/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Finansøkonom
Fra : she79
Vist : 1947 gange
92 point
Dato : 19-05-03 19:44

Hej.

Er der nogen, som har nogle erfaringer med uddannelsen til finansøkonom?

Jeg tænker bl.a. på, hvor dygtig skal man være til fx. tal og matematik osv.?

Hvordan er uddannelsen fx. til sammenligning mad at være bankelev? Og hvordan iforhold til HH?

Foregår meget af undervisningen på engelsk?

Og er det en stor fordel at være meget udadvendt eller har en person, som er en smule genert også en chance?

Hvordan er kønfordelingen generelt på uddannelsen?

Jeg har desuden hørt meget om, at det ikke altid er lige nemt at få arbejde bagefter - hvilke erfaringer har I mht. det?

Jeg ved godt at det ikke er mange point for så mange spørgsmål, men jeg har desværre ikke flere - men vil forhøje point tallet når jeg får flere.
På forhånd mange tak for svar.

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 19-05-03 23:22

"Jeg tænker bl.a. på, hvor dygtig skal man være til fx. tal og matematik osv.?
Hvordan er uddannelsen fx. til sammenligning mad at være bankelev? Og hvordan iforhold til HH?
Foregår meget af undervisningen på engelsk?"

Her kan du læse lidt om adgangskrav etc....
http://www.kursuscenteret.net/kursus.asp?kursus=227&art=1
http://www.aabc.dk/foek/oplysninger.htm
http://www.tietgen.dk/videregaaende/index.php?uid=47
http://www.akademi-udd.dk/uddannelse.asp?uddid=6

mvh
Kanduolsen

Kommentar
Fra : she79

Dato : 11-06-03 11:55

Hej tak.
Jeg har dog læst på de sider, men mangler at høre lidt fra nogen, som har gået / går på uddannelsen

Accepteret svar
Fra : brumsebasse

Modtaget 92 point
Dato : 16-07-03 14:30

Hej she79
Jeg er netop blevet færdig som finansøkonom. Du spørg hvor god man skal være til matematik og tal. Det er selvfølgelig en nødvendighed at man har en lille smule forståelse for tal. Men på det rent matematiske er det ikke så slemt. Hvis kan de mest basale ting rent matematisk er man godt på vej. Derudover er der jo også statistik. Dette kan for de fleste godt være lidt hårdt, men bestemt ikke uoverskueligt.
Hvis man sammenligner denne uddannelse med bankelev, er denne uddannelse lidt mere teoretisk og i forhold til HH har jeg ingen erfaring. Med henhold til om noget af undervisning forgår på engelsk kan jeg berolige dig med at der ingen engelsk er overhovedt, hverken undervisning eller bøger.
Selv om man måske er en smule genert har man bestemt en chance, da al undervisning forgår i klasser vil der aldrig være mere end 25 elever i klassen og man vil rimelig hurtigt komme til at kende alle.
Men henhold til arbejde er det svært at sige hvordan mulighederne ser ud. Nogen kommer i arbejde andre finde arbejde i andre brancher og nogen helt andre vælger at læse vider. Men overordnet set vil jeg mene at der er OK chance for at få arbejde efter uddannelsen, hvis man er lidt opsøgende.
Håber du fik svar på det hele ellers skal jeg se om jeg kan hjælpe dig med mere!
Mvh Brumsebasse

Kommentar
Fra : she79

Dato : 28-07-03 09:27

1000 tak for svar. Du får lige et par point extra med, som tak. Du har været til stor hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 28-07-03 09:29

Tak for svaret brumsebasse.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 31-07-03 14:12

hej igen brumsebasse.

jeg har lige et par tillægsspørgsmål.

Vil du nævne et par bøger, som man typisk bruger på uddannelsen? Så jeg kan prøve at låne dem på bib.

Hvor blev du uddannet?

på forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : brumsebasse

Dato : 04-08-03 17:25

Hej She79
Jeg er blevet uddannet på Niels Brock i København fra år 2001-2003. Jeg kender dog også en del andre finansøkonomer fra nogle af de andre steder i landet, bla. Odense og Århus. Så hvis der er nogen af de andre steder du ønsker at vidde noget specielt om må du sige til!
Af bøger kan jeg da nævne nogle forskellige.
Økonomisk teori af Kurt Pedersen, Erik Strøjer Madsen & Jørgen Uffe-M
Driftsøkonomi af Peter Lyngaard
Organisation af P. E. Christiansen, H. Kjær, T. Trojel
Dansk og international erhvervsjura 1+2 (3) af Ole Eriksen
Det skal dog tages med det forbehold at det jo ikke er sikkert at det er de samme bøger de bruger alle steder i landet og det kunne måske tænkes at de ikke bruger de samme bøger året efter.
Håber det er hjælp nok?
Mh Brumsebasse
Hvis du er interesseret sælger jeg mine bøger?

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 20-09-03 00:29

Hej She79.

Du har skrevet til mig inde under et andet spørgsmål, og har lagt mit svar der, men det er rimelig identisk med brumsebasses.

Hilsen MathildeP