/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træbeskyttelse
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 5303 gange
100 point
Dato : 30-06-11 07:47

Jeg har tidligere brugt Pinotex superdec plus, men har nu læst om Solignum 90. Er der nogen, der har erfaring med Solignum 90? Hvordan dækker det og holder det? Er der lidt eller meget tørstof i?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-11 09:14

Mig bekendt beskytter Solignum bedre end Pinotex, der er til lidt finere træværk,
men det er noget giftig stads. Har du ikke set Gori reklamerne?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 30-06-11 09:17

Solignum skulle også være på vandbasis.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-11 10:05

Solignum i Danmark er ikke Solignum:

Har lige talt med Mr. Jeff French ( retired chemical engineer) fra Osmose Ltd. i England som ejer navnet og rettighederne til Solignum ? som klart er det ældste firma i branchen,? grundlagt i 1907.
Mr. French fortæller, at Brifa har retten til navnet Solignum i Danmark, men at den recept de bruger IKKE er den samme, som den originale Solignum fra Osmose Ltd. ( og som stadig leveres i England - se deres hjemmeside)
Firmaet Hygæa fra Aalborg havde rettighederne til Solignum umiddelbart efter ww2, og lavede Solignum fuldstændig som den engelske. Hygæa solgte rettighederne til et andet firma, Carlsen & Plenge, I Bagsværd, og i dag er det Brifa i Vordingborg, der selv blander Solignum, som de ønsker det. Hos Metro, der også forhandler Solignum, aner de intet om alt dette. Den Solignum der blandes og sælges i Danmarkt har KUN navnet tilfælles med den originale Solignum.
Mr. French fortæller, at problemet med træbehandlingsmidler af i dag er, at CREOSOT, som tidligere indgik i træbehandlingsmidler er forbudt i dag. Ifølge EU regler må Creosot, der er en afgørende bestanddel i træbehandlingsmidler, hvor man vil forhindre råd, IKKE må eksporteres fra UK længere. Man må altså selv hente det hos Osmose Ltd. eller en af deres forhandlere.Det kan dog leveres til professionelle kunder som arbejder med maske og udsugningsanlæg. Creosot er blacklistet fordi man mener det er kræftfremkaldende.

Min konklusion:
Til at genmale mit hus´ træbeklædning ( efter 50 år ) ville jeg nok alligevel vælge Solignum igen.

Fundet her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/40794

Accepteret svar
Fra : Hovgesen

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-11 12:11

Jeg har selv brugt Solignum 90 til beskyttelse af skur og karport og jeg vil sige det holder. Jeg behandlede det for 4 år siden og efter det regn vi får pt (torsdag), så løber vandet bare af træet.
Så jeg vil uden tvivl igen vælge Solignum 90, når det igen skal behandles.

mvh. Lasse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-11 12:53

Hold træet tørt, så kan det holde i hundreder af år

Næh, i gamle dage brugte man blåsyre, tjære og meget andet for forhindre naturens hærgen, i dag er der vel ingen "trykimprægnerede" stolper der kan holde mere en 10 år nedgravet.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 01-07-11 07:32

Til stolper er Robinie træ formidabelt, imprægneret fra naturen selv. Ellers er træ forgængeligt som alt naturligt. Det må vi leve med!

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 17-07-11 09:50

Tak for svaret Hovgesen.