/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kattuntrykker Christian Ludvig Revald
Fra : molly0101
Vist : 1125 gange
60 point
Dato : 23-06-11 14:31

Hej
Jeg har nu gennem lang tid forsøgt at finde oplysninger om Christian Ludvig Revald der arbejdede som kattuntrykker i København.
Han bliver gift d. 24 juni 1791 i Vor Frelser kirke med pigen Kirstine Christensdatter (Vor Frelser 1761-1797 opslag 197), forlovelse samme sted opslag 215. I marts 1792 bliver de forældre til Albertine Christine Revald (Vor frelser 1763-1796 opslag 122) der er min tip tip... oldemor, samme sted kan jeg se at, i opslag 128, der kommer endnu en pige til familien, Anne Marie. Herefter forsvinder familien fuldstændigt for mig, jeg kan heller ikke finde noget bagud på faderens side. Jeg troede en overgang at han måske var født på Fødselsstiftelsen, men her er der ingen oplysninger at hente. Har prøvet at se i flere kirker i området, men det er endnu ikke lykkedes for mig at finde ham. Nu overvejer jeg om han måske kunne høre til den Reformerte kirke, men så er jeg nødt til at skulle til København, hvilket er langt væk da jeg bor i jylland. Er der nogen der er tæt på denne kirke, der vil være behjælpelige med at se efter ved lejlighed.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 23-06-11 16:56

Jeg finder kun hans måske? oldefar:

CHRISTIAN REVALT
Marriages: Spouse: ANNA MATZDR
Marriage: 10 DEC 1691 Borre, Praesto, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-11 17:00
Kommentar
Fra : molly0101

Dato : 23-06-11 20:11

Hej svend
Tusind tak for dit svar, det var hurtigt. Jeg ville aldrig selv have fundet på at søge i Præstø, men har prøvet næsten alt andet. Jeg vil se på dine anbefalede sider og komme tilbage senere. Endnu engang tak
Hilsen Molly

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-06-11 00:07

Hej
Her er også lidt

JOHAN CHRISTIAN CHRISTENSEN
Christening: 31 MAR 1805 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Father: CHRISTIAN REVALD
Mother: CHRISTINE CHRISTENSEN

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : molly0101

Dato : 24-06-11 13:09

Tak modersvilje
Jeg har fundet nogle af børnene i Trinitatis, også konfirmationer, det er tiden bagud jeg har store problemer med. Måske hvis jeg finder Revald's dødsatt, kan jeg se hvor han kommer fra og om han i det hele taget er dansk. Men tusind tak for dit svar, og dit forsøg
Mvh Molly

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-11 13:48

Revald er jo Tysk/jødisk?

Her en slægtning:

Efternavn: Revald Fornavn: Johan Samuel
Erhverv: Korporal Fødeland: Tyskland
Amt, region: Uidentificeret

Fundet her:
http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2_soeg.asp?efternavn=Revald&fornavne=&bop%E6l_lokalitet=&erhverv=&f%F8delokalitet=&f%F8deland=

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-11 15:43

En af flere mukigheder:

Christian Rehwaldt
Birth: About 1774 Mehlkemen,Stalupoenen, , Ostpreussen, Preussen

Nok lidt for ung Pia, men sandsynligt at familie kom derfra?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-11 17:06

Hvis de, som jeg tror, stammer fra Tyskland har både Ludvig og Revald nok oprindelig været med w,
som denne mulige fætter til Albertine:

ALBERT LUDWIG REHWALD
Birth: 15 JUL 1831
Christening: 07 AUG 1831 Evangelisch, Elberfeld, Rheinland, Preussen
Parents:
Father: LUDWIG REHWALD
Mother: MARIA LIEKEL

Enkelt v er jo f på tysk, Reh er rådyr og Wald er skov...

Kommentar
Fra : molly0101

Dato : 24-06-11 20:31

Hej Svend
Endnu engang tak for dine gode svar og overvejelser. Jeg havde selv tænkt at familien måske kom udenlands fra, bl.a. fordi at kattuntrykkere blev hentet hertil af daværende konge, der ønskede professionen indført i Danmark. Det jeg har læst mig frem til, er at disse farvere brugte de store søer i København til fremstilling af deres håndværk fx Blegdamsøen. En stor del af disse personer kom fra Tyskland og Schweitz.
På Albertines dåbsatt er der blandt fadderne både en General og en General lieutend, så jeg tænkte ligeledes at faderen måske var kommet herop med nogle fremmede tropper hvervet evt i Tyskland, men fik at vide på Rigsarkivet, at jeg ikke skulle lægge for meget i fadderne, da det ofte var fremmede der tilfældigvis opholdt sig i kirken på dåbsdagen.
Hvor skaffer du alt den viden du har? Har du mulighed for at søge udenlands?
Under alle omstændigheder er jeg glad for dine gode svar, det har åbnet for nogle muligheder jeg ikke selv kunne finde
Mvh "Molly"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-11 20:46

Foreløbig har jeg kun søgt her hos mormonerne:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

G for Tyskland: Germany

Og så tror jeg jo at Albertine er opkaldt efter sin farfar Opa: Albert REHWALD??

Kommentar
Fra : molly0101

Dato : 30-06-11 19:19

Hej igen
Svend, jeg har brugt dine oplysninger og fundet vielsesattesten for Christian Rewaldt og Anne Matzdatter i Borre , Præstø. Ud fra de oplysninger der, har jeg fundet ud af at Christian højest sansynligt tilhørte Livgarden, der blev udstationeret på Møn i 1685 under den berygtede von Plessen.(Lokalarkiv for Møn) Von Plessen blev afsat igen i 1697. Ud fra de oplysninger jeg har fået på lokalarkivet, blev flere livgarder gift på Møn i denne periode, og jeg bliver rådet til at søge i militærarkiverne. Har du/ i en ide om hvilken kirke der mest blev brugt af militærfolk, der kom til Kbh, Garnisionskirken, Holmen, eller måske en helt tredie?
Mvh Molly

Godkendelse af svar
Fra : molly0101

Dato : 25-07-11 21:02

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-11 21:44

Selv tak,
Svend