis fejlen "følger med", er det højttaleren, der er defekt. -- Nu om dage er der efterhånden langt mellem reparationsværkstederne. Man vil hellere sælge nyt. Og der kan osse være et problem med reservedele. Elektronik er blevet en køb-og-smid-væk vare!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-07-11 10:54

ville også bytte rundt på den for at se om det er forstærker eller højtaler. Hvis det er en højtaler enhed der er defekt, er de ikke så svære at udskifte. Ofte en umbraco nøgle og 15 minutters hygge arbejde. lidt sværere med et delefilter, for der skal lodes.
Mulighed for at købe højtalerdele her feks:

http://frequence-shop.dk/

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 06-07-11 18:51

Tak til js270630 og snaptil. Jeg vil ved førstkommende lejlighed bytte rundt på højttalerne. Ikke helt nemt at komme til på reolen...
De spillede ellers perfekt hele eftermiddagen og jeg nød det. Men det kommer jo nok igen..
Hvis højttaleren skal repareres, er det så noget Elektronikcentret kan klare?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-07-11 16:54

Citat
Højttaler sætter ud!

Har du sat dem helt ud nu

Det kan da ikke være så svært at bytte rundt på et par ledninger

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-07-11 15:23

Hallooo, bare lad som ingenting

Lidt læsestof
http://www.kandu.dk/faq.aspx

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 24-08-11 14:16

Så fik jeg endelig taget mig sammen og byttet rundt på kablerne på forstærkeren. Og nu er det godt nok den anden højttaler der sætter ud! Kunne tyde på, at fejlen sidder i forstærkeren(Luxman LV-112)?
Mon ikke det vil kunne betale sig at sende den til reparation?

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 24-08-11 14:49

Jeg har selv en Luxman forstærker (L 210) - ærlig talt, det er gamle sager. Min kan osse drille lidt, ganske enkelt fordi komponenterne er slidte og giver dårlige forbindelser inde i kassen. Om en reparation overhovedet er mulig, er nok tvivlsomt. Det er et spørgsmål om reservedele, og mig bekendt markedsføres dette fabrikat ikke længere. Så med mindre en fingernem reparatør kan fikse et eller andet, er der vist ikke andet at gøre end at skrotte vidunderet og sige "tak for den tid, vi har kendt hinanden". Evighedsmaskinen er som bekendt ikke opfundet endnu!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 24-08-11 17:23

js270630
Tak for svar. Der var noget i dit forrige indlæg, jeg ikke forstod: hvis fejlen "følger med" er det højttaleren, det er galt med? Jeg drager jo den modsatte konklusion?
Forstærkeren er vel nok over 20 år gammel? Men min Pioneer Tuner er nok snarere 40 år gammel og fungerer fint!
Højttaleren var stum lige efter jeg havde byttet kabler. Men kort efter gik den i gang igen og hele eftermiddagen har jeg nydt musikken i fulde drag. Der er blot den ulempe, at når jeg hører strygekvartetter, så er celloen i venstre side! Men nu hører man jo så meget andet!

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 24-08-11 23:16

Det, jeg mener, er: f.eks. venstre kanal falder ud - så bytter du om på højttalerne, og hvis det stadig er venstre kanal, der er tavs, er fejlen i forstærkeren. Men hvis tavsheden er flyttet over i højre kanal, er det højttaleren, det er galt med. -- I en forstærker er der - i modsætning til i en tuner - en masse "bevægelige" dele, omskiftere, volumenkontrol, stereobalance, stikforbindelser osv. osv., som slides rent mekanisk. Det er små kontakter lavet af kobber og belagt med et tyndt lag sølv. Tid efter anden slides dette sølvlag af, og man "kører" på kobberet, som er et blødere materiale. Her begynder slidet så for alvor, og der bliver dårlige elektriske forbindelser. I min gamle Luxman falder den ene kanal også ud af og til, men hvis jeg vrikker lidt med stereobalanceknappen, kommer den igen. Det samme problem har jeg i casetteoptageren i samme anlæg. Men hvis jeg kører lidt frem og tilbage med optagevolumenknapperne, kommer lyden igen. Det sker ofte, når spillen ikke har været i brug i længere tid, men det er et tegn på slitage. Og som sagt - 20 år er en høj alder på elektronik. Det du køber i dag, holder højst det halve!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 25-08-11 08:46

js270630:

Dette forstår jeg ikke?

Det, jeg mener, er: f.eks. venstre kanal falder ud - så bytter du om på højttalerne, og hvis det stadig er venstre kanal, der er tavs, er fejlen i forstærkeren. Men hvis tavsheden er flyttet over i højre kanal, er det højttaleren, det er galt med. --

Venstre højttaler faldt ud. Jeg byttede rundt på kablerne og højre højttaler faldt ud! Begge højttalere kan altså spille. Skal jeg købe nye højttalere eller ny forstærker???

Accepteret svar
Fra : js270630

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-11 10:10

Et andet forslag: prøv en højttaler ad gangen ved at tilslutte den forstærkerens ene (samme) udgang (en der kommer lyd ud af). Hvis du kan få dem begge til at spille enkeltvis, må de være ok. Ved almindeligt brug er højttalere ikke noget, der slides. Derimod er der stor sandsynlighed for, at en ca. 20 år gammel forstærker har kendt sine bedste dage! Efter din forklaring at dømme, må det være forstærkerens ene udgang, der ikke virker - sikkert den venstre kanal. Jeg tror ikke, at reparationer på så gamle ting kan betale sig. Der kan hurtigt komme mere, og inden man ser sig om, kunne man have købt nyt for de samme penge!

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 28-08-11 15:00

Tak for svaret js270630.