/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bosch køkkenmaskine eller Assistent AKM?
Fra : steenfibiger
Vist : 7717 gange
500 point
Dato : 25-06-11 13:07

Overvejer at købe den bedste køkkenmaskine. Jeg tror at valget står mellem en Bosch køkkenmaskine MUM86A1 incl. multipack eller en Electrolux Assistent Original AKM 6190B køkkenmaskine (den hen tidligere Ballerup Master Mixer).
Har du synspunkter hvad der er bedst at købe. Bosch har 1600 Watts motor, Assistent 600 Watts motor!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-06-11 13:40

Her er en relativt ny test, og begge de modeller du overvejer er med i den.

Personligt foretrækker jeg min Kitchen Aid Artisan, men det er mest fordi de andre er så grimme

http://politiken.dk/tjek/penge/pengetest/testhjemmet/ECE1219664/billig-roeremaskine-skuffer-faelt/

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-06-11 13:40

Helt klart gå for Bosch'n...... Du kan ikke få for meget motorkraft ....
Og Bosch er et mærke som altid har stået for kvalitet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-11 14:09

Hvis Assistenten stadig har samme kvalitet som den gamle Ballerup, fpår du en maskine for livet, jeg købte min brugt for over 30 år siden, den har altid klaret opgaverne, inkl. store mængder tung dej, er aldrig gået i stykker, og holder sikkert de næste 30 år.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-06-11 14:23

Ifølge Claus Meyer, så har Bosch den maskinkraft der skal til, når man skal eks. ælte dej i længere tid.
Umiddelbart vil jeg også sige, at 1600 watt, vil være at foretrække.

Når jeg læser på diverse sider, med brugere der diskuterer dette, så har Kitchen aid, også alt for lidt kraft.
Jeg har een alm. køkkenmaskine, til æltning,+ diverse kroge, kødhakning,osv, på 1000 watt og det skal i hvert fald ikke være mindre, tværtimod.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-11 14:39

Lidt teknisk, så siger watt ikke så meget, man kan få masser af skodmaskiner (ikke for at påstå det gælder de to her), der reklamerer med en masse watt, men det er wattforbruget. Det der afgør en motors kraft er afgiven effekt, altså hvor meget kraft kommer der ud af den, der hvor det betyder noget.

Derudover er gearingen meget vigtig, en lille traktor har under 100 HK motor (og det er afgiven effekt), men kan trække mange gange mere end en bil med 100 Hk. Bilen kan til gengæld køre stærkere!

Så at købe efter wattforbrug alene sikrer snarere en stor elregning, end en robust maskine der kan klare det seje træk.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-06-11 16:04

vagnr - jeg har søgt på køkkenmaskiner i mange måneder. problemet er jeg mangler muskler. kræver din køkkenmaskine muskler for at sætte de forskellige røredele på? Det skriver de aldrig noget om i forskellige test.
.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-06-11 17:33

Assistent (Ballerup Master Mixer) scorer best i test og har været i brugb de sidste 60 år som en velfungerende maskine, ligesom røremaskinen Bjørn var meget brugt i bagerierne!
Jeg tror vi skal vælge den dyre Electrolux Assistent Original.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-11 18:31

Svar til skytten49

Jeg syntes ikke det kræver muskler, men jeg ville da foreslå dig at prøve den, og nogle andre, i en butik.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-06-11 18:39

jeg er ikke så mobil, og der er kun een forretning der sælger køkkenmaskiner i byen og de har ikke assistent men kenwood som jeg synes kræver mange kræfter. så jeg tænkte at høre noget fra dem der har maskinen, og så købe den på internettet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-06-11 18:44

Hej.
Citat
Electrolux Assistent Original AKM 6190B

Sådan en har jeg lige solgt i DBA.
Det er en knaldgod maskine ...så vær du rolig og køb bare den.
Jeg havde simpelthen ikke brug for så stor en maskine mere så derfor solgte jeg.
Har gennem en del år brugt den når vi hjemmeslagtede ..bagte rugbrød , kager osv. osv.
Den går du IKKE galt i byen med.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-06-11 18:48

godt pia, men synes du også, at det er nemt at sætte røreredskaberne fast?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-06-11 19:12

Citat
men synes du også, at det er nemt at sætte røreredskaberne fast?

Jeg må indrømme at jeg aldrig har haft problemer med det

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 25-06-11 20:20

jeg vil have en kenwood.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-06-11 21:23

Jeg har købt BOSCH over Inernette, og er imponeret over kraft og effektivitet, plus oven-i-købet er maskinen lækker i designet. Min søn (uddannet bager) og svigerdatter har også købt en af samme slags, før jul, og de er meget glade for den, laver alt mulig med den. En masse tilbehør følger med i prisen, bl.a. kødhakker.
http://hjem.dk/produkter-med-prisgaranti/bosch-koekkenmaskine-mum86r1-roed-incl-multipack.aspx
Kan varmt anbefales!
PS. Ser at prisen i dag er gået lidt op når man vælger maskinen med mulitpakk.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-06-11 08:03

Bosch er meget lydsvag. Hvordan er støjniveauet hos Electrolux Assistent Original?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 500 point
Dato : 26-06-11 08:14

Fra testen, kortoververden linkede til, "Støjer ikke, brummer kun en lille smule."

http://politiken.dk/tjek/penge/pengetest/testhjemmet/ECE1219677/assistent-original-akm6120mw/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-06-11 12:21

Citat
Hvordan er støjniveauet hos Electrolux Assistent Original?

Ja du kan ihvert tilfælde sagtens sidde og snakke stille og roligt ved siden af den
Naturligvis kan du da høre den men det er IKKE slemt med larm.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-07-11 14:27

Tak for dine gode svar vagnr. Der var flere brugbare svar og jeg reor at Assistent Original er bedst.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-11 16:56

Selv tak, steenfibiger, jeg er sikker på du bliver glad for den.