/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Slette filer fra skrivebordet
Fra : Bentez
Vist : 422 gange
131 point
Dato : 01-07-11 12:44

Jeg får fyldt skrivebordet op med filer og mapper, der er umulige at slette, hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 01-07-11 12:57

Det er vel genveje til filer og mapper du har på skrivebordet...

Men ellers er Revo Uninstaller knaldgod http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 01-07-11 14:04

Jeg kunne ikke bruge linket, da det er windowsbaseret. Jovist er det måske genveje, men derfor er det alligevel ikke sjovt at få fyldt skrivebordet med dem.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 01-07-11 14:26

Du må nok give lidt mere info: er det mapper, du ikke selv har lavet? Og hvad hedder de i givet fald?

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : webm

Dato : 01-07-11 15:29

Citat
Jeg kunne ikke bruge linket, da det er windowsbaseret.

Hvad bruger du da på din computer?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-07-11 15:31

MacOS

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-07-11 16:00

Der findes INGEN mapper eller filer der IKKE kan slettes

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 01-07-11 19:48

Til Jens Rasmussen
Det virker som om fejlen er opstået ved, at jeg har sagt gem som (her navn på det, jeg aktuelt har arbejdet på) på skrivebordet. Når jeg er færdig med en opgave, har jeg lagt den i den respektive mapper, hvor den også bliver men....................desværre bliver den også stadig liggende på skrivebordet. Jeg har altid brugt denne metode og har aldrig tidligere haft problemet, måske skyldes det opgradering til CS5, det falder i hvert fald sammen med opgraderingen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-11 08:14

type this into the terminal:

cd ~/dekstop
ls
sudo rm filename

... and that's it!
http://macosx.com/forums/mac-os-x-system-mac-software/22435-unable-delete-file-desktop-help.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-11 08:17

eller måske

How to delete files on MAC

Drag to the trash can and empty.
Hold the Control Key while clicking on the file for the
sub-menu to delete (move to trash).

http://www.computing.net/answers/mac/how-to-delete-files-on-mac/8892.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-07-11 16:50

Man skal da endelig ikke komme med feedback!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-07-11 19:27

Når nu du er inde at kigge kunne du squ da godt komme med en melding om der er noget der du'r

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 11-07-11 18:22

Undskyld, jeg prøver og prøver Klaudi, men de vil altså ikke forsvinde fra mir skrivebord, så jeg bliver jo lidt nedtrykt, skal nok prøve at forbedre mig

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-07-11 19:14

Taaark for info , det lyder da godt nok mystisk at de slet ikke kan slettes!

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 11-07-11 23:53

Ja og jeg prøver dagligt, det er surt at se på det overfyldte skrivebord, men jeg aner ikke, hvad jeg kan gøre...........

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-07-11 14:04

Jeg kender ikke Mac, men har du mulighed for at gendanne din maskine?

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 12-07-11 20:08

Til Granner
Nej jeg tør ikke begynde at dendanne min mac, selv om jeg tager backup dagligt, er jeg bange for at miste programmer mm som jeg arbejder med.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-07-11 20:41
Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 13-07-11 11:24

Æv jeg bliver nødt til at opgi’ det lykkes ikke at få filerne ned i papirkurven, Klaudi

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 13-07-11 12:23

Prøv at beskrive hvad der sker. Marker fx 1 emne (dokument eller mappe) - ved at enkelt-klikke på det. Du bør kunne se, at det er markeret. Tryk æble+slettetast. Bliver emnet liggende på skrivebordet?

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 13-07-11 16:45

<Til Jens
Der sker ikke en eneste smule. Emnet bliver på skrivebordet, uanset hvad jeg gør. Jovist jeg ser, at det bliver markeret, jeg trykker æble+slettetast og emnet bliver bare på skrivebordet. Hvad der også er mærkværdigt er det, at jeg hver gang bliver bedt om min adgangskode for at »finder« skal kunne lægge emnet i papirkurven, men emnet kommer aldrig i papirkurven, så det er helt omsonst, at jeg prøver og prøver. Normalt bliver jeg ikke bedt om adgangskode, når jeg deleter noget.
Jeg er selvfølgelig glad for, at I gider prøve at hjælpe mig, men jeg er ved at have opbrugt min tålmodighed.

Mange sommerhilsner til alle »hjælpere«

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 15-07-11 14:48

Der er vist rod i tilladelser. Du kan prøve at reparere: Finder - Gå - Hjælpeprogrammer: Vælg din disk; tryk på knappen Reparer Disktilladelser.
Gentag evt.
Hvis dette ikke hjælper, vil jeg anbefale geninstallation.

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 15-07-11 19:43

Til Kipros
Jeg kommer kun frem til diskværktøj, jeg kan ikke vælge disk og der er heller ikke en knap reparér disktilladelser

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-07-11 15:27

og det er stadig ikke lykkedes?

Kommentar
Fra : Bentez

Dato : 27-07-11 16:35

Nej det er stadig ikke lykkedes mig, Klaudi, det er godt nok surt.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-07-11 11:57

Hvordan kommer du 'frem til' Diskværktøj?
Du er opmærksom på, at Diskværktøj er et program, du skal åbne?
Hvis din maskine overhovedet fungerer, vil programmet vise dine diske i venstre side. Under hver disk, er der en eller flere partitioner. I det simpleste tilfælde vil du se navnet på den fysiske disk, ofte et producentnavn, og indrykket herunder ser du 'Macintosh HD' eller lignende navn (Det navn, du har givet din disk, og som du ser på skrivebordet eller i indholdsoversigten / panelet til venstre i Finder-vinduer).
Når du har markeret / valgt din disk eller partition, vil du kunne reparare tilladelser.